v.37 (36+0)

v.37 (LG)

Nu säger mina gravidappar att barnet faktiskt är färdigt att födas! Jag hade trott att det var minst en vecka kvar till det datumet, men internet har väl rätt. 🙂 Dessutom skrivs att nu är en lämplig tid att sluta arbeta. Själv ska jag jobba tre veckor till, men jag har lediga fredagar så det ska nog gå bra trots att det börjar kännas lite tungt. Sammandragningar skrivs det också om, och det har jag regelbundet. Och så självklart om det här med vändingsförsök om bebisen inte har vänt sig. Vilket jag trots hoppfullhet förra veckan inte tror att den har gjort. Däremot så tror jag inte att den ständigt ligger i tvärläge utan att det känns som om den roterar runt. I veckan ska jag till barnmorskan, så vi får se vad hon säger helt enkelt.

Bebisen ska nu vara ca 48 cm lång och väga ca 3 kilo.

10 reaktioner på ”v.37 (36+0)

  1. Lita inte på apparna… Första barnet föddes i 36+4 och han räknas som prematur (även om han var stor som en fullgången och fungerade som en sådan också). Vid 37+0 är de fullgångna enligt sjukvårdens definition. Jag tycker att det är så himla snurrigt med veckor – sjukvården räknar ”fullgångna veckor” (36+0 är alltså vecka 36), i folkmun räknar man påbörjad vecka (36+0 är vecka 37)… Angående tvärläget – vecka 38 (enligt folksättet) ska de tydligen ligga med huvudet neråt för omföderskor, enligt någon bok jag har någonstans. Om den nu är tillförlitlig.
    Kram

    • Nej, jag tyckte det lät konstigt för jag hade för mig att det var 37+0 som var fullgånget. Och på Södra BB där vi går får vi inte föda före 37+0 då det räknas som prematur.

      Skönt att höra att v.38 ska vara ”vändpunkten”. Får se vad barnmorskan säger bara.

  2. Oj, ska du jobba i 3 veckor till? Jag är imponderad 🙂 Ska också jobba fram till jul sen semester. Föräldraledigheten börjar 4/1, men i Frankrike som jag tillhör ”måste” man sluta jobba tidigare annars går dagarna förlorade.

    Jättefin är du! Och som vanligt så går dina veckor mycket fortare 😉

    Ps vår tjej har inte heller vänt sig. Trots att det är tidigt för oss så tvivlar min läkare på att hon inte kommer vända sig.. Vi ska på TUL på fredag så får vi se. Min läkare menar på att jag är så liten och att hon ganska snabbt får det trångt där inne. Vi får se!

    • Haha, så där sa min barnmorska hela tiden: ”Du är så liten/din mage är så liten, så du kommer att få en liten bebis”. Ja, hon vägde ju nästan 4 kilo. Nu är magen inte mycket större, men den lilla där inne verkar ha gott om plats trots det.

      Ja, det känns lite tufft ibland när jag tänker på det, samtidigt så mår jag så pass bra och jag tror att hade jag slutat tidigare så hade jag bara gått hemma och oroat mig för att föda barn på julafton. 😉

  3. Vad fin du är! Inte långt kvar nu. Jag och lilla Knut ser fram emot att träffa dig och den lilla så småningom! Kram!

  4. Åh så fin du är! Jag är hemskt dålig på att kommentera på din blogg, fick tummen ur nu och la till dig på länklistan. Bättre sent än aldrig 😉
    Kram Jannica

Kommentera

