5 tips inför flyttpackandet

skap

Eftersom jag är ett organiseringsfreak så försöker jag såklart att styra vår flytt så att allt flyter på så smidigt som möjligt. Nedan delar jag med mig av mina bästa flyttpackartips:

1. Provväg alla lådor och se till att de inte är tyngre än att du kan lyfta de med lätthet. Ett tips är att packa hälften tungt (till exempel böcker) och hälften lätt (till exempel textil).

2. Ha en ”vardagslåda” med det ni behöver morgonen efter flytten. Frukostprylarna, ett ombyte var, en varsin handduk och liknande. Det underlättar verkligen att ha allting samlat och slippa rota i olika lådor för att kunna ta en dusch och göra en kopp kaffe.

3. Rensa medan du packar genom att bara packa ner det du faktiskt använder och vill ha med, och helt enkelt göra dig av med det som plötsligt ”blivit över”. Det gäller bara att ha så pass god tid att de där sista ”vet inte riktigt vad jag ska göra med det här så jag slänger det i den här lådan” undviks. Om du ändå känner att du måste packa en sån låda – se till att den gås igenom direkt efter flytten och inte ställs upp på vinden i brist på ork.

4. Börja packa det som inte syns, som förråd, skåp och lådor. Här samlas lätt prylar som du inte visste att du hade, och har du inte tillräckligt med tid för att gå igenom dessa så är det lätt att de slinker med i flytten i en sån ”gå igenom sen låda” som beskrivs i föregående punkt.

5. Märk upp lådorna ordentligt. Att skriva ”kök”, ”sovrum” och liknande är bra för de som hjälper till med flytten, men gör att du kan behöva packa upp allt på en och samma gång istället för att beta av en låda i taget och se till att allt hamnar på rätt plats i den nya lägenheten. Dessutom är det toppen om du råkat packa lite för mycket och plötsligt faktiskt behöver den där ugnsformen som du packade ner för två dagar sen. Då är det rätt skönt att kunna gå rätt på en låda märkt ”formar, skålar och brickor” istället för att leta i fem lådor märkta ”kök”.

Bilden visar vårt köksskåp en vecka innan flytt. Allt är nedpackat utom det som vi behöver i vardagen – varsin mugg och glas, tallrik, bestickset och storasysters utflyktskit. Det är också dessa prylar (minus matlagningsprylarna) som kommer att gå i vår ”viktiga låda”. Vi kommer att fortsätta att laga mat halva veckan, så vi har även sparat en del saker som vi behöver för matlagningen i ett annat skåp.

14 reaktioner på ”5 tips inför flyttpackandet

  1. Jag vill dela med mig att mitt bästa tips… Märk kartongen med ett helt varv med typ maskeringstejp. Skriv på alla sidor vad kartongen innehåller; gärna mer detaljerat typ – KÖK, bestick, kokböcker, bakformar och vaser…
    Då kan du stapla kartongerna åt vilket håll men ser ändå vad som finns i. Sen är det bara att dra av eller klistra över ny tejp nästa gång du ska flytta… Flyttkartonger är dyrt!

    • Smart! Jag märkte faktiskt med maskeringstejp nu, men inte hela vägen runt. Det är också smart om man som vi använder begagnade kartonger, så slipper flytthjälparna undra vilken markering om innehåll om är våran.

  2. Nu är det nära! Hoppas att allt flyter på bra, det är ju inte det enklaste att flytta med två barn med i beräkningen 🙂

    Sv: Det verkar som att vi nu hittat ytterligare en felande länk-vete! Ska ringa hennes dietist imorgon och rådfråga lite, nu måste det göras tester så vi ser om det stämmer (hoppas!).

    • Nej, att flytta med två barn var ju en helt ny erfarenhet…Jag som är van att vara effektiv och hade nog redan hunnit packa upp vid det här laget, får se mig själv backa lite.

  3. Jag är lite sen med att kommentera men jag vill bara säga STORT GRATTIS TILL LÄGENHETEN!! Jag tror att det kommer bli toppen för er även om ni lämnar bakom er en fin lägenhet med en massa minnen. Som småbarnsföräldrar är jag övertygad om att ni kommer att uppskatta saker som diskmaskin, tvättmaskin, hiss etc..

  4. Hoppas att flytten går bra! Mitt tips kommer kanske lite sent, men en smart grej är att numrera flyttlådorna och göra en lista i ett kollegieblock över allt som är i lådorna, det är riktigt bra, speciellt om det dröjer ett tag innan man hunnit packa upp allt, till exempel sådant som är på vinden eller så. Då behöver man inte kolla igenom lådorna varje gång man letar, utan det är bara att kolla listan.

    • Åh, det var ett bra tips som jag önskar att jag sett innan flyttten. Jag märkte lådorna hyfsat bra, men på slutet blev det väldigt blandat i lådorna och då hade det varit smidigare att ha ett block.

  5. Pingback: STORA nyheter | Snowfestival

Kommentera

