Midsommarjordgubben inte så god som den ser ut?

smultron copy

Vad är väl en mer klassisk efterrätt till midsommar än jordgubbar och glass? Tråkigt nog är jordgubben en av våra mest besprutade grödor, vid sidan av potatis (som ju också är ett ”måste” till midsommarfirandet). Hela 33 giftiga bekämpningsmedel finns med på listan över bekämpningsmedel som används, varav ett exempel anger en beskrivning som ”Mycket giftigt vid inandning. Irriterar andningsorganen. Mycket giftigt för vattenlevande organismer. Kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.” Plötsligt ger den där jordgubben en lite bittrare eftersmak… Håll utkik efter ekologiska jordgubbar istället (tyvärr är dessa sällsynta) och ligg på handlarna om att ta in ekoalternativ!

Läs gärna mer om Sveriges användning av bekämningsmedel hos Naturskyddsföreningen.

Och ja, det är smultron på bilden, men eftersom jag är allergisk mot jordgubbar själv, så har jag av naturliga skäl sällan anledning att fota dem. Smultron är för övrigt en riktigt bra ersättare för jordgubbar till den där glassen…

6 reaktioner på ”Midsommarjordgubben inte så god som den ser ut?

  1. Jo jag har läst det, men jag har trott att det gäller de utländska jordgubbarna. Så är det alltså inte? Själv väntade jag med att köpa jordgubbar till midsommarafton (trots bra priser på svenska dagen innan), ville ha pinfärska. Men usch så besviken jag blev när endast de övre var fina och en hel del under var både ruttna och mögliga – jättesur blev jag!!! Har försökt hitta ekologiska men har faktiskt aldrig sett några. Letar efter självplock, inbillar mig att det ska vara bra. Vad säger du om det?

    BTW, önskar fortsatt fin (trots väder) helg!!!
    //Jeane

    • Jag hade förstått det som att det gäller alla tyvärr. Jag vet inte hur det är med självplock faktiskt, intressant fråga. När jag var liten odlade vi alltid egna och sen blev jag tyvärr allergisk men nu när jag har storasyster som gillar jordgubbar så ska jag hålla utkik efter ekologiska.

  2. Det är så galet trist att det skall vara så! Jordgubbar som är så gott och nyttigt.
    Som tur är så är det massvis med smultron som ploppar opp nu. Men tur i oturen så har jag ett litet barn som äter upp alla för mig. Men det är han värd ^^

  3. Jag blir bara så trött på allt sprutande. Obegripligt att det ens i tiderna blivit LAGLIGT… Har känt mig lite ensam med mina tankar om eko, men nu håller jag på med att söka bloggar! Lägger denna på min lista!

Kommentera

