V.42 (41+0)

v.42

Så har vi nått v.42 och om det finns inte så mycket nytt att rapportera veckomässigt kan bara sägas att jag väntar, och är lite less på det. Framför allt känns det knepigt att ständigt gå runt med känslan ”allitd redo”, att ständigt försöka vara utsövd, ha hyfsat rent hemma och mobilen laddad, för att slippa åka in på förlossningen supertrött med ett kaos hemma.

Här kommer dessutom ett tips till alla som har en övergravid kvinna i sin omgivning – ring inte och fråga om det fortfarande inte hänt något. Svarar den övergravida kvinnan i telefonen så är troligen redan det ett tecken på ett negativt svar. Jag skulle dessutom våga mig på att säga att risken är ganska liten att du kommer att missa att du fått ett nytt barnbarn/kompisbarn/släktbarn eller vad det nu kan vara för relation det handlar om. De flesta nyblivna föräldrar brukar vara rätt så intresserade av att dela med sig av att det kommit en ny famijemedlem och inte gå och hålla det hemligt för släkt och vänner. Så mitt tips är att har du inte fått något besked om att bebisen fötts så har det helt enkelt inte hänt något ännu.
Däremot tycker i alla fall jag att det är helt ok att vänner och bekanta hör av sig för att fråga hur jag mår eller liknande, det är inte alls samma sak som att fråga ”är du hemma fortfarande?”

25 reaktioner på ”V.42 (41+0)

  1. Åh så spännande det är! Jag har hunnit tänka flera gånger att nu är du nog på BB för det har inte bloggats på ett tag…men gissar att du är rutinerad å säkert ställer in förinställda inlägg för att förleda oss 🙂

    Hur lång tid får det gå innan de sätter igång det hela?

    • Haha, jag tänkte faktiskt skriva i inlägget att vi inte vet när vi blir igångsatta. Först ska vi ha ett samtal om igångsättande och det har vi inte ens bokat än. Det skulle vara en vecka fick jag tidigare besked om, men jag vet inte om det är min barnmorska som är förvirrad eller om det helt enkelt ändrats. Jag är inte superpigg på att tjata mig till igångsättning så jag tycker att det här blir helt ok som det blir.

  2. Åh, stackare! Gick du över förra gången med? Jag gick över 3 dagar med min dotter och jag tyckte det var en evighet! Lycka till.

  3. Jag vet hur tråkigt det är att vänta! Fick mitt första barn i v 41+6, kvällen innan de skulle ha startat förlossningen. Det var mitt i sommaren och det var bara att sitta och vänta i en tokhet lägenhet i stan, man kunde ju inte åka på semester liksom. Kändes som att jag skulle få vara gravid för all framtid.. En positiv sak med väntan var dock att jag tycker att jag var peppad som attan när värkarbetet äntligen kom ihåg, ju starkare värk desto gladare blev jag, tänkte ”yes! Nu kanske det är slut på denna väntan snart! En till värk, kom igen!!”
    Hoppas verkligen att det sätter igång snart och att allt går bra! Lyckönskningar!!
    /Annelie

    • 41+6, det är lång väntan! Håller helt med om känslan av att nu fortsätter graviditeten för alltid, har liksom svårt att se det där målet längre. Men jag tänker som du att det på ett sätt är bra om det är tufft i slutet för då går man riktigt och längtar efter förlossningen.

  4. Det jobbiga med att gå och vänta när det gäller det andra barnet är ju också att den som ska vara med det äldre syskonet hela tiden måste vara på ”stand-by” och då känner man sig nästan lite skyldig när den personen får vara i det läget i flera veckor… Även om det självklart inte är något man kan göra något åt. Men jag ger dig en virtuell klapp på axeln, vet hur det känns och hoppas att ni snart får välkomna den lilla till världen. Kram!

    • Ja, jag håller helt med! Min mamma som är den som ska ta hand om E hade bokat back-up på jobbet tom tis och nu måste hon fixa nya back-uper vilket känns lite dumt. Hade hoppats på att det skulle blivit något i helgen som var för det hade varit så himla smidigt, men det går ju inte att bestämma bara så där. Bebisen bestämmer, helt enkelt!

  5. Håller med alla ovan… Men måste tillägga att väntan kan vara alldeles för lång även om man får barn INNAN BF. Min etta kom 3½ veckor för tidigt, och eftersom jag hade sammandragningar/förvärkar jättelänge med tvåan var vi beredda på att han skulle dyka upp ÄNNU tidigare. Men icke! En vecka före BF kom han, men för mig, mannen, ettan och morföräldrarna som skulle vara barnvakter, var det som om jag hade gått 2½ veckor över tiden. Hoppas att din lill* kommer snart, för det är sannerligen ingen höjdare att vara på ständig stand-by. Här sätter de för övrigt inte igång förlossningar före vecka 42+0 annat än i undantagsfall…
    Kram och håll ut!

