Gå på instinkten!

Just nu är jag lite väl trött på ett drag hos mig själv – att jag har så himla svårt för att bestämma mig! Jag tror att en av anledningarna till det är att jag är också är perfektionist och helt enkelt vill ha den absolut bästa lösningen för vad det nu kan vara. Min velighet gäller både smått och stort. Exempel från senaste tiden:

  • Köpet av hushållsassistent  (oj oj oj vad vi har läst tester och jämfört funktioner, jag vill inte ens tänka på tiden vi lagt ner på bara att försöka välja)
  • Vilka förskoletider storasyster ska gå nu när vi fritt får disponera våra 30 h och inte bara gå 9-15 (det skulle kunna bli ett helt inlägg bara om det – vad är egentligen bäst för ungarna tidsmässigt? Ni andra flerbarnsföräldrar i Stockholm, kommentera gärna hur ni valt att göra)
  • Om jag ska köpa träningskort eller inte
  • Hur skafferiet ska organiseras för bästa funktion
  • Försöka sova ikapp nattens sömnbrist på förmiddagen hemma, eller om jag ska försöka gå och lägga mig tidigt på kvällen istället
  • Om jag ska byta layout på bloggen
  • Ska jag klippa mig, och hur? (Svaret på första frågan är nog redan ja, men tvåan kan velas om hur länge som helst)
  • Ska vi skaffa ett abonnemang på Ekolådan eller Årstiderna? (Denna enkla fråga har gjort att vi fortfarande, två år sedan vi först pratade om det, jagar runt efter ekogrönsaker på närbutikerna istället för att få dem hem)

Jag tror inte att jag är ensam om det här utan att jag helt enkelt är ett barn av min tid. Det är så fruktansvärt många val som ska tas ställning till i vardagen att det vore konstigt att inte åtminstone då och då känna sig som en åsna mellan två hötappar. Kanske är det någon som känner igen sig?

Det finns dock två saker som stör mig otroligt med det här draget hos mig själv: Hur otroligt mycket tid jag kan lägga på att fundera på vad jag ska välja (finns det ingen deadline så kan jag ju hålla på i evigheters evighet), och att jag har svårt att släppa valet även när jag gjort det. Jag kan liksom gå och grubbla på om vi verkligen gjorde rätt nu när vi bytte tider för storasyster eller om det var dumt att köpa den där dyra hushållsassistenten. Det skapar ju en totalt onödig stress hos mig själv när jag lägger massa tid på sådana här onödigheter. Tiden som är det värdefullaste jag har!

Så nu hag jag bestämt mig för att bara försöka köra på min första instinkt: Att fatta snabba beslut och att försöka stå fast vid dem när valet väl är gjort. Tror ni att det kommer att funka?

9 reaktioner på ”Gå på instinkten!

  1. Det gäller att hitta en rimlig väg! Du sparar ju mycket tid på att ha ett organiserat skafferi, och på en maskin som passar era behov. Eftertänksamhet är mest bra tror jag. Men jag kan ibland få så mycket i huvudet att jag inte förmår att fatta beslut, det blir liksom bara en massa tankar men ingenting uträttat. Då tar jag fram en tärning och låter slumpen avgöra.
    Och så kör jag med listor, en punkt kan ofta vara att fatta beslut om någon grej.

    • Du har helt rätt. Det gäller ju att hitta ett mellanting för att fatta rätt beslut är ju viktigt ibland, men ibland är det bara viktigt ATT något blir beslutat.

