Fredag!

tulpaner

Fredag och vi har klarat en halv vecka vardag! Det känns som att det går lättare och lättare och snart kan jag säkert säga att jag klarar tvåbarnslivet med glans, trots att E fortfarande inte är särskilt förtjust i att åka ståbräda till och från förskolan vilket vållar mamman en del bekymmer. Gott om tid gör dock underverk med de flesta problem.

Idag har jag faktiskt gjort det som jag gärna råder många förälralediga om – satsat på mig själv snarare än hemmet. En tupplur, en trevlig lunchdate och en stund i soffan med te och choklad har kompenserat rätt bra för de senaste nätternas dåliga sömn. Att disken står kvar i köket och att tvätten ligger kvar i tvättkorgen är inte så kul när man är ordningsmänniska som jag, men det får vara så ändå. Nu är jag redo för helg!

PS. Cirka fem minuter efter jag skrev detta försökte jag ändå göra ett diskryck i köket innan förskolehämtningen…men lillebror vaknade lagom för att hindra mig.

Bild: Bebisgrattistulpaner från lunchdaten!

18 reaktioner på ”Fredag!

  1. Härligt att tvåbarnsmammalivet börjar kännas lättare och att du unnar dig själv lite, det blir så lätt att man prioriterar bort det ju fler barn man får. Vi är ju mammalediga för att vara med barnen, inte för att sköta hushållet och en nöjd mamma ger nöjda barn (oftast)! Så helt rätt! 🙂 Gillar E att åka pulka kanske det funkar till fsk, eller det kanske inte går på era vägar? Må väl!
    /S

    • Nja, pulka funkar inte riktigt för oss även om jag inte tycker att det är superbra snöröjt här.

      Och du har så rätt, även om jag tycker att det är bra att jobba undan hushållsgrejer under dagen för att få kvalitetstid även med E och maken på kväll och helg. Svår balansång helt enkelt.

  2. Vad underbart med tulpaner! På våren brukar jag köpa en bukett ganska ofta, tycker det är så vackert – enkelt och vackert! Längtar efter den där våren nu.
    Kram från Jeane!

  3. Bra tänkt, vissa dagar är jag inne på samma spår. Men precis som du skrivit här ovan i kommentarerna så vill man ju gärna vara ”färdig” när kvällen kommer, och kunna umgås med familjen utan tråkiga hushållssysslor..

    Hoppas att ståbrädan blir mer populär!

    Sv: Haha, det var ett av få ”ordentliga” bak som jag gjort sen Elsa kom, så det är ett undantag från vardagen 😛

    Jag har hört att vinyldekor ska finnas på de flesta färg och pysselbutiker, men jag tar mig så sällan iväg nu så jag beställde hem 🙂 Det var superlätt att använda, och jag ska pyssla på en till lampa imorgon tror jag.. 🙂

    Jag verkar ha klarat mig undan sjukan, och nu kan vi räkna hela hushållet som friskt! Hurra! Har tänkt samma tanke som du nu under tiden Astrid varit sjuk, stor tacksamhet över att vi bor just här och har de möjligheter som vi faktiskt har. Att bara vid såna här extremfall behöva vägra henne mat, vilket är vardag för andra där det inte ens finns nog mat att tillgå..

    • Vad skönt att du fått hålla dig frisk!

      Ang vinylplast så har jag faktiskt använt det till lite andra projekt här hemma, här i stan är det rätt lätt att hitta. Får se om jag orkar ta mig förbi när jag ska en sväng på stan i veckan för att handla lite saker inför Elsas tvåårskalas.

  4. Men hallå där! Jag missade ju tilldragelsen! Jag som tycker att jag har kollat, och kollat, och kollat… Men icke! Stort grattis till lillebror!! 😀

  5. Ja pria dig själv å inte sysslorna säger jag! När jag var föräldraledig med E minns jag att solrosen sa ”så länge du tar hand om E å dig själv så är det tillräckligt”. Inte så att han gjorde allt annat men vi hjälptes åt på andra tider. Å efterhand som jag blev mer van å fick rutin gjorde jag förstås mer sysslor också. Mkt skönt att inte ha press från sig själv eller nån annan på att prestera en massa.

    Själv lägger jag för närvarande flextimmar när jag kan på att vila snarare än att hinna, fixa, vara med E. Ibland är det egen återhämtning som behövs mest.

    Hur länge är du förresten föräldraledig denna vända?

    • Bra sagt! Så brukade jag tänka när det var körigt och jag kände mig stressad – att mitt enda ”måste” var att ta hand om E, allt annat var bara plus.

      Den här gången blir det ca ett år, planen är att börja jobba någon gång jan-mars lite beroende på vad som händer. Förra gången började jag ju jobba när E var 6,5 månad pga makens skolschema och det kändes för tidigt, framför allt med tanke på amningen som jag då körde parallellt med jobbet och det var tufft. Nu har maken precis börjat jobba och att han gärna får lite tid att komma in på arbetsmarknaden passar mig utmärkt.

      • Ah, då blir det ju verkligen tid för häng i höst! Längtar redan. Jag började jobba när E var 8 mån å hon slutade amma vid 7 mån. Får se hur det blir nästa gång men dels kommer jag jobba lite hela tiden å sannolikt ha med liten bebis, dvs. kombinera jobb å amning då. Å sen är det troligt att jag kanske börjar jobba heltid när bebisen är 7-8 mån. Inte alls säkert den slutat amma då beroende på hur det funkar å går förstås. Tar gärna emot dina goda råd kring kombon amning å jobb när det närmar sig!

      • Vad bra med ett jobb som går att kombinera med föräldraledighet/bebis. Min dröm vore egentligen att vara hemma heltid sex mån, halvtid sex månader och sen att maken vore hemma sex månader – men det är nog få förunnat att få ihop det för bägge parter.

        Mitt bästa råd redan nu tror jag är att inte göra som jag och spara nattamningen till sist. Hellre sluta nattamma tidigare och amma morgon/kväll. Det var nämligen rätt slitigt att vakna varje natt för att amma (och därmed fortfarande vara den som ansvarade för natten) och aldrig kunna täcka upp en jobbig natt med en natt på soffan.

Kommentera

