Kan i år bli första året på 16 år som julhandeln minskar?

Handeln ser med oro på vad som ska hända med den livsviktiga julförsäljningen när undersökningar visar att svenskarna planerar att hålla hårdare i plånboken i år, skriver DN på förstasidan idag. Skulle handeln verkligen minska i år blir det första året på 16 år som julhandeln krymper.

Jag blir mörkrädd när jag läser sånt här. Hur kan vi ha ett samhälle som bygger på att vi konsumerar mer och mer för varje jul? Är det bara jag som tycker att det känns sunt om den sextonåriga trenden skulle brytas?

Själva lägger vi ungefär lika mycket på julklappar varje år. E kommer att få mycket klappar som det är, även om varje familj bara köper en julklapp var så vi har köpt henne en klapp och det får räcka. Sedan köper vi ett paket var till E:s kusiner och de vuxna får en mer symbolisk present från E (skriver inte vad det är då de ju kan läsa här). Vi vuxna köper inte till varandra, men vi har pratat om att kanske ha ett julklappslotteri så att alla köper och får ett paket var.

6 reaktioner på ”Kan i år bli första året på 16 år som julhandeln minskar?

  1. Vi brukar ge bort foton på pys, hemgjorda ätbara presenter, annat ätbart som vi vet att mottagarna ändå skulle köpa (typ kaffe) samt getter, barnmorskor, skolböcker, åsnor och liknande som man kan ”köpa” hos biståndsorganisationer. Jag och min man bestämde att vi inte skulle ge varandra några presenter alls i år, utan köpa/göra någonting tillsammans istället (som att lägga om taket på huset eller införskaffa en ny spis – energisnål och barnsäker).
    Kramis!

  2. Jag o sambon har slutat köpa till varandra för länge sen, vi köper nåt som vi behöver istället.
    Dock köper vi till alla andra vuxna men bara vartannat år till min ursprungsfamilj. Jag har aldrig förstått resonemanget att julen är barnens högtid.
    Men vi blir ju lixom fler o fler så jag vet inte hur vi ska göra framöver…
    I år är första gången vi ger våra egna barn klappar. Det är ju första gången Lovis fattar vad det är så det har känts meningslöst tidigare.

    • Vi köpte inte till E förra året, men i år får hon en julklapp som sagt. Hennes paket brukar dock hittills bli sånt som jag tycker att hon ”behöver” och som vi troligen skulle köpt till henne ändå. En tanke jag har är att ge hennes paket som ”morgonpaket” så blir det inte så mycket på en gång.

      Jag håller med om att tanken att ”julen är barnens högtid” är lite trist, men för mig blir det ändå för mycket om alla skulle köpa till alla. Att alla vuxna får ett paket var (plus presenten från E) tycker jag är en bra kompromiss. Men även hos oss är ju en fråga hur vi kommer att göra framöver. Idag firar vi jul tre gånger (julafton, juldagen och annandagen) med olika konstallationer, och då blir det ju himla mycket julklappar…

  3. Vi köper en sak var till flickorna (Astrid får en snowracer och Elsa en mini Kånken), och så får de ge varandra en present (Astrid får en Pettsson och Elsa får Min första bok om tama djur-Fia Eliasson). Bara för att vi bestämt oss för det så har jag ju såklart hittat tusen saker jag vill köpa till Astrid..men det får bli framtida presenter 🙂

    Sv: Vi är väldigt nöjda över våra val av namn 🙂

    Ja, så länge hon är nöjd så får hon för min del hänga knäveck i suffletten om hon så vill 😛 Blir det en åsna för er?

    • Ja, just ja, har man syskon så kanske de ger till varandra också ja… 😉

      Tyvärr blir det ingen åsna för oss, skulle så gärna vilja, men vår port är för smal. 😦 Hade hoppats hinna flytta, men vi får bo kvar på obestämd tid tyvärr. Har en annan vagn på gång som känns rätt bra i alla fall. Kommer nog återkomma med ett vagninlägg snart. 🙂

Kommentera