  2. OM jag känner igen mig, OM!!!

    Tror dock vi är lite ”skadade” barn av vår tid. En del är så himla bra på att ta snabba beslut. Eller köper de lättare det val de gjort, tänker inte så mycket? Själv är jag rätt kass på snabba beslut, av just den anledningen – har jag gjort rätt val, var det bäst, tänk om…

    Hur som… det kunde varit jag som skrivit din text 🙂 Och just det där, att det äter upp min tid, gör mig så irriterad på mig själv! Köpte lite nya kläder åt Halvan i måndags, bara en sådan sak (inget stort köp liksom), småkläder kostar fruktansvärt mycket har jag insett. Innan han kom kunde jag stå och välja ett enda plagg en lång stund, fundera på om han skulle ha nytta av det, hinna använda det… så kan jag inte göra nu så… jag tog några kläder lite snabbt eftersom Halvan låg i sin vagn och nog skulle vakna strax och vara hungrig. I förrgår fick jag byta några av grejerna som jag kom på att jag köpt i för liten storlek – sådant tar också tid. Frågan är vad som är bäst. Jag vet inte.

    Men underhållande och skönt att läsa din text. Då vet jag att fler är likadana 🙂

    Vi jobbar på att acceptera våra val – lycka till!

    • Säger som du att det är skönt att höra att det finns flera velare. 🙂

      Som du säger tar det ju tid att välja fel också, om saker ska lämnas tillbaka och valet göras om. Så nog är lite eftertänksamhet bra ändå. Är väl som det mesta – bra i lagom dos.

  3. Förstår att du blir trött, jag blir trött bara av att läsa ditt inlägg :-), ta inte illa upp men det är som du själv säger en himla massa tid du spiller på att bara fundera fram och tillbaka!
    Tid som kan användas till annat, sova exempelvis 🙂
    Jag gör också research när jag ska köpa något i maskinväg osv men jag ägnar max en kväll åt detta och fattar sedan ett beslut och är sedan nöjd med det, finns ingen anledning att älta saker och ting.
    Vill jag göra något så gör jag det och funderar inte så mycket på hur det kommer att gå, funkar det inte sedan så är det ju bara att sluta/ ändra eller göra om.
    Klipp dig! Håret växer ut igen! Jag brukar låta frisören bestämma! Ibland blir det bra ibland mindre bra!
    Organisera ett skafferi kan väl inte ta så lång tid? Måste mjölet ha en bestämd hylla? 🙂
    Vad händer om havregrynen hamnar brevid pastan?Försök att inte ta alla saker på så blodigt allvar, jag brukar tänka vad spelar det för roll om hundra år??
    Hoppas det funkar för dig att köra på instinkt istället för det låter extremt jobbigt att göra som du gör nu. Och du jag menar inget illa jag vet att alla är vi olika försöker bara hjälpa dig lite på traven! 🙂

    • Nej du har ju rätt att det är ett problem. Samtidigt tror jag att det är bra att tänka till lite och slippa göra om hela tiden. Tidigare hade vi t ex ett oorganiserat skafferi, och då gjorde vi rätt många dubbelköp bara för att det inte var tillräckligt översiktligt. Men det gäller ju att bara ta tag i det, göra en organisering och sen låta det vara.

      När jag tänker efter tror jag att vissa saker ligger och tar tid i funderandet bara för att jag inte riktigt har tid att ta tag i det, och då blir det en ”långkörare” istället. Den saken kan jag inte göra så mycket åt, med två små barn blir det inte supermycket tid att fixa, men jag kan försöka att släppa sakerna tidigare/tills jag har tid med dem.

  4. Haha, jag är likadan! Jag har säkert ägnat fem kvällar åt att vela fram och åter om vi ska köpa nytt regnställ till Rut eller om vi ska köpa ett begagnat. Och hur vet man om det innehåller PVC när man köper på Tradera och vilken storlek drar hon och finns något bättre material än PU och blablabla.. Vilket har haft till följd att jag fortfarande inte köpt något regnställ! Tur att det inte regnat särskilt mycket…än.

    Jag beställer ett NU! =)

    (Samtidigt måste jag säga att om man genom att fundera en vända eller två minimerar antalet dumma impulsköp så är det värt det. Men man måste ju dra gränsen någonstans så man inte velar in absurdum.)

Kommentera

