Ekologiskt är logiskt

I sin senaste film gör Naturskyddsföreningen tillsammans med den fantastiska duon Anders och Måns det väldigt tydligt varför det är bra att byta till ekologiskt. För det är så enkelt att det är någon annan som får betala priset för den billiga mat vi äter idag.

Samtidigt har inte alla de ekonomiska förutsättningarna är byta alla sina köp till ekologiska motsvarigheter. Ta då en titt på Naturskyddsföreningens topplista på vilka varor som är de viktigaste att byta ut:

Kaffe
Bananer och Vindruvor (inklusive russin till de små och vin till de stora)
Mejeriprodukter
Kött
Potatis

Själv försöker jag att byta ut fler och fler produkter, och listan ovan är faktiskt i stort sett bara eko hemma hos oss (förutom att vi ju inte äter kött). Det är bara osten som jag är lite dålig på att köpa eko. Ska kolla lite mer efter ekoalternativ nästa gång jag är i butiken.

10 reaktioner på ”Ekologiskt är logiskt

  1. Tummen upp!
    Vi byter ocksa mer och mer, dricker inte kaffe (mannen dock, maste bara pa honom!), men koper alltid eko-bananer och undviker vinddruvor. Alla mejeriprodukter som jag hittar eko koper jag eko. Maste skarpa mig med potatisen, sa latt ju! Kott ar sa dyrt… Men brukar passa pa nar de satt ner priset for att det narmar sig utganget datum. Och sen fryser jag! Eko-kyckling har jag inte sett i min ICA butik dock..
    Barnmat som jag koper pa burk da och da ar alltid eko!
    En fraga till dig, vad koper du for soppasar? Hittar inga bra. Helt galet att ICAs plastkassar ar de basta.. Ar ju van att alltid ha med mig egen pase!

    • Inte miljövänliga, men om man har problem med soppåsar som går sönder är icas extra starka (eller något sånt tror jag – brukar finnas i olika färger) på rulle bra!

    • Ja, just potatis blir ju inte så himla dyrt att köpa eko. 🙂

      Soppåsar är knepigt. Vi använder just nu Icas, men det är inget bra alternativ egentligen. Vi har provat med komposterbara påsar, men det funkade inte då de inte höll tätt. Kanske någon annan som har tips?

  2. Vilken bra film! Den ska delas! Ost är lite svårt, det finns ju så få sorter, en bra vegetarisk basvariant är ju Västan. Men när jag ska lyxa till det med Brie så har Castello en krämig och mild variant (vet dock inte hur det är med löpen där :S )

    • Tack för tipset om Västan, ska kolla in den. Vår närmaste Ica har faktiskt ett hyfsat utbud av ekoostar när det gäller dessertost, har köpt både tallegio och manchego i alla fall, men just frukostosten har jag liksom ”glömt bort” och bara köpt samma av gammal vana.

  3. Det låter ju så klyschigt, men ekologiskt ÄR ju logiskt! Jag är glad över att jag själv fått upp ögonen och tycker att det är viktigt för oss, och att Crille tänker likadant. På så vis är det lättare att handla, och vem som än handlar av oss så är merparten i vagnen eko. Laktosfritt eko är dock sjukt svårt att hitta i alla affärer vi har runt omkring oss, endast mellanmjölk har vi hittat..för den blygsamma summan av 25:-/liter. GALET!

    Sv: Jag gillar E&T:s produkter än så länge, dock funderar jag på om jag skulle valt cleansing gel istället för milk, men det funkar bra iallafall!

    När det gäller bäddset så såg jag att Åhléns hade eko, vi kollade och kände på dem men blev inte riktigt förtjusta..Newport är ju riktigt fina, men nu ska vi testa de från H&M som vi beställde hem!

    Tack så mycket, donutsen blev bra och Elsa har haft en riktigt bra födelsedag!

    • Du har ju helt rätt, det underlättar verkligen att tänka likadant. Kul att höra att ni handlar merparten eko, men vad dut att det ska vara så svårt att hitta laktosfri ekomjölk. Tycker att det där kan vara lite svårt generellt, att hitta kombinationer av saker. T ex honung som gärna kommer antingen i glasburk eller eko i plastburk, inte eko i glasburk som jag helst vill ha.

  4. Jag vill BARA ha Västgöta kloster som frukostost. Tröttnar direkt på alla andra. Borde maila dem å be om eko. Vin köper jag bara eko å helst eko-fairtrade numera. Bananer, mejeri å kaffe är enkelt. Men vindruvor hittar jag aldrig eko. Å när det gäller potatis får jag ofta från min pappa som odlar (inte eko dock).

Kommentera

