Så rustar vi inför höst och vinter

ull

Nu när parkerna omges av träd i olika gula och röda nyanser känns det som att det är höst på riktigt. Hög tid att se över höst- och vintergarderoben för barnen med andra ord. Jag fick en fråga om hur vi tänker kring dessa plagg och vilka material vi väljer, så jag ska försöka gå igenom hur det ser ut i ungarnas garderober inför vintersäsongen.

Oftast försöker jag att hitta kläder till barnen (och till mig själv också) begagnat. Det är bra både för miljön och för plånboken, men det som kan vara knepigt är att utbudet är begränsat och det gör att man kan få göra avkall på materialval, färg eller form.

Det viktigaste när jag köper kläder är att hitta plagg av bra kvalitet, vilket blir extra viktigt när det gäller second hand. De plaggen har ju använts av minst ett barn och ska sedan användas av minst två till. (Jag köper i princip bara plagg till storasyster och sedan får lillebror ärva hennes). Jag sträver efter att köpa kläder i naturmaterial och gärna sådant som dessutom är miljömärkt på ett eller annat sätt. Det tycker jag funkar bra när det gäller ”vanliga” kläder, men svårare när det gäller ytterkläder och skor. Här finns det nämligen ett och annat att hålla utkik för.

Vattenavstötande plagg kan innehålla PVC (gäller främst regnkläder) eller Fluorkarboner. Fluorkarboner hör till en grupp perfluorerade ämnen som bland annat används i impregneringsmedel för textilier då de är vatten- och smutsavvisande. Problemet är att de är otroligt svåra att bryta ner och lagras både i våra kroppar och i naturen. Fluorkarboner är både hormonstörande och cancerframkallande vilket känns väl värt att undvika.

Flera av de stora kedjorna (bland annat HM, Kapphl och Lindex) samt funktionsklädesmärken som Didrikssons och Isbjörn har dock tagit till sig av den senaste tidens larm om fluorkarboner. Många av säsongens plagg är istället impregnerade med Bionic finish ECO, som är en silikonbaserad impregnering. Ett företag som tyvärr fortsätter med fluorkarboner i sina kläder är Polarn & Pyret. Det känns trist då det är deras kläder som mina barn oftast går klädda i eftersom de går att hitta bra skick till bra pris begagnat. Dock har fluorkarbonerna störst miljöpåverkan vid tillverkning och förbränning, och det finns inget i dagsläget som säger att det ska vara hälsovådligt att ha på sig kläderna med perflouerande ämnen, så det gör att det inte känns lika illa att köpa dessa plagg begagnat. Barnen kommer hur som helst att vara klädda i POPs ytterkläder i år eftersom vi redan köpt dem på sensommarens loppisar. Så får jag ta mig en funderare till nästa säsong.

Innanför skalkläderna och vinteroverallen blir det för mina ungars del ullplagg i år. Tidigare har vi haft fleeceplagg som lager två, men sedan det gjorts känt att fleece läcker ut plastpartiklar när plaggen tvättas så har jag bestämt mig för att fasa ut fleeceplaggen i våra garderober. Det som är bra att tänka på vid köp av ullplagg är att fåren ska ha haft det så bra som möjligt. Merionull är viktigt att kolla så att den är mulesingfri. Mulesing är ett sätt att ta bort bort ull och skinn vid fårens analöppning för att undvika fluglarver, men detta är väldigt plågsamt för djuren och alltså något att hålla koll på.

På fötterna då? Gummistövlar är ju ett välanvänt plagg så här års, och då är ett bra val att köpa naturgummi istället för PVC. När det gäller skor så försöker vi köpa mestadels second hand, och går då efter samma kriterier om kvalitet och naturmaterial som när det gäller kläder.

Bilden visar storasysters ulloverall att ha som mellanlager (loppisfyndad) plus hennes hög med vantar. Är himla nöjd med att bunkrat upp med ett gäng likadana, då slipper man bli stående med en ensam vante om olyckan är framme.

