Badkläder till ungarna

badklader

Nu har jag kitat ungarna för sommar och semester – med varsin uv-dräkt och blöjbadbyxor. Aldrig att jag skulle köpa en bikini till stora E!  Är det väldigt soligt där vi är tycker jag att det är uv-dräkt som gäller, och är det inte det så räcker det med badbyxor eller rent av att de små kan få bada nakna (lite beroende på plats).

Kan också säga att 75 procent av barnens badkläder är köpta second hand. När det gäller uv-dräkter har ju visserligen test visat att skyddet försämras så fort de används, men de är ju till för att användas och det går absolut att hitta begagnat i väldigt bra skick. Eftersom alla solskyddskläderna i testet var dåliga på att hålla färgen så känns det ju enkelt att hitta vilka kläder som fortfarande skyddar bra – ser de bra ut så är de antagligen fortfarande bra.

8 reaktioner på ”Badkläder till ungarna

  1. Håller med dig fullo-här blir det inte heller någon bikini! Kan inte förstå varför? Nu är vi på jakt efter ett par badtrosor till Astrid som inte har ”läckageskydd” eller vad man nu ska kalla det, och det verkar vara omöjligt att hitta ett par vi gillar. Vi vill ha ett par i glada färger, utan massa ryschpysch, och det enda vi hittills hittat i butikerna är set med bikini och trosa, med volanger, rosetter och annat som vi tycker inte behövs. Badshorts/byxor från pojkavdelningarna får vi knyta åt så att det korvar sig, och så vill vi att det ska bli så lite blött tyg som möjligt, vi är väldigt noga med att ta av det blöta så fort hon badat färdigt.

    Gissar att vi kommer köpa ett set och kasta bort överdelen..

    • Knepigt att det ska vara så svårt att hitta! Vi kör med läckageskydd än så länge (även om vi aldrig varit med om att någon olycka skett i vattnet och stora E säkert skulle klara utan), men jag får se hur vi gör sen.

  2. Blir lika glad varje gång du bekräftar det jag tycker känns rätt! Har köpt en del begagnade kläder, särskilt de minsta storlekarna känns onödiga att köpa nya. Något nytt har det blivit, mer för att jag tycker att det är roligt med något ”eget” men de växer ur direkt och det ligger alldeles säkert en massa sådana små kläder överallt runtom i vårt land som bara väntar på att få användas. Måste vara lite samma sak med uv-badkläder tänker jag, att de används en kort period och året därpå har barnen växt ur dem.

    När det gäller bikini – vansinne! Ett fullkomligt överflödigt plagg! Blir provocerad när jag ser reklam för överdelar på barn. Och, som Hannovsky skriver, man får köpa ett set och kasta bort överdelen – med vad blir DET för slöseri! Nu gick jag igång kände jag…

    Låter trevligt med semester hur som helst!

    Kram!

    • Tycker att just de minsta storlekarna var väldigt onödiga att köpa nya, för de var så himla lite använda och många gånger köpte jag ”nytt begagnat” för att bebisen inte hunnit använda dem. Kan tänka mig att när det gäller uv-kläder så kanske de används på en resa och sedan inte mer, eller bara ett fåtal gånger ändå om det är som somrarna brukar vara här.

      Tycker att det är bra att gå igång på just sånt som bikini till småbarn!

  3. Jag lär mig alltid något hos dig :-). Som t.ex. nu att skyddet försämras på de här UV-dräkterna när de användas. Men det är ett bra utgångspunkt att kolla färgen på de när man köper dem begagnat.
    Kram

  4. Jag håller definitivt med om bikini! Hittade i en affär för inte så länge sen en bikini som skulle passa min åtta månaders. Hur tänker dom då? Behöver hon verkligen gömma sina bröst? Jag blir alldeles vansinnigt provocerad av det!

Kommentera

