Planterar

plantera1

En fin fördel med nya lägenheten är att den har balkong, så nu har jag börjat odla. Paprika och tomat har det blivit hittlls, men tanken är att även sätta lite örter när vi väl flyttat in. I brist på annat satte jag skotten i gamla engångsmuggar som jag hittade längt in i ett skåp, men framöver kanske det får bli en sån här för att göra egna såkrukor av tidningspapper.

plantera2

9 reaktioner på ”Planterar

  1. Ååå vad fint! Jag odlar också, har sått tomater, avokado och citron. Tänkte att det ska bli paprika också. Smart att använda engångsmuggar. Jag tog några tomma crème fraîche-burkar och halva mjölk- och gräddförpackningar, gjorde små hål i botten med spik och hammare och satte på ett fat, funkar jättebra. Jag vattnar på fatet, på det sättet får växterna vatten underifrån också, precis som i köpekrukor i plast som man sår i. Smart med tidningspapper också, det kanske får bli mitt nästa projekt. 🙂

    • Jag hade tänkt använda avklippta mjölkförpackingar, men glömde bort det när jag gick iväg med återvinningen.

      Har du fått några citroner? Hade ett stort citronträd tidigare, men det dog tyvärr när jag överlät vattningen till en annan person. 😦

      • Det är lätt hänt att man är för snabb med återvinningen. 🙂

        Nej, inga citroner här, det går väldigt segt med växandet så jag vet inte om det blir någon citronplanta av de kärnorna, ska nog så nya. Men tomaterna, paprikan och avokadon växer! 🙂 Har även sått gräslök och persilja, jättehärligt! Nu drömmer jag också om en balkong. 🙂

  2. Annars kan du så i halva toarullar. Det funkar ungefär som såna där såkrukor eller vad det heter som man kan köpa. Bara att sätta ner i jorden eftersom det förmultnar.

Kommentera