14 reaktioner på ”Så rustar vi inför höst och vinter

  1. Vi har en del fleeceplagg även denna säsong, det är svårt att hitta bra lager 2-plagg i ull tycker jag. Man skulle vara lite bättre på att sticka själv. Smart att köpa fler par likadana vantar!

    • Jag gick med i en ullgrupp på FB och lyckades få lite tips där, så i år köpte vi ullfleece från Janus vilket var toppen men dyrt att köpa nytt när vi annars brukar köpa begagnat. Kom sen på att jag kunde bett stickmoster att sticka, men det blev lite tight med tid i år för idag behövdes ullstället. Jag tycker egentligen att det är rätt kul att sticka själv, men vet inte riktigt när jag skulle ha tiden, får kanske börja på våren med de plagg som ska användas under hösten.

      Ja, vi har en tendens att tappa bara en vante i den här familjen. Precis när jag skrev inlägget tappade vi tyvärr en till, men vi var redan en kort så nu har vi jämna par igen. 😉

  2. Tack! Detta med fleece alltså. Har vindfleeceoverall på bebisen, vindfleecejacka på 2-åringen å hon har även en uppsättning lager 2 i fleece. Har en ullfrottékofta också. Tycker den är bättre så varierar lite. Vi har nästan bara ärvda saker så då har jag inte ens haft möjlighet att ha synpunkter. Tänker att det i nuläget är bättre att använda de vi ärvt än att skaffa nytt/begagnat-nytt. Ediths ytterplagg är PoP. Fått ärva vinteroverall å jacka fr HM till bebisen. Inget jag skulle ha köpt men tänker att de knappt ens kommer slitas så lika bra använda dem eftersom det är en så begränsad tid.

    • Jag håller helt med – att ärva är ju absolut bäst! Vi behövde köpa nytt eller begagnatnytt till storasyster i år så då blev det ullen och vårt första nyköp på evigheter känns det som. Kollade begagnat först men det blev så himla liten prisskillnad mot nytt och eftersom lillebror också ska slita på plaggen så kändes det smart. Troligen kommer dock lillebror att ha fleece ändå nästan säsong för vi har några fleeceplagg i ärvalådan efter storasyster.

      • Kom på när jag såg inlägget igen att vi ju faktiskt köpte både begagnat och begagnatnytt för vi har ju ulloverallen ovan också som jag faktiskt lyckades köpa till bra pris på en loppis i somras. Kändes som att vi behövde två mellanlager för den här ”nyss slutat med blöja”-perioden och det kan ju bli blött annars också. Så det blev ett loppisfynd och ett nyköp. 🙂

  3. ..och vi som just köpt nytt andralager i fleece till Astrid. Tycker att det är en sån himla djungel med vinterkläder! Man vill att det ska vara funktionellt, värmande och smidigt på en och samma gång, det känns som mission impossible vissa gånger. Men tack för tipsen!

    Sv: Hade för mig att du skrivit något om Pärlans och kände mig klurig 😉 Överlevde lilla asken till lördagen? 🙂

  4. Vi har en del fleece också, faktiskt en nyinköpt windstopperjacka då de ärvda helt enkelt blivit utslitna och det plagget har varit ett av våra mest använda. Ull har tyvärr inte kusinernas föräldrar varit inne på alls så det finns inget i ärvalådan och efter någon traderanit så är jag lite skeptisk till att köpa utan att få känna om det är begagnat. Ullgruppen är ju dock toppen och, som jag redan sagt, tycker jag att du gjort ett bra köp och tror att både storasyster och lillebror kommer kunna njuta av en härlig värmetröja. 🙂 Skickade just iväg dottern i dubbla ullager + skaloverall till fsk – nu är bara kluret att se om de förstår att hjälpa henne att få av lager två när de ska vara inne…

    • Det finns flera – Jag är med i ”Ylle och Silke” samt ”Ylle- och sidenkläder köpes/säljes/bytes/skänkes (ull och silke)”. Du hittar dem om du söker i sökfältet.

  5. Pingback: Nu startar loppissäsongen! – Ekomamma i stan

Kommentera

