Matutmaningar hösten 2013

ekovaror

Med höstens intåg kommer i alla fall hos mig en vilja till nystart och en pepp på att ordna upp vardagslivet. En av de sakerna jag vill ta tag i nu är maten. Jag vill äta bättre; det vill säga mer ekologiskt, mer planerat och ännu mer egenlagat. Dessa övergripande önskemål har jag nu konkretiserat i fyra punkter:

Koka våra egna bönor
Det är ju helt galet att vi går och köper bönor på burk, när det är så himla lätt att koka egna. När jag var student gjorde jag alltid det och stryckfrös in så att det var lätt att ta fram exakt den mängd som behövdes. Jag har många gånger frågat mig varför jag slutade med det. Nu frågar jag inte längre utan ska bara göra det.

Sluta med fruktpåsar
Alla dessa påsar som tas i matbutiken, läggs frukt och grönt i och sedan slängs direkt vid hemkomst. Vilket slöseri! Jag har försökt hålla nere antalet påsar, bland annat genom att strunta i påse när jag köpt få varor och i vissa fall återanvänt påsar, men nu ska det verkligen bli ett stopp på plastslöseriet. Det finns små nätpåsar att köpa med tanken att vara ett ekovänligt alternativ till plastpåsarna, eller så går det ju att sy själv av nättyg.

Handla både mer ekologiskt och ekonomiskt
Jag är övertygad om att det inte behöver bli särskilt mycket dyrare att handla ekologiskt, det gäller bara att handla smartare. Att äta mer efter säsong, skippa impulsköpen och ha med matlåda till jobbet är alla rätt pengasparande åtgärder. Min förhoppning är att vi ska kunna köpa ännu mer ekologiskt än vad vi redan gör och ändå inte betala mer i slutändan. Går det? Det återstår att se.

Testa en ekologisk låda
Nu har jag pratat om det så länge att det blivit löjligt. Men en låda med ekologiskt frukt och grönt som levereras till vår dörr vore ju kul att testa. Idag känns det som om jag flänger runt på massa olika affärer bara för att jag vet att en butik har ekologisk potatis, en har paprika och en annan druvor. Dessutom kanske vi kan få lite matinspiration på kuppen.

Min förhoppning är att åtminstone få igång bra rutiner för ovanstående under hösten. Att laga mer eget kan ju göras i alla oändlighet, men att börja med bönorna känns som en liten och lätt sak. Förhoppningsvis fortsätter det av bara farten, och en dag står jag där och gör egen ketchup.

Bilden är från en av veckans handlingar. Lyckades få till rätt mycket eko, och inte blev det så jättedyrt heller.

21 reaktioner på ”Matutmaningar hösten 2013

  1. Jag gillar när man handlar på coop och det står svart på vitt hur mycket av varorna som var eko vid inköpet. Vart hittar du de där små nätpåsarna??
    TAck snälla för ditt svar om klean kanteen!! 😀

  2. Jag kokar egna bönor, så mycket godare! 🙂 Men hittills har jag kokat för varje tillfälle vilket varken är tids- eller miljösparande. Hur fryser du in dem? Plastpåse, burk? Med lite ”spad” eller helt torra?

    • Jag fryser först in dem på en ugnsplåt för att få dem styckfrysta (helt torra) och sedan häller jag bara ner dem i en plastpåse. Det funkar lika bra med en burk, men jag har rensat ut nästan alla våra plastburkar och inte köpt nya i glas som jag tänkt så det blir påsar för oss just nu.

      • Tack! Nästa gång blir det storkok. Min favorit just nu är citronbönor. Köper dem på Öland, vet inte om de finns på andra ställen 🙂

  3. Vi är dåliga på att äta bönor, och det är ju så dumt. Superbra mat ju! Bra mål, och kul med inspiration. Vi ska sätta oss ner och göra gemensamma mål inför hösten vi också. Inte det lättaste då vi är väldigt olika i köket, men vi ska väl kunna hitta några gemensamma saker som är värt att anstränga sig kring 🙂

    Sv: Man får fokusera här och nu, och inte tänka att man säkert ändå ska flytta i framtiden, då blir det ju så tråkigt 😀 Trivs ni bra i området ni bor nu, och kan tänka er att bara flytta till större? Vart är det ni bor?

    Det var en riktigt bra dag, dock var inte mina kära döttrar så värst samarbetsvilliga 😉

    Trevlig helg på er!

    • Läser gärna om er mål inför hösten sen!

      Vi trivs bra i området (Liljeholmen, söder om Stockholm) och det finns en chans att vi faktiskt bor kvar, men det beror lite på skolor, priser, hyror etc. Jag tänker mig att vi bor kvar i vår trea i kanske fem år till och sedan ser vi över var vi ska hamna sen.

  4. Kul att läsa. Vi testar olika matkassevarianter å jag är nyfiken på nån ekologisk variant. Har tyckt de är för dyra hittills dock. Särskilt när en är föräldraledig å faktiskt kan orka gå å handla. Men samtidigt är det ju bra sammansatt å planerat så att ingredienserna går åt i de där kassarna så kanske blir det lönsamt ändå. Själv skulle jag vilja minska ner på mina dåliga vanor = godis. Äter bra frukost, luncher å middag som regel men det där smågodiset jag stoppar i mig därutöver är knappast alltid bra för varken miljön, hälsan eller nåt annat.

    • Åh, kan du inte skriva om vad ni testar och vad ni tycker. Min största farhåga med matkassar är att det blir för lite mat. Vi lagar gärna rätt rejäla mängder hemma, så att både jag och maken kan få matlåda och frågan är om det finns någon matkasse som kör den varianten. Plus att för oss ska det ju både vara köttfritt och ekologsiskt.

