Barnens badleksaker

badleksaker

Eftersom frågan ”vad ska barnen leka med i badet om man plastbantar” är en av de vanligaste jag får just nu tänkte jag göra ett inlägg om våra badleksaker. Det här är alltså vad storasyster leker med i badet:

Badankor i naturgummi från Hevea, finns bland annat på Ekologiska barnmatsbutiken.

Båtkanna i återvunnen plast från Green Toys, finns på många leksaksaffärer på webben. Green Toys har även hink/spadset samt ”stapelbyttor” som jag tänker kan användas i badet.

16 reaktioner på ”Barnens badleksaker

  1. tja, fast detta är ju också plast (båten alltså, vi har också en sådan). att något är testat för alla möjliga gifter betyder ju bara att de är testade för vad man nu känner till att är giftigt. till exempel ftalater, som ju är en ester, trodde man förr att lätt skulle brytas ned i kroppen, men så är det ju som bekant inte.

    Det är en djungel, ibland blir man abra uppgiven..

    • ja, du har ju rätt, det blev lite fel formulerat. Hur som helst är det här var vi har, och det är inte det absolut bästa, men vad vi tycker är en bra kompromiss mellan barnens behov av badlek och vår önskan om giftfritt.

  2. Vi har en identisk uppsättning… Några rostfria mått från köket får hänga med ibland också. Nu finns det ju faktiskt bollar med Sophie giraff också, de borde ju också funka i badet!

    • Absolut. Det knepiga med bollarna är dock att de har lufthål så det samlas lätt vatten inuti. Vet att en del badleksaker har så med, men jag tycker att det blir lite sunkigt.

      • Ah! Har inte haft bollarna i handen, men då gör de sig bättre där det inte är blött – där behövs ju bollar också. Det blir toksunkigt med sånt i badet – vi har provat. Ytterligare en poäng med baddjuren ovan!

  3. Badankor i naturgummi är toppen, så länge barnet inte är överkänslig mot latex (ovanligt men förekommer). Däremot tycker inte jag att plastleksaker av återvunnen plast är bättre än andra plastleksaker. Ur energisynpunkt kan det vara bättre (och därför saluförs de ofta som ekologiska), men inte ur kemikaliesynpunkt.

    IKEAs rostfria leksaks-köksredskap används hos oss och tvättsvamp att suga upp och pressa ut vatten ur. Men barnen badar inte särskilt ofta, max en gång i veckan, så bara att få bada brukar vara roligt nog.

    • Jag måste erkänna att jag känner mig lite dum, för egentligen tycker jag som du att vi även gärna skulle undvika återvunnen plast med. Samtidigt känner jag att den i alla fall är ett steg bättre än ”vanlig” plast och det är endast ett fåtal saker vi har i detta material (båtkannan och hink/spadset). Och även om en stora E också inte badar oftare än en gång i veckan så har vi märkt att badet blivit mycket roligare sen hon fick båtkannan, hon tycker att den är superkul.

      Ja, det är verkligen en balansgång det här med ett kemikaliefritt hem.

  4. Jag tycker också att det är bra att plastbanta, men vet du någon som skriver om det som har äldre barn? Med små barn är det en grej. Men min son (sex år) har ju drivor av smålego och det känns som att jag inte kan ersätta det med träklossar. Har däremot inhandlat en kulbana i trä som komplement, ett jättebra byggmaterial. Sedan undrar jag om du har några tips vad gäller fruktlåda. Om man nu inte bör använda plast till de uppskurna äppelbitarna, vad ska man då ta? En rostfri matlåda får han aldrig upp…

    • Lego är bättre än barbiedockor ivf! All plast är inte dålig, men det är svårt som konsument att veta vad som är bra och dåligt eftersom plasten inte har någon innehållsförteckning. Tyvärr är det inte bara polypropylen i PP-plaster. Alla plaster har tillsattser, men vilka får vi konsumenter inte veta.

      Jag har samma dilemma som du, men dessutom måste jag förhålla mig till dockor som nästan alltid är gjord av mjuk plast (innehållande mjukgörande ftalater). Lego har jag satt som ok, medan dockorna har fått flytta. Tyvärr så är håret på legogubbarna (legotjejerna) i den nya friendsserien gjord av mjuk plast… Suck! Stackars tjejer som aldrig kommer undan dessa hormonstörare!

      Matlåda till frukt är en svår nöt att knäcka. Vi har bytt ut alla våra plastmatlådor mot glasburkar, men det skickar man inte gärna med barnen till skolan. Rostfria matlådor är som du säger ofta svåra att få upp. Därför har vi kvar några få plastlådor att ta till när inget annat funkar. Men till vardags får barnen med sig hela frukter för då behövs ingen låda ;).

      Jag efterfrågar en plastlåda gjord av polylaktid (mjölksyra i plastform) utan dåliga tillsattser. Det borde gå att göra och efterfrågan borde vara stor!

      • Jag kastar mig in i diskussionen med funderingen om det finns matlådor i plast som är bättre än andra och var man i sådana fall hittat dem? Jag har hört att det finns burkar i majsstärkelse men har inte set några i butik. Tips mottages tacksamt!

      • ps. Jag kommer inte in på din blogg längre, och har ingen mailadress till dig, så jag kommenterar här och hoppas att du ser det.

    • Det där är svårt, och jag förstår att det är en annan utmaning när det gäller äldre barn. Tyvärr har jag inte någon länk att ge just nu, de flesta plastbantare jag följer har barn i samma ålder som jag själv.

      Ang fruktlåda så använder vi en låda i rostfritt, men som har plastlock. (Köpt på ekologiska matbutiken.) Inte det bästa kanske om man vill plastbanta, men för oss får det vara tillräckligt bra.

  5. Jag har blivit mer medveten om plasten i hemmet, och så även Crille. Nu ska vi försöka minimera inköpet av plast i den mån det går, främst när det gäller kök och leksaker. Men en sak som jag tycker är så klurig-presenter, hur gör ni där? Många verkar tycka att billig plast är det bästa att ge bort, och jag känner mig som en skurk om jag ska plocka bort grejerna som barnen just fått..Tyvärr finns det endast EN familj i vår närhet som har samma tänk som oss (därifrån kom Sophie the giraffe i julklapp :)), och övriga slår dövörat till när vi lite snyggt försöker diskutera saken.

    Sv: På onsdag är det dax för pricktest, och jag hoppas så att vi kommer bli klokare efter det..För nu är det gode tjorvigt!

    • Jag har nog vunnit en del i present-sammanhang i att jag kopplat bloggen till FB och där skrivit en hel del om plastbantning. 😉 Sen är jag också skurken som lämnar bort plastpresenter, men det funkar ju bara när barnen är små så det är ju ingen långsiktig lösning.

Kommentera

