Två månader

mage_tva_man

Lillebror är nu två månader (igår) och växer så det knakar. För två veckor sedan hade han gått upp nästan två kilo och växt 5,5 centimeter sedan han föddes. Han har börjat le och jollrar gärna tillbaka när vi pratar med honom.

Två månader sedan lillebror föddes betyder också att det är två månader sedan jag var höggravid och vägde arton kilo mer än vanligt, och var bra mycket tjockare. Jag tänkte visa en bild på min mage idag, med anledning av att jag förra gången inte förstått hur lång tid det faktiskt tog innan magen försvann. Ett litet put är fortfarande kvar, och en hel del gravidkilon.

Idag är jag på  7,5 kilo över min vanliga vikt, vilket betyder att jag gått ner 10,5 kilo av gravidvikten. Känns helt okej med tanke på att jag knappt rört på mig annat än till och från förskolan eftersom det varit sånt himla tråkigt väder för det mesta. Jag räknar inte heller med att komma tillbaka till min vanliga vikt helt förrän jag slutat amma då mjölkproduktionen ju väger en eller par kilo.

Tänkte också passa på att lägga ut min översikt över magens utveckling under graviditeten, så att det finns något att jämföra putet ovan med. 😉

magen_lillebror

Är dock lite besviken att jag missade att fota både v.33 och sista veckan, 42, men känns kul att ha kvar ändå. Gjorde en likadan med storasyster, men då var jag lite mer noggrann kring att få med alla veckor.

9 reaktioner på ”Två månader

  1. Helt otroligt att det legat en bebis där för bara två månader sedan, ofattbart! Men det är skönt att du berättar det, att det tar lite längre tid än man tror att bli av med magen. Smart även av den anledningen att fota magen. Och… du är så fin, med mage, utan och med put!
    Kram!

    • Ja, jag blev väldigt överraskad när jag upptäckte det. Och av det faktum att resten av kroppen också behövde en hel del återhämtning. Förra gången knäckte jag svanskotan så det tog ett bra tag innan jag kunde sitta ordentligt t ex. Nu gick det mycket snabbare för kroppen, men det är ju inte så konstigt att kroppen reagerar på att klämma ut en fyrakilosklump.

      Och tack så hemskt mycket för komplimangen!

  2. Jaaa jag är lite sur på mig själv att jag var så dålig på att plåta magen. Jag kände mig mest tjock och inte på tjocken. Grattis till 2-månader! 😀

    • Har hört många som säger samma sak, att de inte ville fota då och sen ångrade sig. Tycker det är tråkigt att gå miste om den där fin-gravidskänslan, men jag måste säga att jag också mest kände mig tjock på slutet.

  3. Vad fin du är! Efter första graviditeten mådde jag ganska dåligt över extrakilona. Det sista jag ville var att fota mig själv. Hade alltid fått höra att du blir nog en sån som bara får magen och sen är i form på stört. Men så gick jag upp nästan 20kg istället. Tyckte alla andra kom i form mycket fortare och skämdes…

    Den här gången är helt annorlunda från start. Gick knappt upp nånting alls och kilona bara rasar. Men självklart finns putet kvar, konstigt vore ju annars!!

    Tack för att du delar med dig!

  4. det är intressant att se hur hållningen förändras från första till sista fotot… väldigt bakåtlutat, men man kanske måste göra så för att kompensera??

    • Har faktiskt inte tänkt på det. Tyckte att jag stod precis lika, så det måste nog nästan vara något omedvetet för att klara magen som du säger.

Kommentera

