Två små E:n

En

Två små E:n har vi nu här hemma – en Elsa och en Eskil. Mina fina ungar!

Kan säga att det är otroligt svårt att kalla Eskil för hans namn nu, efter att han har hetat just ”lillebror” i en månads tid. Får se nu om jag ska börja kalla dem för deras riktiga namn här på bloggen då ”lilla E” helt plötsligt stämmer in på båda barnen. Eller om det ska bli ”storasyster och lillebror” eller någon annat fyndigt.

Hur har ni andra bloggare resonerat när det gäller barnens namn på bloggen?

48 reaktioner på ”Två små E:n

  1. Åh, ett sånt fint namnval och vad barnens namn låter bra tillsammans! Så sött med Eskil, lite ovanligare tror jag också. Jag skulle kallat dem Storasyster och Lillebror för det är ju det dem är. 🙂

    Grattis återigen!

    /S

  2. Dessutom får ni ju ett väldigt fin familjenamn också: EJJE! 🙂
    Ja antingen får du väl kalla de Stora E o Lilla E men kan tänka mig att ”lilla e” är förknippat med Elsa eftersom hon hetat det på bloggen så länge. Eller deras namn som de är. Eller Storasyster o Lillebror. Eller blanda! 😉

    • Ja, det blir lite krångligt med lilla och stora E tänkte jag eftersom Elsa hetat ”lilla E” så länge så läser man gamla blogginlägg så blir det förvirrat.

  3. Eskil – vilket fint namn! Bra val! (Jag hade gissat på Nils, men ack så fel jag hade).
    Han ser ut att ha vuxit mycket. Vad har han för storlek nu?

  4. Själv blandar jag mellan att skriva lillasyster respektive storasyster samt skriva deras riktiga namn. Det beror på typ av inlägg. Fast jag skriver bara korta kommentarer om barnen som inte är utlämnande.
    Jag tycker att det beror på vad man skriver om om man ska nämna namn eller ej.

  5. Åh men det är nog ingen fara i att kalla dem Elsa och Eskil. Annars är lillebror och storasyster/barnen väl fina alternativ. Jättefin bild! 🙂

      • Åh jag förstår, Ben är ju fortfarande Bambi på nätet. Det är klurigt. Men du är en väldigt medveten blogg-mamma, jag tycker du lämnar ut dina barn väldigt lite t ex i bild. 🙂

  6. Mina barn heter ju Prinsen och Gittan på bloggen, men jag är ju hemlig så att säga. Prinsen blev det bara, för att han är en prins och Gittan för att hon kallades så i magen. Det namnet (Gittan) kom Prinsen på och sedan när hon var ute ville jag att det skulle finnas kvar på något sätt.

    Det är roligt med namn och kul att få ta del av vad dina heter!

  7. Mycket fint namn! Fint med E! Jag är själv lite kluven till att ha barn med namn som börjar på samma bokstav. Älskar just bokstaven E å skulle vilja ha syskonnamn på det också. Å så samtidigt känner jag ibland att det kanske blir mycket, särskilt som efternamnet också börjar på E. Å häromdan läste jag om syskon som hette Moa, Maja å Melker å tyckte plötsligt att det lät jättefånigt. OBS att jag bara tyckte det lät jättefint med era E och E nu! Kanske beror på att jag gillar just de namnen också… Nåja, får se vad vi klurar ut så småningom! Kram!

    • Vi velade väldigt länge om vi skulle ta ett namn till på E eller inte, men alla mina favoritnamn har varit e-namn. Om vi skulle ha tre barn skulle det nog inte bli ett e-namn till dock. Ska bli spännande att se vad ni väljer för namn såsmåningom.

  8. Så fint namn! De passar bra ihop också.
    Ja visst är det svårt att veta hur man ska skriva om barnen! Man vill ju inte utelämna dem samtidigt som det lätt blir rörigt att benämna dem med annat än deras namn.
    När jag började blogga så skrev jag bara ”bebisen”, ville inte ens skriva han eller hon eftersom jag ville att alla skulle kunna känna igen sig och inte tänka att ”jaja men det är ju för att det är en kille/tjej”. Det blir lätt många ”bebisen” i samma mening då, så nu skriver jag även ”hon”. De äldre två brukar jag benämna ”äldsta barnet” och ”mellanbarnet”, tycker det funkar eftersom jag sällan skriver om dem.
    Även det här med foton tycker jag är svårt. Hur ska man tänka där?
    Tack för en bra blogg! Det är mysigt att följa er vardag.

