Festfixning pågår

macrons_2

Det mesta av min tid går just nu åt att sysselsätta två småttingar, samt att förbereda för lillebrors namnfest som äger rum om en och en halv vecka. Det är bråda dagar och inte mycket tid för att sitta vid datorn.

I går försökte jag mig på att baka macarones. De blev inte alls lika fina som min inspirationskällas, men känns ändå helt ok för att vara ett första försök. Jag råkade dessutom blanda ihop två recept så kanke blir det bättre resultat om jag följer receptet helt nästa gång.

På storasysters namnfest för två år sedan serverade vi en lunchbuffé, men nu tänkte jag att vi kör det lite enklare och bjuder på fikabuffé istället.Tips på lättlagade bakverk som kan passa på buffén tas tacksamt emot.

15 reaktioner på ”Festfixning pågår

  1. världens godaste tårta:
    Till sockerkakssmeten:
    75 g rumsvarmt smör
    1 dl strösocker
    1,5 tsk bakpulver
    4 st äggulor
    1,5 dl vetemjöl
    3 msk mjölk

    Till marängsmet och topping:
    4 st äggvitor
    2 dl strösocker

    Till fyllningen:
    3 dl vispgrädde
    Massor av färska jordgubbar
    2 ekobananer

    Börja med att vispa marängsmeten så slipper man diska visparna.
    Vispa sedan ihop smör och socker poröst, lägg i äggulorna, en i taget och rör om, rör i mjölet och sist mjölken. Bred ut smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Bred marängsmeten ovanpå sockerkakssmeten i långpannan.
    150 grader 25 min nedre delen av ugnen.
    Låt sedan kakan kallna och vänd den sedan upp och ned och dela i två delar bred på fyllningen och vänd sedan den ena delen över med marängen upp.

    Snabbt, lätt och ljuvligt gott.

    Tips 2:

    Björnbärskakor

    200g smör
    1 dl socker
    1/2 tsk äkta vanilj
    5dl dinkelmjöl
    1 äggula
    Blanda och låt vila kallt 30 min

    200grader

    skär bort 1/4 av degen
    rulla ut de andra tre delarna på plåt i långa längder.
    Bred på ekologisk björnbärsmarmelad och grovriv över den fjärde delen.
    15 min mitten av ugnen, skär sedan längderna tvärs till små kakor medans kakan är varm.
    Blanda 1dl florsocker med 2 tsk vatten och ringla över kakorna.

    GOTT! 🙂 OCH ENKELT

  2. Helt vanliga chokladbollar brukar gillas av barn och vuxna. Bra också om man har en glutenallergiker med tex.

    • Ja, det har jag tänkt göra också. 🙂 Och det kommer faktiskt en glutenallergiker. Som det ser ut nu kommer hon i alla fall att kunna äta hälften av bakverken.

Kommentera