      Att sluta med godis är ett himla bra matmål! Jag har haft det som mål några gånger, när jag halkat in i godisberoendet igen. Graviditeterna har varit sådana perioder, men efteråt har det ändå gått rätt bra att sluta. Bara jag kan få lite mörk choklad och glass så är jag nöjd. 🙂

      • Ska absolut fundera å skriva lite om olika matkassar på sikt! Är inne på vår tredje testvariant just nu. Återkommer! Svårt med veggo men det finns ju några som har såna. Eko OCH veggo vet jag inte faktiskt. Har känslan att vissa kassar innehåller mkt eko som grund – om än ej allt. Andra är sämre på den punkten. För min del skulle jag önska utan ägg eftersom både jag å E är lätt allergiska/överkänsliga. När det är lite i en rätt å tillagat funkar det men inte stora mängder där ägg är huvudingrediens. Vad gäller mängd tycker jag det skiftar från rätt till rätt i samma kasse. Ibland blir det massor, ibland räcker inte 4 port till ens det. Framför allt funkar vissa rätter väldigt dåligt att spara till matlådor. Kokt potatis, panerade saker som man vill äta direkt, bröd som gratineras t ex.

        Återkommer längre fram!

  5. Åh, frukt- och grönsakslådorna suktar jag ständigt över – det var några år sen sist jag tror att det får bli dags igen i vinter. Men annars är mitt bästa tips (särskilt om man inte har bil och kan storhandla bra så) mathem. Jag tycker att det har ett rätt vettigt sortiment med ekologiskt och det är mycket lättare att göra de valen rätt hemma vid datorn tycker jag och planeringen underlättas verkligen av att handla så tycker jag! Med koden FBVAN tror jag man får 100 kr i rabatt en gång!

    • Aha, jag visste inte att de hade ett bra ekosortiment! Då ska jag kanske kolla upp det, om inte annat så när vi bägge börjar jobba och tiden blir knappare.

      • De har dels garants ekologiska, men även kung markatta, urtekram och saltå + de vanliga stora företagens ekologiska. Det ger ett relativt gott utbud tycker jag, med fördelen att man kan kryssa för och helt enkelt bara titta på ekologiska varor. Framförallt är det skönt att få tunga saker direkt till dörren!

  6. Hej! Precis hittat till din blogg. Den verkar kanon och helt i linje med mina egna intressen!
    När jag läste det här inlägget kunde jag inte låta bli att kommentera! Jag måste tipsa om ett företag som heter Årstiderna och som levererar hem lådor till dörren med frukt och/eller grönsaker eller hela middagskassar. De har även en vegetarisk middagskasse och ALLT är 100% ekologiskt!! Jag har provat en mängd olika lådor som de har, det är jätteenkelt att byta låda vecka för vecka om man vill prova olika varianter 🙂 Ett plus också tycker jag är att inga av deras varor fraktas med flyg, även importerade frukter och så. Så lite extra klimatbonus där 🙂 Det känns som att hela företaget har ett bra miljötänk tycker jag 🙂
    Kolla deras hemsida: http://www.arstiderna.com
    /Emma

    • Kul att du gillar bloggen!

      Jag har faktiskt tittat på årstidernas lådor, men inte riktigt kunnat bestämma mig för vad vi vill ha än. Vilken låda var din favorit och varför?

      • Okej 🙂 Man behöver ju egentligen inte bestämma sig så noga, man kan byta låda hela tiden om man loggar in och ändrar på hemsidan!
        Men jag gillar särskilt den som heter Mixlådan eftersom den har både frukt och grönsaker, så den har vi oftast haft. Ger en bra ekobas för veckan 🙂 Jag gillar även den vegetariska matkassen, men vill oftast vara lite kreativare och hitta på själv, och då är frukt- och grönsakslåda bättre!

  7. Vi har testat Linas barnkasse nu å blev besvikna. Så på mån får vi den sista sån å veckan därpå blir det ecovivas kasse. Är mkt spänd, verkar så himla gott å bra. Finns en veggovariant också! De är bland de dyrare matkassarna förstås men vi provar å ser hur mkt det räcker till osv. Blir det bra å goda lunchlådor t ex?! Återkommer med utvärdering.

    • Vad trist att ni inte är nöjda. Får jag fråga vad det var som ni inte gillade? Hoppas att Ecoviva är bättre. Återkom gärna för den kan nog vara mer av intresse för oss i och med att det både är eko och vego. 🙂

      • Filar på ett jämförelseblogginlägg på sikt! Men i korthet: Linas barnkasse var för trist. Förenklat blev för trist. För lite/mesiga kryddor och mycket som inte går hem hos Edith. För större barn kanske det är kul att äta en rätt bara för att den kallas nåt spexigt (spökkyckling, alladins gyros osv) men för nån som är 2,5 räcker inte det. Gårdagens färdigstrimlade fläskkött var segt å torrt. Tunnbrödet det skulle serveras med var också torrt. Ändå äter vi upp till lunch förstås men känns inget kul. Gillar inte heller att det t ex denna vecka är med en färdig pestosås på paket i stället för att göra en egen. Recepten genererade också ganska mycket disk. Jag tror att ecoviva kommer vara godare. Men kanske inte enklare och ev. inte kännas prisvärt men vi får se, ska bli spännande. Ska bara äta upp Linas tre kvarvarande rätter nu i veckan!

Kommentera