    • Håller helt med kring hur du skriver om namnen. Ang foton så är jag rätt restriktiv med foton på barnen på bloggen och när jag lägger upp bilder försöker jag att ha oskarpa ansikten, bakifrån eller liknande så att de inte blir så tydliga, t ex som i det här inlägget. Med undantag ibland, som när jag publicerade första bilden på lillebror. Då kände jag att jag ville visa honom ordentligt då jag har kopplat bloggen till Facebook och då kunde vänner och bekanta se honom på det sättet. Alternativet var att lägga bilden på FB istället, men det kändes inte helt 100 det heller. Ibland funderar jag på att gå tillbaka och plocka bort sådana tydliga bilder i de enstaka fall det finns, men vi får se.

      • Jag kan känna samma sak med FB! Att jag bara vill gå in och ta bort gamla bilder på min E. Men å andra sidan har vi vänner i andra länder som vill se hur hon ser ut och de skulle nog vilja att jag la upp fler bilder, så jag tänker att jag ska bli bättre på att använda listor och filter på FB. Men helst vill jag inte ha ett FB-konto alls. Håhå jaja.

        Jag har missat att gratta till den nye också, så här kommer världens största grattis från mig! Han är jättefin.

      • Ja, det är knepigt det där. Vill på ett sätt också visa upp mina fina barn när ”alla andra” gör det på FB, men samtidgt ger det mig ont i magen.

        Tack för grattis! 🙂

  9. Härligt med syskon och ungar.

    Jag är i startgroparna att försöka minska plast i mitt hem. Men hur ska jag börja… och vad gör man med legot?

    • Heja!

      Mitt tips är att börja i köket och byta ut skålar mm i plast mot glas och rostfria varianter. Med tanke på att plasten där kommer i kontakt med mat så ger det bra effekt och är nog hyfsat lätt att genomföra. Jag skulle säga att just lego/duplo och matlådor är det svåraste att byta ut så jag skulle råda att avvakta med det och köra resten av hemmet först.

      • Bra! Körde en rensning igår och det kändes riktigt bra. Nu ska jag försöka hitta bra matlådor i glas att ersätta med. Ska kolla här i din blogg för jag har för mig att du tipsat om något. Pyrex verkar vara ett märke som finns. Vi tar ju aldrig med maten hemifrån så det är ju helt onödigt med plastlådor. Om man inte fryser in förstås… men då får jag väl hitta bpa fria lådor.

      • Ni har ju bil så då kan ju tipsa om att Biltema ska ha bra matlådor i glas, visserligen med plastlock men det tycker jag är ok ändå. I sådana fall får du gärna köpa ett par lådor till mig med ;-), har svårt att komma dit då vi inte har bil.

      • Biltema, bra tips. de har alltså plastlock som är ok. Jag fixar till dig med när vi kör dit.

      • Åh toppen, vad snällt!

        Fast jag vill förtydliga att jag menade att det känns ok att locket är plast när resten är glas, oftast kommer ju maten inte i kontakt med locket och glaslock kan vara svårt att få tätt. Plasten i locket vet jag tyvärr inte så mycket om, så jag vill inte säga att jag vet att den är ”ok”.

  10. Haha, vad roligt! Jag gissade på Erik eller Eskil! Det passar så bra med Elsa. Kram från Sofia, som är hemma och vabbar två sjuka barn.

  11. Vilket superfint namn – väldans bra val!

    Jag kallar killarna olika, ibland Ture och Sixten, ibland killarna/pojkarna och ibland twinsen. Beror på humör 🙂

    Kramar

  12. Jättefint namn ! Jenny jag har blivit nyfiken på Urtekram, finns det bara på nätet och var är det billigast?
    Kram Storstora E
    🙂

  13. Så fina namn, som jag skrivit tidigare, och de passar ju så bra ihop 🙂 Vi hade ju Alfred som pojknamn på mage nummer två, jag tycker att det är fint när namnen börjar på samma bokstav, även om det inte var främsta anledningen till vårat namnval.

    Sv: Hugaligen, hoppas att er torsdagskväll varit bättre än gårdagskvällen 🙂 Här somnade Astrid pang bom, men Elsa är desto oroligare..Tror att det är nässelutslagen och allergin som ställer till det i lilla kroppen. Vi försöker bara att göra det så bra som möjligt för henne tills kroppen ”kommit ikapp”.

    Laban har vi inte introducerat här hemma, kanske blir en hit? Får prova någon dag 🙂

    • Aha, jag visste inte om ert pojknamn – passar bra ihop med Astrid. 🙂

      Vi fick Labanvideon förra julen men har inte tittat då Elsa inte varit intresserad av film och vi tyckt hon varit liten. Men häromdagen pekade hon på den och sa ”titta Laban”. Vi blev väldigt förvånade då vi inte har några Labanböcker hemma heller, men troligen har hon lärt sig att det är spöket Laban-figuren på förskolan.

Kommentera