    • Ja, det är ju klart att hur det var med ettan spelar in. Det sägs ju att det ska gå enklare, snabbare och tidigare med tvåan så det är ju inte konstigt att man får förväntningar. För mig som gick över tio dagar med ettan så var jag ändå inställd på övertid så de första dagarna var inte jobbiga, men nu…

      Det är märkligt att det ska vara så himla olika det där med igångsättningstiderna. Här är det ju olika på olika sjukhus, och det känns ju himla märkligt om det nu ska vara så att vissa graviditer har högre risk etc.

  6. Har oxå tänkt på dig/er en del….
    Jag håller med dig beträffande frågorna, haha. Det lär ju knappast va så att personerna i fråga missar det faktum att du föder eller fött…

    Hoppas du får komma iväg till förlossningen snart, och krysta ut den där pojken [som jag tror att det är]hehe.

    Håller tummarna för att det ska hända något mycket snart.
    Skönt att du fått lite ordning hemma så du kan släppa den biten iallafall.

    Kramar
    Luiza

    • Nej, de flesta som frågar är ju så pass nära att de absolut kommer att få besked. Och en sån rolig nyhet brukar ju dessutom sprida sig rätt snabbt i övrig bekantskapskrets också.

      Tack för tumhållningen!

      Kram

    • Tack så hemskt mycket! Blir alltid lika glad att få höra att jag är fin, har trots allt gått upp 18 kilo så det känns ju lite i kroppen (även om det såklart inte spelar någon roll egentligen).

  7. Jag har 40+0 idag och har typ under den senaste månaden blivit nerringd: ”om jag har några känningar?” och den senaste veckan om jag fortfarande är hemma…Börjar bli lite less. Speciellt då jag gick 13 dagar över tiden med min dotter…så jag är liksom inställd på det kommer att gå över den här gången också. Blir så sur då folk ringer…

    • Förstår att du är less och blir sur när folk ringer! Att börja fråga så tidigt dessutom… Det är ju svårt att behålla lugnet själv och tänka att ”det blir när det blir” när många hör av sig och undrar.

  8. Uschja, jag blev helt galen på det där – att folk ringde för att höra om det dragit igång. Jag fick nästan prestationsångest vilket ju är lite knäpp. Jag skickar en vänlig men bestämd virtuell puff till lillparveln därinne – det är dags att komma ut nu!

  9. Ja jag hade ju som Josefine med en för tidig etta o det kändes som att nr 2 tog sååå sjukt lång tid på sig fast han kom på exakt BF. Hade jag gått över hade jag nog ruttnat helt.

    Men kära vän, snart är väntan slut!

    När vi skulle få nr 2 så sades det att det skulle bli samma övertid (v42+0) på alla sjukhus i länet i första hand o i landet så småningom. Men det verkar ju inte ha hänt än då… :-/

  10. Förstår precis! Har just nedkommit med en dotter. Blev igångsatt efter två veckor över tiden. Höll på att bli tokig på alla som hörde av sig och undrade om inget hänt!

    Nu skulle jag behöva amningskläder! Har du eller någon koll på en bra affär? Jag vill gärna prova grejerna och därför tycker jag det är svårt med näthandel.

    🙂

    • Stort grattis till dottern!

      Tyvärr har jag inte så bra koll på fysiska butiker. Mina favoritmärken på amningskläder är LoveMilk och Boob, men de har jag köpt i webbshoppar eller på Tradera. Tror dock att de butiker som säljer barnprylar även har en del amningskläder, men är osäker på vilka märken.

  11. Att det ska tjatas och gnatas..precis som du skriver så är det ju inte direkt som att ni skulle hålla det som hemlighet om bebis kommit..Kan tänka mig att du är less väntan, men varje dag som går är ju en dag närmare bebis! Hurra! 🙂

    Sv: Japp, Astrid går 15 timmar delat på tis-tors. Bra för henne, mig och Elsa tror jag 🙂 Hur ska E gå när liten kommit?

    Kram!

    • I Stockholm får storasyskonet gå 30 timmar, så det blir 9-15 mån-fre. Vi valde att göra så att jag gick ner i tid under hösten så hon har redan gått dessa tider, så det blir ingen förändring. Skönt för henne tänkte vi och bra för mig som varit trött på slutet.

Kommentera

