Veckans IN:UT

IN:
1 surfplatta

UT:
2 par stumpor
1 par strumpbyxor

Resultat: -2

Nu har vi slagit till på något som varit på tapeten ganska länge här i familjen – en surfplatta. Jag har velat fram och tillbaka om det är onödigt eller nödvändigt, men maken kallar det för en investering i vår (föräldrarnas) mentala hälsa. Efter helgens resa till sommarstugan är jag böjd att hålla med – stora E höll sig sysselsatt hela resan vilket jag inte trodde var möjligt innan jag plockade fram den. Dessutom har maken använt den ganska flitigt, vilket gör att det känns lite mindre som att vi bara har köpt en superdyr leksak till våra barn.

På ut-sidan så rensade jag lite i lådorna på landet och gjorde mig av med lite strumpor som tappar resåren. Borde rensa lite mer bland kläderna därute, men hade inte tid just nu. Förhoppningsvis kan det hamna lite mer på utlistan därifrån nästa gång vi åker ut.

10 reaktioner på ”Veckans IN:UT

  1. Surfplattan är poppis hos oss också, filar på ett inlägg om bra gratisappar då jag faktiskt kollat lite mer noga när sonen grejat med den. Det finns många bra!
    Maken och jag läser böcker på den som vi lånar på bibblioteket vilket gör att vi faktiskt ”slåss” om den alla tre. Minsten visar självklart intresse han med men han får vänta lite med att använda den.
    Vi funderar på att skaffa en till faktiskt…

    • Ser fram emot inlägget om appar, behöver några fler nu när vi snart reser igen. Jag har en hel del till mobilen som vi nog kommer att fixa till plattan också, men lite nytt är alltid kul.

      Kan tänka mig att det är bra med två om alla i familjen använder den (även om lilla inte gör det ännu). Kanske blir så här med till slut.

  2. Jag tror det kan bli en sån tilld en här familjen i julklapp. Vi har ingen långresa framför oss precis, kanske från Oskarshamn till Öland men det är ju inte så farligt. Men det är absolut en pryl som jag kan se komma in i vårt hem. 🙂

  3. Jag tycker nog att det är så här trots att det är väldigt miljöbelastande med alla teknikprylar så kanske jag tror att miljön kanske går på plus i alla fall om det nu inte är så att man byter prylar hela tiden. Jag tänker på många resor man slipper till exempelvis bank, försäkringskassa och sånt man gjorde förr och att man hade mängder av spel som var stora saker även det till olika gameboy och tv-spel m.m. man köper färre tidningar och slipper telefonkatalogen. Så jag försöker att inte tänka så negativt om surfplatta dator osv. Men däremot så blir det mycket konflikter om hur mycket man får använda de här prylarna. Min äldsta tjej vill helst sitta framför skärm hela tiden trots att hon är otroligt kreativ egentligen.

  4. Hej! Har precis hittat din blogg och kommer definitivt återkomma! Såg i ett inlägg nedan att du letade amningsvänliga klänningar. Om du fortfarande gör det har jag en boobklänning från förra året (vit/röd/blå) som jag gärna säljer. Den är i stl small och jag köpte den ny så skicket är jättefint. Har också en hellång turkos klänning från love milk som jag inte behöver längre. Maila om du är intresserad så kan jag skicka bilder o pris!

    /Lisa

  5. Tycker det är så spännande med teknik. Att folk inte vill att barnen ska titta på TV men gladeligen ger ungar plattor o telefoner – vad är skillnaden egentligen?
    Själv är jag ägare till smartphone precis som sambon och jag hatar telefonerna innerligt av och till. Vi har talat om en surfplatta länge men jag är rädd att vi aldrig mer kommer prata med varandra då.

    • Jag förstår hur du menar men tycker samtidigt att det är lite skillnad. På en tv tittar man (även om det kan vara lärorika och bra program) – på surfplattan/mobilen så kan E spela memory, lägga pussel och spela andra interaktiva spel. Men visst kan hon kolla på youtube också. Än så länge är hon ju så liten att vi kan styra vad hon gör och när, men jag gissar på att det blir svårare sen. Min filosofi är att det mesta är ok i en lagom mängd. Och att surfplattan/mobilen är himla smidig när vi är på resande fot och man inte kan ha med sig hur mycket prylar som helst. Och att jag hellre ser att hon spelar och tittar på youtube på en surfplatta än på min bärbara dator som är tre gånger så dyr och kan pillas så mycket mer med. Vi ska investera i ett barnsäkert fodral så att hon kan tappa den i golvet så mycket hon vill också.

      Varken jag eller maken är särskilt mycket ”smartphoneknarkare”, utan det är mer datorerna och tv-spel som tar vår tid. Ett tag kände jag att det blev lite mycket och då hade jag datorfria kvällar då och då. Kändes som ett bra sätt att bryta vanan.

      • Jag förstår alla dina (och andras) argument men till syvende och sist så blir barnet ändå stillasittande och ofta tycker jag att det är sådana saker som diskuteras.
        Jag tycker inte att det är någon skillnad faktiskt eftersom föräldrar ofta använder det i samma syfte; att få en paus, att underhålla barnet. Att det är ett interaktivt spel istället för ett interaktivt TV-program där man dessutom kan följa med o prata om vad som händer ser jag inte så stor skillnad i.
        Att ha med på resa fattar jag verkligen.

      • Aha då förstår jag hur du menar. Jag tänker som så att även böcker, pussel, ritande och pusslande är stillasittande aktiviteter. Skillnaden är väl att det är lättare att fastna i tv eller dator/surfplatta och att sitta alldeles för länge. Min tanke är som sagt att allt funkar i lagom dos, så nu ser stora E både på film ibland och spelar på mobilen/plattan. Men inte alls varje dag och jag tänker på tiden.

Kommentera

