V.41 (40+1)

v.41

Så har vi kommit till den där delen i graviditeten då jag får automatiska mailutskick som gratulerar mig till den nyfödda, vårdguidens veckouppdateringar tagit slut, och folk blir nerviga när jag inte svarar i telefon eller på sms (vilket inte är det lättaste eftersom E bevakar ”sin” telefon som en hök och jag oftast har den undangömd på ljudlös). ”Känner du något?” börjar bli den vanligaste frågan jag får. Än har jag inte börjat tappa tålamodet, men jag gissar på att det kommer att bli värre och värre ju närmare vi kommer en eventuell igångsättning. Däremot känns det rätt tungt, jag sover dåligt, har konstant halsbränna och bumpar in magen i det mesta för att jag inte fattar hur stor den är. Helt enkelt – bebisen är välkommen när som helst! Fast förlossningen, den vet jag inte riktigt om jag verkligen ser fram emot…

20 reaktioner på ”V.41 (40+1)

  1. Wow vad spännande!!! Och vad himla fin du är! Snyggt ordnat så det blir en 2013!

    Själv sitter jag hemma i soffan med en lite krasslig Knut. Ett elakt RS-virus har drabbat honom men han är under omständigheterna ändå ganska bra. Bättre lycka önskar jag dig!

    Kramar
    Sofia

  2. Andra förlossningen gick snabbare än den första. Fast, jag vet inte om den var så mycket lättare för det… Den stora skillnaden var krystfasen, när det för mig verkligen kändes att bebisen kom någonstans vid varje värk andra förlossningen. Inte så konstigt, lillpys kom på 5 krystminuter, storpys på 50…
    Kram och håll ut! Snart har du bebisen hos dig!

    • Skönt att höra! För mig var det krystfasen som verkligen var det jobbiga förra gången, eftersom E inte ville ner ordentligt. Tog sex timmar från att de sa ”nu är du tio centimeter”…hoppas på kortare tid den här gången. 🙂

  3. Vet hur det känns. När jag varit på 41+3-kontrollen (och fått tid för igångsättning) började misströsta helt och tänkte att det inte skulle bli någon bebbe. Men ut kommer de ju, även om det blir med igångsättning!

  4. Ja, det där känner man ju igen. Jag gick över det beräknade förlossningsdatumet fyra dagar med första barnet och tre dagar med andra barnet. Inte nära någon igångsättning alltså, men gud vad folk stirrar sig blind på det beräknade datumet. Nu är jag i vecka 36 med trean, så det är några veckor kvar tills jag också står där.

    • Vecka 36 är ju inte långt borta! Vad kul!

      Jag har hela tiden tänkt nu att jag ska gå över tiden (även om många gärna poängterat att det är ju inte säkert) så det känns bra, men det jobbiga är att det är lite mer slitigt att vara höggravid nu när den finns en annan liten hemma.

  5. Det är så spännande och nära nu! Förstår att det är irriterande med tjat från alla håll och kanter..med Astrid sa jag ifrån (och då gick jag 4 dagar över tiden), med Elsa var det ingen som tjatade 😉

    Sv: Ja, det är så skönt med bra start och när dåliga dagar vänder! Hoppas att du fått vila ordentligt inför vad som komma skall 🙂

    Jag har också hört att första dagen visar hur året ska bli..måste kolla hur det var ifjol så jag vet om det stämmer 🙂

    • 13:e kan eventuellt vara möjligt, men jag tror att de inte låter oss gå så länge. Och 23:e blir ju nästan fyra veckor över så då ska den lilla vara ute… 🙂

  6. Alltså den magen är så vacker på dig, även om jag förstår, mycket väl, hur gärna du vill att bebis ska komma nu.

    Hoppas du slipper vänta så länge till.
    Många kramar
    Luiza

  7. Vilken fantastisk mage! Så fin! Jag förstår dock att du är trött på att vara gravid. Min 2:a graviditet var betydligt tyngre än den första. Mycket tror jag berodde på att man redan hade en kotte att ta hand om. Sen att Allan vägde 4350 g jämnfört med Veras 2750 g gjorde nog sitt oxå. 😉

    • Tack! Ja, jag tror också att full rulle på dagarna och i vissa perioder nätterna gjort att det varit mer slitsamt den här gången. Förra gången sov jag ju ikapp varje helg och när jag sen var föräldraledig och bara väntade så var det många tupplurar på dagen.

      Vilken skillnad i vikt på de två! Ska bli spännande att se vad den här väger, men jag tror att det är snartlikt E ändå.

Kommentera

