Vem är hunden i boken?

bocker

Stora E har många böcker med djur i huvudrollerna (hundar tycks vara särskilt vanligt) – gissa hur många av dem som är av hon- respektive hankön? Kan säga att jag tillämpar en del könsbyten här hemma, alterntivt gör om texterna helt. Framför allt när det gäller djur som inte är förmänskligade så känns det särskilt vanligt att det är en ”han”.

8 reaktioner på ”Vem är hunden i boken?

  1. Jag håller med om att det fenomenet är vanligt. Själv tycker jag prinsessböckerna ”Vad gör en prinsessa” är bra. De handlar om prinsessor, riddare och annat sådant som barn tycker om men utan de utstuderade könsrollerna. Prinsessan är inte urmesig och riddaren är inte urtuff utan båda får ha de känslor som kan förekomma. Riddare kan vara tuffa och känsliga, detsamma med prinsessor.

  2. Åh så där gör jag med. Som du säger helt onödigt att ett djur är ett visst kön. När vi löser Bamse och Nalle puh får minst en av karaktärerna vara tjej, och då inte de ”tjejigaste”. Tycker det är bra att LIlle Skutt och Nasse har sk ”kvinnliga egenskaper”.

    • Ja, jag tycker det där är så himla intressant att djur ändå måste ses som ”hon” eller ”han”, varför inte bara ”den” eller ”hen”?

      Vi har faktiskt inte läst just de böckerna, men det var ju smart att göra så när det är ett gäng karaktärer som alla är ”han” (eller ”hon”).

    • 🙂

      Tack för svaret, men åh vad typiskt! Har hittat några att buda på på Tradera i alla fall, ungen måste ju ha shorts när det börjar bli så här varmt.

  3. Ju äldre böcker-ju mer sterotypt är det har jag upplevt. Vi har många, många böcker från både min och Crilles uppväxt, och i dem ändrar jag titt som tätt då jag läser. Sen är det ju rätt ofta likadant i nya, men om vi köper böckerna själv så läser jag innan och ser om jag gillar dem. Presenter är det ju lite svårare med..

    Sv: Skönt att lilla E börjat få rutiner, tycker att det underlättar så mycket. Det verkar som att Elsa nu bara behöver vila en gång/dag, men jag tycker att det är tidigt?! Nåja, alla barn är väl olika, och funkar det så funkar det. Bara att hänga med på sömntåget! 🙂

    • Ja, det är nog sant. Flera av böckerna kommer faktiskt från när jag var liten. Vi har köpt väldigt lite böcker själva (fyra stycken tror jag) och resten har varit presenter, men jag brukar läsa recensioner innan (Bokunge är ju superbra) och lyssna på råd.

      Spännande med vila bara en gång per dag redan, har för mig att stora E var över året, men allt som funkar är ju bra. 🙂 Som du söger, bara att haka på.

Kommentera

