V.39 (38+0)

v.39 (LG)

Nu går det nästan lite väl snabbt. Skrev först att vi gick in i v.38 nu, och var tvungen att kolla bloggen för att upptäcka att det faktiskt var v.39.

Känns som att det inte hänt så mycket sen förra veckan. Det känns att jag är höggravid helt enkelt. Har svårt att sova, oftare halsbränna, svårt att ta på och av skorna och har ofta sammandragningar. Bara att klä på mig kläderna på morgonen kan göra mig anfådd. Dessutom har jag fått bihåleinflammation till råga på allt, inte alls kul! Om det var svårt att böja sig ner tidigare pga magen så är det nu helt omöjligt då huvudet känns som att det ska sprängas.

Den lilla därinne ska nu vara ca 50 cm lång och väga ca 3,5 kilo enligt Vårdguidens gravidinformation. Här skrivs också att nu gäller det att vila så mycket som möjligt, och att det är bra att sova på dagen om det är svårt på natten. Har ju inte gått hittills eftersom jag fortfarande jobbar, men vi får se om det blir några fler arbetsdagar eller om jag blir sjuk hela sista veckan…
Enligt läkaren på vårdcentralen skulle bihåleinflammationen gå över av sig själv men det har tyvärr aldrig hänt hittills utan det brukar bara bli värre och värre tills det blir en antibiotikakur så vi får väl se. Hoppas på att få bli frisk till jul i alla fall och sedan få några lugna mellandagar innan det är dags.

Även om jag som sagt tror att det dröjer, så har jag nu börjat förbereda bb-väskan och lagt in numret till förlossningen i mobilen. Jag funderar också på att ladda hem den värktimerapp som vi förra gången använde i datorn (då hade jag ingen smartphone). Annars har vi i alla fall det mesta hemma, men i garderober och på vinden. Tror att vi väntar med att ta fram och ställa iordning allt för den lilla tills efter jul.

8 reaktioner på ”V.39 (38+0)

  1. Bihåleinflammation – STACKARS DIG!!!! Jag hade det i början av graviditeten med lillpysen, mitt under det värsta illamåendet. Fy f-n, säger jag bara, lider med dig! Har du fått Nasonex utskrivet? Tar ett tag innan det verkar, men för mig hjälpte det efter kanske 3-4 dagar. Och funkar när man är gravid.

    Lillpys föddes tidigt i onsdags morse. Sista veckan som gravid (han är född i vecka 38+6) mådde jag illa, hade sammandragningar och lite halsbränna. Om du har foglossning och den försvinner kan det vara dags snart… För mig försvann nämligen foglossningen 2 dagar innan förlossningen. Jätteskönt! Oavsett är det inte långt kvar nu för dig – och varje dag är en dag närmare förlossningen. Önskar dig stort lycka till!
    Kram

    • Usch, inte kul att må illa och ha bihåleinflammation! Nasonex har jag fått tidigare så det har jag hemma, men jag hade väntat med att ta det tills idag då jag var osäker om jag fick ta vid graviditet. Har provat det tidigare utan att det hjälpt, men hoppas på bättre effekt nu.

      Vad kul att ni fått er lillpys, stort stort grattis! Lite tidigare också, får jag fråga i vilken vecka storpysen är född?

      Foglossning har jag inte alls (som tur är) så det tecknet kommer jag inte att märka av. Sammandragningar har jag haft den senaste månaden och halsbränna sen i somras. Ska bli spännande att se om det dyker upp några ”symptom” på att förlossningen är på gång. Även om varje dag är en dag närmare så hoppas jag ändå att det är minst två veckor kvar…

      Kram!

  2. Det där kallar jag kula, fiiiin kula!
    Men bihåleinflammation? Usch och fy! Jag har ju aldrig haft bihåleinflammation men mannen har det och enligt honom är det inte skönt. Hoppas det, trots din erfarenhet, går över så du får en lugn och mysig jul innan det är dags för lill*n att titta ut.
    Kryakram!

    • Tack!

      Jag får tyvärr ofta bihåleinflammation då jag har trånga näsgångar eller vad det nu är, och hittills har det aldrig gått över utan antibiotika men jag hoppas på att det här ska vara undantaget. Ska köra alla huskurer som går och hoppas på att det gör susen.

      Kramkram!

  3. Hej!
    Har följt din blogg ett tag men aldrig kommenterat, men nu måste jag få ge dig ett tips!
    Jag har fått lära mig att bihåleinflammation ska behandlas med avsvällande nässpray med steroid i, finns receptfritt på apoteket (rhinocort). Detta för att bihålorna ska få chans att luftas (blir undertryck där vid inflammation) så att inflammationen kan läka ut av sig själv. Själv tycker jag att sinova gör susen när jag känner av tryck i bihålorna. Vet inte hur dessa läkemedel funkar vid graviditet, men det kan du fråga på apoteket. Så köp något avsvällande tycker jag, så kanske det slipper bli värre! Hoppas att du kryar på dig snart!
    Kram

    • Tack för tipsen! Sinova hade vi faktiskt hemma. Jag trodde inte det var ok vid graviditet, då jag inte kunde ta det när jag ammade, men tydligen var amning inte ok men graviditet var det. Så nu har jag tagit en sån tablett också. 🙂 Nu testar jag allt som går! 🙂

Kommentera

