Veckans IN:UT

IN:
1 par stövlar
2 tyger
1 börs

UT:
1 ask
1 spegel
1 par stövlar
1 skohylla

Reslutat: +-0

Efter förra veckans resultat så känns det här ju lite magert, men jag rensar fortfarande rätt ordentligt. Skillnaden är att jag lagt allt utrensat i en stor låda med tanken att antingen få iväg det i en sväng, eller om vi kan lyckas komma upp i så mycket rensat att Stadsmissionen eller Myrorna kan tänka sig att hämta prylarna.

Några saker hamnar ändå på utlistan. Några saker som sålts på Blocket, samt mina utslitna stövlar som har fått ersättas av ett par nya. Tyvärr hittade jag inga bra i ekoskinn (om inte kavatstövlarna hade varit så varmfodrade hade jag slagit till på dem), men jag köpte så hållbara som möjligt i alla fall. Förhoppningsvis kan jag ha dessa ännu längre än jag hade de förra.

7 reaktioner på ”Veckans IN:UT

  1. Hej! Jag undrar om du kan tipsa om en ekologisk och giftfri pipmugg? Det finns en från Kid Basix i rostfritt stål med silikonpip samt en annan från Klean Kanteen, även den rostfri men med pip i BPA-fri plast. Jag är i valet och kvalet; vilken skulle du välja?

    • Generellt gillar jag silikon bättre än ”vanlig” plast, men Kid Basix har jag själv inte testat och jag känner ingen som har det heller. Däremot har vi den från Klean Kanteen och den tycker jag är toppen. Den är väldigt spillsäker och går att byta ut mot en drickpip när barnet blir större vilket jag tycker är smidigt. Till Kid Basix flaska verkar man dock kunna ha sugrör och det är något jag saknat då jag gärna skulle göra smoothies till E. Och att den har ett silikonskydd som hör till. Vi har köpt ett separat till Klean Kanteenflaskan, men det sitter inte helt hundra tyvärr.

      Jag skulle gärna se att du testade Kid Basix så att jag fick veta hur den är… 😉 I sådana fall får du gärna kommentera här sen.

  2. Hej!

    Tack för inspirerande blogg! Jag har tack vare den blivit inspirerad att själv börja både plast- och kemikaliebanta – och att blogga om det.

    Vänliga hälsningar och lycka till med flytten!

  3. Hej!
    Tack för en intressant blogg!
    Jag funderar på det här som är skrivet om pipmugg. Är det inte så att även silikon är giftigt o bör undvikas?
    Mvh Maja

    • Kul att du tycker att bloggen är intressant! 🙂 Jag är lite osäkert på vilket/vilka inlägg om pipmugg du menar. Vi har två flaskor med drickpip – en från LifeFactory och en från Klean Kanteen. Ingen av dessa har drickpip i silikon, men LifeFactorys glasflaska har ett skydd av silikon på utsidan av flaskan.

      När det gäller silikon finns det delade meningar om hur giftigt det är och om det bör undvikas eller ej. Till skillnad från plast vars råmaterial är olja görs silikon av kisel. Enbart baserat på detta tycker jag att silikon är ett bättre alternativ. Sedan kvarstår problemet med hur själva framställningen går till och vilka ämnen som används då. Tyvärr är det så att för vissa produkter känns det som att man måste välja pest eller kolera (om inte produkttypen går att välja bort). Av den anledningen har vi ändå en del plastprodukter i vårt hem, men jag har försökt att välja bioplaster, naturgummi och i vissa fall även silikon. När det gäller just LifeFactorys nappflaska så känns det ändå bra att flaskan har ett greppvänligt skydd och silikonet kommer ju inte i kontakt med drycken. Det finns ju dock andra glasflaskor som inte har något skydd för den som vill undvika silikon, och det går ju att tillverka egna skydd för den som är lite händig på till exempel att virka.

  4. Tack så mycket för ditt svar! Skönt med någon med samma tankegångar! Jag ska titta närmare på detta med pipmugg/drickpip. Är nog dags att införskaffa en till min lille skrutt. Funderar också på det här med att frysa in små portioner. Det finns tydligen en form i silikon med ”portionshål”. Har du provat denna? Vad tycker du om att amvända silikon i detta fall? Jag har i första hand använt små glasburkar att frysa in i, men har inte så många…
    Tacksam för dina funderingar!
    Hälsningar Maja

Kommentera

