Fira en grön påsk!

paskagg

Snart är det påsk och i de flesta butiker har det bunkrats upp med billigt godis att lägga i barnens påskägg. Färgglada bitar i alla möjliga former och smaker som ska locka oss köpare. Gör ett bättre val och stoppa ekologiskt godis i påskäggen i stället!

På så sätt kan du slippa otäcka e-nummer och en del andra otäcka ingredienser. Dessutom bidrar du inte till miljöförstöring. Enligt Naturskyddsföreningen så bidrar den palmolja som kan användas i godis till att regnskog skövlas. Dessutom är barnarbete och kemiska bekämpningsmedel vanligt på kakaoodlingar, så tänk gärna även på chokladen.

För den som gillar att stå i köket är det annars lätt att göra eget godis, gärna med ekologiska ingredienser. Lilla matderivén brukar ha bra tips på ”nyttiga sötsaker” till de små så låt dig inspireras av hennes blogg.

I år blir det inget ägg från oss till barnen. Storasyster kommer att få ett från sin mormor, och jag tycker att det räcker när hon är så liten. Det ägget vet jag kommer att innehålla russin, frukt, kex och en liten påskpresent. Känns helt perfekt för en tvååring som troligen mest tycker att själva ägget är spännande!

10 reaktioner på ”Fira en grön påsk!

  1. Här blir det påskmarsch med kusinerna i morrn, men istället för ägget han skulle få där tänkte jag ta med ett eget. Jag har preppat med lite godisar och en sån ask från Renee Voltaire. 🙂 Han kommer inte fatta skillnaden i år iaf.

  2. Låter som en bra plan, vi är inne på samma linje även om Rut nog får så mycket som tre påskägg totalt. Och lite gott blir det med hemmagjord marsipan och chokladdoppade riskakor. Glad påsk till er!

  3. Astrid får en del av en påse från Ekorrens, lite pyssel och ett memoryspel i fjolårets pappersägg. Tror det kommer bli alldeles lagom för henne, roligare med ett spel som räcker länge än godis som tar slut på en gång. Men har inte vi med något så lär det väl bjudas på annat håll, så då ser jag hellre till att vi har med oss ”bra” godis 🙂

    Sv: Å herre min je vilken fredagnatt du hade! Hoppas att det inte blir fler såna på väldigt, väldigt länge!

    Här har den misstänkta magsjukan redan dragit förbi för min del, och så hoppas vi nu att ingen annan trillar dit. Imorgon när 48 timmar gått åker vi iväg till svärfamiljen för att fira påsk, och jag hoppas att det blir en frisk sådan 🙂

    Glad påsk på er! Kram

    • Pyssel eller spel är ju bra att lägga i påskägget! Och du har ju helt rätt att bättre med bra godis än att tänka inget godis alls och så blir det annat istället.

      Glad påsk!

  4. Jag klickade precis hem lite ekologiskt torkad frukt och några bär täckta med choklad. Hann köpa en påskhare i vanliga affären innan jag tänkte efter..ska försöka hinna med att hitta några nya hårspännen också.

    À får inga fler påskägg då vi är långt från släkten.

    Glad påsk!

  5. Glad påsk! Veras ägg fylldes med fruktremsor & aprikoskolor och hon slukade allt. 🙂
    Skinny buckeyes hann jag aldrig göra. När hon blir lite äldre skajagdefinitivt satsa på ekologiskt godis. Intressant ang. palmolja vilket jag inte kände till tidigare.

Kommentera

