Allt färre livsmedel är fria från bekämpningsmedel

Det rapporterar DN idag. Rester av kemiska bekämpningsmedel fanns i hälften av 77 000 prover från mer än 500 olika livsmedel. Värst är vindruvor från Indien där 53 procent av proverna låg över gränsvärdena. Både cancerogena och hormon- och reproduktionsstörande ämnen återfanns i just vindruvor.

”Det konsumenterna kan göra är att välja ekologiska livsmedel, speciellt för barn och gravida.” säger Emelie Hansson på Naturskyddsföreningen.

Väl värt att tänka på, särskilt som just vindruvor gärna ges som ett nyttigare snacks till barn. Och du, tänk även gärna på att russin är torkade vindruvor och välj ekologiskt även där.

15 reaktioner på ”Allt färre livsmedel är fria från bekämpningsmedel

  1. Fy vad hemskt! Visst borde det vara samma sak med vin i så fall?

    Tack för din fina blogg, har aldrig kommenterat förut men följer dig sedan länge. Du skriver väldigt bra!

    • Ja, tyvärr. Ska verkligen ta tag i att bara köpa ekoviner nu när jag får dricka vin igen. Köpte bara sådana viner tidigare, men mellan graviditeterna blev det lite si och så med det tyvärr.

      Vad glad jag blir för din komplimang om min blogg, tack så hemskt mycket!

      • Jag ska också bli bättre på det. Ska även komma ihåg att fråga efter det om jag är på restaurang.

    • Ja, hoppas det! Ni kommer ju bli Stockholmsbor och här finns det ju ett hyfsat utbud i alla fall, även om jag ibland åker runt till flera butiker och även beställer på nätet för att hitta allt jag vill ha.

  2. Så får jag panik över alla gånger jag inte har köpt ekologiskt…De allra flesta faktiskt, även om jag är på det bättre nu. (Men ALLT eko, det går ju faktiskt inte av olika anledningar.) Och ekodruvor ser jag aldrig i affärerna. Never!

    • Nej, ekodruvor är det tyvärr ont om. Brukar köpa när jag ser. Jag tycker att man ska ta till sig och vara glad över de gånger man faktiskt köper eko än tänka på de gånger man inte köpt. Bättre en gång än ingen gång!

  3. Det är så oerhört läskigt med alla kemikalier. Jag försöker köpa allt ekologiskt, men hittar oftast bara ekologiska torrvaror. Grönsaker och frukt hittar jag aldrig ekologiskt. Man borde försöka kräva av affärer att ta in mer ekologiskt. Om vi alla reagerar och säger ifrån?

    Tack för din blogg också!

    • I vår närmaste butik har de aldrig ekologisk frukt och grönt, men det finns några butiker lite längre bort så jag brukar besöka dem. Vi har funderat på ekolåda med hemleverams också, men slår aldrig slag i saken…var en sak jag hade tänkt som ”nyårslöfte”.

      En bra idé att fråga ekologiskt – för hur ska butikerna veta att det finns en efterfrågan om ingen säger något.

  4. Åh viktigt inlägg! Jag har helt slutat köpa vindruvor och köper bara eko-russin. Eko-vindruvor finns ibland på en bra ICA här men de kostar ju 50-60 kronor för 500 g, lite dyrt. Jag har itne köpt så mkt vin heller men from nu blir det ekologiska. 🙂

Kommentera

