Tvåbarnskaos?

Den senaste veckan har flera personer utan samband med varandra frågat mig hur tvåbarnslivet egentligen är. Är det enklare än man tror eller är det lite som att ha tre barn?

”Det är faktiskt mycket jobbigare än jag trodde”, har jag svarat och gärna citerat en vän som en gång sagt att är man inte på smällen innan första barnet fyller två så blir det nog inga syskon (halvt på skoj och halvt på allvar).

Sedan har jag funderat på saken och kommit fram till att vi under lillebrors första sex månader hunnit med att ta hand om ett dödsbo som innefattat att rensa ut en hel lägenhet fylld med prylar, flyttat till större, maken har sökt och fått nytt jobb och jag har blivit av med mitt. Inte konstigt att det känts lite tufft ibland och som att tiden inte riktigt har räckt till.

Dessutom är vi inne på sjunde veckan av ledighet alla fyra. Fantastiskt såklart att kunna vara så mycket tillsammans hela familjen, men att umgås allihopa nästan dygnet runt har också lett till en stor längtan av egentid. Särskilt som vi precis tagit oss igenom en vecka av förkylning och lillebror har haft en period av att vakna klockan fem och att somna om precis lagom till att storasyster tycker att det är morgon.

Som tur är krävs det bara ett ögonblick av lugn så infaller lättnaden. Just nu är storasyster på lantstället med mormor och jag och maken har nästan lyckats packa upp alla de sista flyttlådorna medan lillebror sovit eller suttit och lekt själv. Jag ser väldigt mycket fram emot när ”projekt flytt” kan räknas som klart och jag  äntligen ”bara” ska vara föräldraledig och tvåbarnsmamma utan en massa projekt.

Fast jag har ju kommit in på en projektledarkurs, tänk jobba lite ideellt, söka lite inkomstbringande jobb, ta upp franskakursen igen,  hänga med föräldralediga vänner och dessutom lägga lite mer tid på bloggen. Så vi får väl se hur det går med att ta det lugnt med ungarna i höst…

6 reaktioner på ”Tvåbarnskaos?

  1. Håller med! Jag trodde att det skulle vara lättare, efter att så många sagt att småsyskonet bara ”hänger med”, så har det inte alls varit hemma hos oss. Hon är The Boss! Stundvis en riktigt tuff chef, men det är värt det då man få lönen betald i form av gos och blöta pussar 🙂

    Sv: Vi hoppas att dippen på viktkurvan ska vända uppåt, men har börjat vara lite oroliga då hon dricker kopiösa mängder vatten, äter som en jagvetintevad och Crille har ärftlig diabetes på sin sida. Förhoppningsvis är vi bara hönsiga föräldrar, men ska och lämna lite prover imorgon 🙂

    Oj, jag är så himla dålig på sockerfritt! Glutenfritt är inga problem, men här är bakverken ordentligt sötade tyvärr 🙂 Hoppas att det går bra med bakandet!

    • Hänga på får ju lillebror göra vare sig han vill eller inte, men det kändes som att det var mer så tidigare än nu. Även om han oftast är nöjd i selen så början han bli tung och han vill gärna krypa runt om han får.

  2. Jag tycker tvåbarnskaoset blir något lättare ju större lilla barnet är! Mina är nu snart 2,5 år och 8 månader och det är lite lättare att ha med dem att göra när de faktiskt (ibland, ganska sällan fortfarande) underhåller varandra!

    • Ja, det är det vi väntar på här hemma! Det funkar lite då och då, men jag tänker att det kommer att bli bättre när lillebror också går framför allt.

  3. Alltså, finns det verkligen ngn tvåbarnsförälder som säger att det är lätt? Alla de som säger att 2:an ”hängde bara med” är väl i vår föräldrageneration (=idylliska minnen av allt det som var bra och glömt allt det jobbiga) typ. De som är mitt uppe i det tycker jag snarare tycker det är rätt jobbigt.

    • Jag har nog inte hört någon säga att det är lätt, men det kan ibland framstå så när man lyssnar på andra föräldrar eller ser vad de gör. Fast ofta är det ju bara en bild, och kaoset som kan uppstå kanske inte visar sig just då.

      Jag måste säga att jag växlar rätt ordentligt mellan att jag tycker att det går bra, och att ”herregud, vad är det jag håller på med”. Ibland går det bara fem minuter mellan växlingarna. 🙂

Kommentera

