Fynda på rean?

Så här i mellandagarna är det många som passar på att fynda på rea. Själv brukar jag undvika att ge mig ut, framför allt för att jag ogillar trängseln men också för att det brukar sluta med att jag kommer hem med något som jag inte egentligen behöver för att ”det var ju så billigt”.

Samtidigt är rean ett bra tillfälle att göra fynd när det gäller kvalitetsvaror och ekoprodukter som du kanske avstått från annars på grund av priset. Här kommer tre tips för att reafynda på ett mer hållbart sätt:

  • Gör en inköpslista innan! Kolla vad du faktiskt behöver och håll dig sedan till det. Jag brukar försöka hitta plagg och saker på min ”önskelista”.
  • I butiken: Försök som sagt att hålla dig till din lista. Fundera även på om prylarna du tittar på är vad du verkligen vill ha eller om du överväger att köpa dem just för att det är billigt. Du kanske har skrivit ”kofta” på listan med tanke på en specifik kofta och då kan det vara ett dåligt alternativ att ta en annan variant bara på grund av priset.
  • Kolla upp om öppet köp eller bytesrätt gäller reavarorna. Är du osäker på en vara – köp den inte om du inte har möjlighet att ångra dig!

Själv har jag som sagt inte varit ute i butikerna, men som jag skrev häromdagen så köpte jag två amningsplagg när LoveMilk hade 50 procent i sin julkalender på två klänningar jag verkligen ville ha. För mig kännetecknar detta köp ett riktigt lyckat reafynd – Jag hade ett behov (inget amningsplagg för fina tillfällen), jag vet att dessa håller bra kvalitet och jag hade spanat på dem tidigare och övervägt att köpa dem till fullpriset. Ett riktigt fynd, som sagt!

 

8 reaktioner på ”Fynda på rean?

  1. Jag brukar försöka tänka som du, och mest kolla efter basplagg istället för säsongsbetonade plagg. I år har det dock blivit en kofta och två blusar, alla tre var i modell som jag letat och till bra pris 🙂

    Sv: Ja, tvns vara eller icke vara är nog enklast med första barnet 🙂 Det är guld värt med lediga dagar tillsammans, under veckan vi nu har kvar så hoppas vi få till någon slags rutiner för Elsa när det gäller mat och sömn, håller på att bli tokig känns det som 🙂

    • Låter som bra fynd då!

      Hoppas att det går bra med rutinskapandet, här hoppas jag snart få komma tillbaka till rutinerna (eller nya blir det ju med en till i familjen) för nu är det helt upp och ner.

  2. Alltså här kommer en kommentar som inte hör hemma i detta inlägg, men jag bara måste få säga, [ännu en gång, vet att jag är tjatig, men det tål att upprepas] DU ÄR JU SKITSNYGG i din underbara klänning [den röda , några inlägg ner]. Helt underbar.
    Och din BB väska…jag älskar randigt, så jag dreglar verkligen på de där sakerna.
    Om vi blir välsignade med ett till barn kommer jag också vara mer rutinerad med väskan. Och jag kommer att tänka på vad jag plockar ner, till mig själv också =).

    Hoppas ni haft en underbar jul och får ett himlans gott nytt år =).

    Massa kramar från mig.
    Luiza

  3. Ja det är allt för enkelt att det slinker med ett och annat om man ger sig ut i reahetsen. Jag håller mig helst borta från hysteriska reabutiker. Men surfar gärna in på mina favoritnätbutiker och kollar om sådan jag spanat på ett tag kanske har fått priset sänkt 🙂

  4. Helt rätt tänkt! ”fyndade” själv några onödiga prylar (småpresenter till kusinbarn, som de kunnat klara sig utan) men hittade i alla fall en fin gardinkappa med enkelt juligt mönster på halva priset på Åhléns, och kappan var i 100% ekologiskt tyg, vilket avgjorde köpet.

    Ett nyårslöfte är att ännu mer sikta in mig på eko, fair trade och second hand, för jag avviker då och då från mina värderingar, vilket känns trist.

    amningsklänningar är guld! När jag fick Myra var det ju februari, men när sommaren kom slog jag till på en svart-vit-randig klänning från POP (dock till filmpris) som använts massor, och fortfarande ser ut sol ny. Går dessutom utmärkt att använda efter amningens slut eftersom den har en så diskret öppning.

    • Låter som ett bra nyårslöfte! Jag känner också att det blivit lite si och så den senaste tiden, framför allt för att jag varit så trött och inte orkat leta efter bra alternativ alla gånger.

      Älskar amningskläder! Vet de som förespåkar att bara köra på sina vanliga kläder, men t ex skjortor och tröjor som går att dra upp, men jag kände mig så naken då och mycket friare med riktiga amningskläder som döljer på rätt sätt. Sedan går det ju att köpa begagnat och sälja vidare sen, så det behöver ju inte bli en stor utgift eller slit-och-släng-köp för en kort tid.

Kommentera

