Sjukstuga

pussel

Lillebror är idag tio dagar gammal, och jag insåg idag att halva hans liv har vi haft sjukstuga här hemma. Nu är både jag och storasyster superförkylda och maken inte heller helt hundra. Ska man se det positiva är det ju att lillebror är frisk i alla fall! Fast kul är det inte att våra första dagar tillsammans som en tvåbarnsfamilj ska gå åt att hosta, snörvla och hitta enkla lösningar för att få vardagen med mat, disk och handlande att snurra trots sjukdomar.

Det blir mycket pussel, klossbyggande, bokläsande och en del spelande här hemma. Vi har även provat att intoducera E till barntv (Bamsefilm) men hon är helt enkelt inte intresserad. Däremot gillar hon att kolla på foton och filmsnuttar på sig själv och sina kusiner så det gör vi också lite titt som tätt.

12 reaktioner på ”Sjukstuga

  1. Vi firade också Neos första levnadsvecka med förkylning. Och lagom till alla blev friska startade vi om med nästa omgång. SUCK!

    Krya på er!
    Kram

  2. Hej! Inser nu att jag inte besökt din blogg på länge. Det ska det bli ändring på. Grattis till lillebror!! Trist start med sjukstuga. Hoppas att fortsättningen bara blir bättre! 🙂

  3. Lovis började inte kolla på tv förrän i höstas. Hon förstod inte tecknat o var inte intresserad.
    Däremot tittade vi en hel del på youtube på tio-minuters-snuttar av pippi o liknande.
    Det var ngn som jobbade med pedagogik (kan det ha varit mamma?) som sa att små barn har lättare att ta till sig spelfilm, alltså riktiga människor.
    Jag kan säga att de där 30-45 min framför datorn blev min räddning vissa dagar….

    • Vad intressant, kanske skulle prova det i första hand. E gillar ju Pippi (verkar som om alla barn gör det) så vi kanske skulle kolla på youtube istället. Kan tänka mig att det kan vara smidigt när vi kommer igång med vardagen här hemma och jag ska vara själv på eftermiddagarna med de två små.

      • Nu när jag har tänkt vidare på det här så började vi faktiskt på youtube med att kolla på en förskola som hade lagt upp sina sångstunder – det gillade Lovis väldigt mycket. Om E gillar sång kanske det kan vara något för henne också. Jag vet inte om de vill få massor med spridning så jag kan messa vad vi sökte på.
        Efter att hon hade tittat på det ett par gånger (och vi hade tröttnat) så kom jag på att typ allt finns på youtube. Det är bara att söka på allt möjligt. Det var så vi kom in på Pippi och Saltkråkan. Lovis ÄLSKADE Saltkråkan och det är också bra för det är inte läskigt, de är väldigt snälla mot varandra och så vidare.

  4. Fy vad trist att ni måste kämpa med sjukdom. Gissar att omställningen från ett till två barn är fullt tillräcklig utan massa hostande och snorande. Hoppas ni kryar på er fort!
    Kram

    • Tack! Det är ju aldrig kul att vara sjuk, även om det är något så enkelt som en förkylning… Får tänka positivt och att vi borde vara friska till helgen.

  5. Vad tråkigt att ni är sjuka, hoppas att det går över snabbt så ni kan få in friska rutiner och lära känna varandra i lugn och ro.

    Sv: Det ska bli riktigt spännande att få läsa om när lillebror kom till världen, när det nu än blir 🙂

    • Ja, jag hoppas också att sjukorna går över snabbt nu.

      Jag har faktiskt börjat på ett förlossningsinlägg, men det tar lite tid att skriva…snart kommer det nog.

Kommentera

