v.38 (37+0)

V.38 och från och med nu räknas den lilla inte som det minsta för tidig om hen bestämmer sig för att komma ut nu. Nu är det ganska tungt att vara gravid, framför allt eftersom jag börjat sova mycket sämre, men jag hoppas ändå att den lilla vill stanna inne tre veckor till och fira jul och nyår i magen. Jag har faktiskt köpt en superfin nyårsklänning i mammamodell så jag hoppas att den får komma till användning.

Annars är det lite för mycket just nu, så om det blir bloggpaus här inne så beror det troligen mer på tidsbrist än på bb-vistelse. Kombinationen av höggravid fru som börjar känna sig snuvig igen, superförkyld make, att saker här hemma går sönder på löpande band  och att vi har en del att fixa både inför jul och inför bebisens ankomst håller på att ta knäcken på mig.

I det här läget har jag lärt mig att det bara finns två val att göra – att varva upp och försöka beta av allt i en rask takt för att kunna ta det lugnt sen, eller att varva ner, stryka saker på fixarlistan och tänka att ”det löser sig”. Som höggravid känns det som att det bara finns en av dessa två som funkar. Igår gick jag och lade mig samtidigt som E, och det tror jag verkligen behövdes för humöret känns lite bättre idag i alla fall. Fördelen med sådana här perioder är att de brukar gå över ganska snabbt så bara jag inte blir sjuk jag med så räknar jag med att känna mig på topp snart igen.

En av sakerna som hjälper är också att fokusera på positiva saker: Bebisen i magen lever om och verkar må bra, jag blir fortfarande glad när jag tänker på att den är omvänd nu, en förkylning är långt ifrån lika jobbig som kräksjuka och jag har bara sju arbetsdagar kvar och sen kan jag vila på heltid (hur mycket man nu kan vila med en snart tvååring som sällskap).

8 reaktioner på ”v.38 (37+0)

  1. Du gör rätt i att ta det lugnt tycker jag. Låter vettigt men förstår att du har mycket att stå i just nu. Tänk vad nära det är!

    • Ja, förra gången såg planen ut såhär ”först fira jul och sedan en månads bebisplanerande” men nu blir det ju bägge på en gång…men ska försöka att inte stressa upp mig som sagt.

  2. åååh så spännande! holgis bestämde sig för att ta sig ut i v 37+3 så det kan ju vara dags snart, men jag håller tummarna att du får fira nyår i din mammaklänning! och bli frisk först förstås. tycker du ska tagga ner och ta det lugnt och bara göra sånt som verkligen måste bli gjort och vila så mycket du kan. tycker det ska bli så spännande med bebisen 🙂

    • Med tanke på att E kom 41+3 efter igångsättning så tror jag ändå inte att risken för att den lilla kommer nu är så stor. Även om många säger att det kan vara helt olika så tycker jag att de flesta som har flera barn har fått dem liknande tidpunkter (dvs antingen båda tidigt, sent eller runt datumet) så jag tänker mig en januaribebis ändå.

      Överväger ibland mitt beslut att jobba en vecka till, men jag har ju väldigt lugnt jobb så det går nog bra. Ska bara se till att lägga mig i tid, och det betyder att stänga datorn NU!

  3. Låter som att du tänker klokt! Tänk att snart är den lilla i magen på utsidan, så häftigt 🙂

    Sv: Vi tackar båda två! 🙂

    Resan gick och var toppen! Nästa gång vi är ner och har lite mer tid över så får vi boka in en dejt 🙂

Kommentera

