Mina shoppingrutiner

loppisfynd

Den senaste tiden har vi gjort en hel del inköp, både till det nya hemmet och till det stora barnet som har haft en växtspurt och därmed behövt både nya kläder och skor. Vissa dagar känns det som om jag inte gör annat än shoppar och kollar grejer på nätet eller i butik, men närmast sanningen är nog att det är en hel del kollande och inte alls lika mycket shoppande. Det hela har i alla fall fått mig att fundera en hel del över mina inköpsrutiner, och jag tänkte att jag skulle dela med mig av hur jag tänker när jag köper något nytt. Det är framför allt fyra frågor som jag ställer mig när jag tycker att något behövs köpas:

  1. Behöver jag verkligen det här?
  2. Går det att hitta second hand?
  3. Går det att hitta ett ekoalternativ eller åtminstone en produkt som är tillverkad i naturmaterial?
  4. Går det att tvätta på ett smidigt sätt?

Det första jag gör är att fundera om det bara är en ”vill ha”-impuls eller något som faktiskt är styrt av ett behov. Om det är ett behov försöker jag också kolla upp om jag kan lösa det med något jag redan har. Ofta går till exempel förvaringsproblem hemma att lösa genom att stuva om och flytta runt den förvaring som redan finns.

I första hand försöker jag sedan få tag på det som behövs second hand, och i andra hand kollar jag upp ekoalternativen. Hittar jag inte något bra ekoalternativ försöker jag åtminstone se till att det som köps är tillverkat i naturmaterial.

Den sista punkten handlar om rengöring, och där är poängen att saker håller bra mycket längre om de går att rengöra på ett smidigt sätt – speciellt om man som jag har små barn. I princip allt som våra barn har är antingen helt i textil så att det går att tvätta i maskin, eller helt i trä så att det går att torka av ordentligt. Jag har himla svårt att förstå mig på kombinationsproduker – en docka med tygkropp (som direkt blir smutsig av kladdiga barnfingrar) och huvud av plast som gör att den inte går att köra i maskinen, en gunghäst i trä med tygdetaljer som inte går att ta loss,  eller duplofigurer med ”riktigt” hår. Det är sådana prylar som sedan slängs för att de blir för snaskiga. Saker som går att tvätta på ett smidigt sätt är oftast lätta att få i fint skick igen och har därför ett andrahandsvärde långt efter att de egna barnen blivit stora.

På bilden har jag lagt upp en del av mina loppisfynd från helgens runda. Det mesta passar faktiskt in under punkt 1, 2 och 4.

6 reaktioner på ”Mina shoppingrutiner

  1. Ungefär så tänker jag med 🙂 Duplo med hår har jag aldrig sett, måste se konstigt ut 😀 Duplo och lego och sådant kan du förresten tvätta i tvättmaskinen om du lägger dem i en ”bh-påse” 🙂

    • Jag bytte till mig lite duplofigurer i en bytesgrupp på Facebook som jag är med i, och då fick vi med en sån med hår. Den var inte så fräsch…tänkte också på det idag när jag såg en liten tjej i parken som hade med sin docka med tygkropp, plastarmar/huvud och hår som skulle vara med och bygga sandkakor i sandlådan. Den var inte heller så fräsch kan sägas och jag tror inte att den var tvättbar.

      Köra duplot i tvättmaskinen ska jag absolut göra när det behövs. När vi plockade fram makens gamla duplo från vinden hade vi inte tvättmaskin så då körde jag bara ett bad i badkaret, men det funkade det med. 🙂

  2. Pingback: Ekoinfo! Jennys shoppingrutiner och #crop100 | 365 eko

  3. Jag köper också nästan allt second hand, men det kan bli impulspuls även där. Har blivit ett och annat onödigt köp på Tradera med mobilen. Fin blogg du har, den kommer jag att följa!

    • Vad kul att du hittat hit och gillar bloggen! 🙂 Och vad bra att du köper second hand, men jag håller med om att ibland kan det bli impulsköp ändå. Fast det känns lite bättre för samvetet ändå när det är second hand tycker jag…

Kommentera

