Var sak på sin plats

ordning2

För mig kommer det ett lugn i att ha organiserat hemma. Det sparar både tid och pengar att veta vad vi har, och var vi har det. Inga dubbelköp för att vi inte hittar prylarna eller inte kan se att vi faktiskt har lasagneplattor eller hasselnötter hemma. Dessutom går det lätt att plocka fram det vi behöver och sedan plocka undan just för att varje sak har sin givna plats.

ordning3

Jag försöker även att indroktinera dottern är tycka samma sak, och hon är faktiskt väldigt bra på att hålla koll på var prylarna hör hemma. Sedan var tyvärr inte märkningen nedan någon hit, då storasyster märkte att klisterlapparna gick att pilla loss från tygboxarna. Bättre lycka med något annat märksätt kanske.

ordning1

 

 

10 reaktioner på ”Var sak på sin plats

  1. Hahaha! Ja var sak på sin plats är det bästa jag vet. Här märker vi också en massa (dock inte maten, bra tips! :)) och det är så skönt. Dessutom ser det väldigt prydligt ut tycker jag. BTW, jag har också bara Weleda zinkpasta och Estelle &Thild’s babyolja och det räcker sååååå bra så – tack för din info för länge sedan! Kram

    • Kul med igenkänningsfaktor! 🙂 Kan säga att framför allt mitt jobb med kryddburkarna har sparat en himla massa tid och svordommar. (Sedan kan vi ju ignorera det faktum att vi har himla organiserat men inga taklampor eller gardiner…)

      Vad kul att du gillar mina tips och att de funkar för dig också. Vi köpte faktiskt ny zinkpasta nu till lillebror för den gamla började bli dålig, då har alltså en tub räckt för hela storasysters bebistid. Tala om dryg!

  2. Indoktrinera? Låter hårt 🙂
    Vi har en låda för klossar, en för bilar, en för matleksaker osv men barnen lär sig snabbt utan att drillas särskilt hårt.
    En uppriktigt nyfiken fråga från mig; du som nämnde i ett tidigare inlägg att du blir stressad över att inte ha kontroll o veta saker osv, tänker du på att det överförs till dina barn o uppmuntrar du det eller vill du försöka motarbeta det? Jag har ju själv varit kontrollmänniska i hela mitt liv vilket inte varit till glädje för nån egentligen så jag är nämligen noga med att försöka att inte överföra det på mina barn. Hur tänker du kring det?

    • Haha, jag kanske skulle satt en smiley vid ordet ”indoktrinera”. Jag upplever också att E har koll på var prylarna hör hemma utan någon hjälp i form av ”etiketter”, det räcker ofta med att hon har sett var vi lagt en sak en enda gång för att hon ska säga att den ”bor” där. Märkningen var mer en kul idé från min sida och jag tänkte att den kunde vara smidig om hon t ex har kompisar över eller barnvakt som ska hjälpa till att plocka upp.

      Jag är lite osäker på vilket inlägg du refererar till, länka gärna så har jag nog lättare att svara. Jag känner nämligen inte riktigt igen ämnet.
      Det senaste jag skrev som jag kan koppla till ”personlighetsdrag hos mig själv” var om min velighet kring att göra ”bästa valen”. Det vill jag verkligen inte föra över på mina barn, men jag hoppas att det inte kommer att bli så och särskilt om jag kan jobba med det. När de är med är jag i alla fall ofta tvungen att fatta snabba beslut, så jag tror inte att de ännu sett något kring detta utan det har mer tagit upp tanketid för mig. Jag har nog alltid haft ett veligt drag i mig, men nu har det nog blivit för mycket i och med att jag har mycket tid att tänka på. För storasysters del så försöker jag att vänja henne vid att göra val genom att låta henne välja mellan två förbestämda saker – till exempel de randiga byxorna eller de med bilar på, macka eller youghurt etc. Enligt vad jag har läst ska det vara bra att göra så för barn i hennes ålder.
      Jag måste erkänna att det du skriver väcker lite tankar hos mig. Att jag ska fundera över mina personlighetsdrag och vad jag vill och inte vill föra över till mina barn. Just att gilla att ha det organiserat och var sak på sin plats för jag gärna över, däremot att jag blir stressad när vi har ont om tid och att jag är lite feg för svåra saker istället för att tänka ”det här fixar jag” ser jag helst att de inte tar över. Samtidigt tror jag att, som min pappa en gång sa, att vi undviker att göra om våra föräldrars misstag men istället gör vi nya. Ganska ofta tänker jag att jag inte ska tänka för mycket vad som är bäst att göra utan gå på instinkten och älska ungarna så blir det nog bra. Tid och kärlek kommer men långt med 🙂

  3. Jag är ju precis likadan! Dock har vi ett kryddskåp ovanför fläkten där allt står i prydliga rader, så än har jag inte behövt märka dem 🙂 Det är BETYDLIGT sämre ordning överallt här hemma nu när jag jobbar och Crille är hemma, men jag försöker verkligen att släppa det och inte fara runt som en virvelvind och rätta till allt som jag tycker han gjort ”fel”. Ingen mår ju dåligt av lite oordning (eller jo, JAG), men ut ordningssynpunkt ska det bli skönt när vi båda börjar jobba igen, och jag kan ta huvudansvar över ordningen igen 😉

    Sv: Haha, nä, det var bara jag som bloggade ett år i förväg 😉 Ja, ordningsmänniskan i mig gillar skarpt att större delen av övervåningen nu är rensad och nerpackad i lådor. Bara det där lilla projektet att hitta nya hem till allt som ska väck kvar. Det jobbigaste!

    • Kul att höra! Jag försöker faktiskt att involvera maken i ordningen här hemma men oftast tycker han lika bara det att det är jag som tar tag i det. Men däremot kanske utförandet i att hålla ordningen är lite olika…. 😉

  4. Jag älskar också att märka saker för att det ska bli lättare att hitta och för att saker ska hamna ”rätt”.
    Jag gjorde jättefina (tycker jag) etiketter till mina glasburkar i skafferiet som du kan hitta här http://www.nillin.me/blogg/?p=1798
    Inte för att det var nåt fel på dina, det var inte alls vad jag menade, men ett litet tips om du vill pyssla lite😊

    • Läste inlägget och det var ju himla smart! Mina etiketter är inte så genomtänkta utan mer en snabb lösning. 🙂 Vi har dock ingen skrivare så då blir det ju ett lite större projekt, men jag ska komma ihåg tipset för framtiden.

Kommentera

