Barnvagnar!

vagnspromenad

För ett tag sedan fick jag frågan om hur vi kommer att göra med vagn när syskonet kommer, och jag skäms lite för inte svarat, men bättre sent än aldrig. Nu har vi varit ute och tagit lillebrors första vagnspromenad, så det är väl ett bra skäl till att skriva om våra vagnar.

Just nu har vi fyra vagnar hemma, och det är en eller två för många med tanke på att vi har två barn och bor i en tvåa. Min tanke är att vi skulle ha två vagnar: En enkelvagn som har mjuklift och ståbräda för då kan E åka ståbräda till vardags, men vi har även möjligheten att ta ur mjukliften och att E då kan åka i vagnen och lillebror sitta i sele. Eftersom E är så pass liten så kändes det som om vi dessutom behöver en syskonvagn för de tillfällen vi ska iväg lite länge eller vara borta sent och hon kanske inte kommer att orka stå på ståbrädan.

Två vagnar känns dessutom bra för de tillfällen som barnen kommer att dela på sig, om till exempel jag och maken är iväg med ett barn var eller om E kanske hänger någon dag med mormor. De vi har valt just nu är Bugaboo Bee som enkelvagn och Phil & Teds Promenade som syskonvagn. Egentligen ville jag himla gärna köpa en Bugaboo Donkey  (ja, vi gillar Bugaboo i den här familjen), men på grund av vår smala port så skulle den tyvärr inte fungera.

Dessutom har vi alltså nu hemma E:s gamla vagn, en Bugaboo Cameleon som vi tycker är toppen, men den ska få lämna hemmet så snart jag har tid och ork att lägga ut den på Blocket igen. Anledningen till att vi valde bort att använda den med ståbräda är att den har separat liggdel och sittdel och går därför inte att växla mellan syskonen ”i farten”. Sedan har E en enkel sittvagn från Brio som vi köpte när det var dags att börja förskola, och som jag är i valet eller kvalet om vi ska behålla eller sälja. Vi får helt enkelt se hur mycket vi använder den framöver.

Värt att nämna kan vara att alla våra vagnar har köpts begagnade, ett val som vi gjort både av miljömässiga och ekonomiska skäl.

Jag har valt att länka infon om vagnarna till bloggen Allt om barnvagnar, ett av de bästa ställen att läsa på och lära sig om olika vagnar. Ett riktigt bra tips för den som funderar på att köpa en vagn begagnad är att läsa på om vagnen här först. Den vagnsintresserade bör dessutom gå med i Barnvagnsgruppen på Facebook. Här har jag fått svar och hjälp på många frågor, och både Beet och mjukliften som syns på bilden är köpta i gruppens ”köp och sälj”-del.

8 reaktioner på ”Barnvagnar!

  1. Kul att höra hur nu gjort med vagn. Du går väl skriva om ett tag igen om hur ni tycker att det fungerar och vilken vagn ni använder mest.

    • Vi har tyvärr bara en tvåa vilket ändå har känts helt ok fram tills nu. Visst har vi känt oss trångbodda men det har funkat att ha E:s leksakshörna i vardagsrummet och att hon sover med oss. Nu börjar det dock kännas ohållbart eftersom barnen vid de tillfällen vi testat att sova alla i sovrummet har hållt varandra vakna. Så för att få sova så mycket som möjligt så har jag och lillebror sovit på soffan de flesta dagarna. Ingen riktigt hållbar situation, så jag hoppas på att vi kan hitta ett lägenhetsbyte snart eller så får vi göra om i lägenheten tror jag.

  2. Pingback: Den som väntat på något gott… | Ekomamma i stan

  3. Pingback: Vår vagnpark 2013 | Ekomamma i stan

Kommentera

