Bästa och sämsta köpen 2012

vaxasang

Förra året blev jag utmanad av Emmi som skriver bloggen Blaugage, att lista mina fem bästa respektive sämsta köp 2011. Det var ett toppen sätt att tänka över sina inköp och vad som funkat och inte funkat för att kunna göra bättre val framöver. Därför tar jag nu upp detta igenom och utmanar även den som vill att haka på.

Bästa köpen:

1. Vårt sideboard i köket som gör att vi får mer arbetsyta och kan sätta in diskmaskin. Att det dessutom var ett Blocketköp känns inte helt fel, även om det var ett himla rodd att fixa bil, chaufför och bärare…

2. Mammakoftan jag köpte på Aspuddenloppisen och som jag använt i princip varje dag under hösten. Hade spanat på den på Tradera innan dessutom men tyckt att den varit för dyr, men nu hittade jag den till ett väldigt bra pris.

3. E:s ”nya” säng som jag bytte till mig mot en flaska vin i bytesgruppen på Facebook. En superfin utdragssäng från 40-talet som E sover väldigt bra i. Dock har jag tänkt att måla den vit, men det har inte riktigt blivit av.

4. Mitt mjukisset från Sobea. Tror att jag har använt det varje dag sedan jag köpte det, och det är fortfarande som nytt. Det bästa är att jag kommer att kunna fortsätta att använda det efter graviditeten också! (Och ps. det köpte jag också på rea…)

5. Menskoppen! Även om jag bara hann använda den ett par månader innan jag blev gravid så blev jag helt frälst, kan verkligen rekommendera den.

 

Sämsta köpen:

1. Nya gardinerna till vardagsrummet. Eftersom vi haft samma i vardagsrummet i fem år nu och alldeles för sällan tar ner dem för att tvätta tyckte jag att det var dags att införskaffa ett par att byta med. Låt mig göra en lång historia kort och bara skriva att jag inte ska skicka maken att köpa något via mobilen som det är jag som egentligen har synpunkter på hur det ska vara. Till makens försvar så skulle han egentligen bara köpa ett par som jag innan sett ut, men då de inte överensstämde med infon på nätet så blev det ett impulsköp som han stressat stämde av med mig via mobilen. Den typen av shopping gör vi alltså inte om.

2. Återigen blir jag besviken vid begagnatköp. Fyndade ett mjukisset till E i en barnklädesgrupp på Facebook, men när det kom hade det både hål och fläckar. Jag gillar verkligen att handla begagnat, men det är så synd att många inte har vett att syna sina försäljningsvaror bättre.

3. Mammajeans från POP. Ett superbra köp egentligen då de både är snygga och sköna. Men de var lite av ett impulsköp på rean när magen började växa och jag kände klädespanik, och när maken en vecka senare äntligen lyfte ner mammaklädeslådan på vinden, så hittade jag ett par nästan likadana som jag glömt bort. Så ett bra reaköp blev ett helt onödigt köp.

4. Mammashorts på Tradera. Borde ha lärt mig att inte köpa byxor på distans, har aldrig varit med om att ett par inte varit för stora oavsett vilken storlek…

5. Pocketböcker. Känns som om den enda anledningen till att jag köper böcker nu för tiden är dålig framförhållning. De böcker jag köpt i år hade jag lika gärna kunnat lånat på bibblan, och eftersom jag i princip bara köper pocket så borde de inte vara svåra att få tag på heller.

 

Generellt känns det som att både mina bästa och sämsta köp är rea- och begagnatköp, men att de som kan kategoriseras som impulsköp lättare blir dåliga köp. Jag tror alltså att jag ska hålla mig till min taktik att spana in vad jag vill ha, skriva upp på önskelistan och sedan hålla utkik om de kommer på något erbjudande, second hand eller om någon frågar om vad jag önskar mig i födelsedagspresent.

Bilden visar för övrigt nr 3 på bästa-listan; E:s växasäng.

5 reaktioner på ”Bästa och sämsta köpen 2012

  1. Kul att läsa din lista även i år! Jag ska knåpa ihop en jag med. Sängen är verkligen überfin och till det ”priset” var det ju verkligen ett fynd. Vi har inte hittat någon bra växa-säng än så Rut sover fortfarande i spjälisen men snart måste vi byta.
    Merparten av mina sämsta köp är impulsköp, trots att jag försöker att tänka efter före så är det svårt att hålla sig ibland.

  2. …och tack för länkningen! Jag måste dessutom säga att du har bra kategorier och ordning på dina taggar – det står på min att göra-lista för 2013! =)

  3. Vill bara säga att jag tycker att din blogg är väldigt bra
    🙂 och lycka till med förlossningen! J har följt din blogg ett tag och blivit inspirerad att tänka över mina egna inköp. En av mina målsättningar under 2013 är att konsumera mindre och undvika impulsköp 🙂
    Hoppas att du får ett bra 2013!

Kommentera

