Miljövänligt att konsumera ekoprylar?

Jag är med i en grupp på Facebook för människor som vill leva miljövänligare i sin vardag och där fastnade jag för en insiktsfull kommentar häromdagen. Det gällde en förfrågan från en småbarnsmamma om vad man kunde göra hemma för att förbättra miljön för sina barn. Tråden fick massor av svar, men kommentatorn i fråga reagerade på att så många handlade om att rensa ut prylar och att konsumera nya. Det är väl inte särskilt miljövänligt?!

Det är en svår balansgång tycker jag. Jag inser att jag också med min plastbantning och tips om ekovänliga prylar här på bloggen också uppmuntrar till konsumtion. Att konsumera som vi gör idag är inte hållbart, samtidigt som det är bra att lyfta fram de miljövänligare alternativen när vi faktiskt behöver köpa vissa saker.

Mitt bästa råd för den som med ett nyuppväckt miljöintresse ser med nya ögon på sitt eget hem är att ta en sak i taget och att prioritera. Det hjälper inte vår miljö att göra om hela sitt hem och skapa en ny konsumtionsvåg.

I mitt eget fall försöker jag att göra bättre val när jag väl har behov av att köpa något nytt, men också att i de fall vi rensar ut se till att prylarna får ett nytt liv eller återvinns på korrekt sätt. Oftast rensar jag ut prylar på grund av att vi faktiskt inte har behov av dem och då leder ju rensandet inte till några nyköp, men i köket har jag faktiskt valt att byta ut vissa plastsaker som inte känts bra att ha i samband med mat. De utrensade prylarna har dock fått nya hem hos vänner, släktingar eller främligar via till exempel Tradera.

12 reaktioner på ”Miljövänligt att konsumera ekoprylar?

  1. Saker jag rensar bort för att de innehåller otrevligheter vill jag helst inte ge till familj eller vänner dock. Helst inte till någon.

    • Förstår helt den inställningen. Jag skrev inte riktigt ut i inlägget att jag faktiskt slänger vissa saker också, men precis som AnnaCarin skriver nedan så är det i många fall det jag tycker är ”dåligt” sådant som andra vill köpa. Så om valet ändå står mellan en ny plastskål eller min gamla så tycker jag att den begagnade är bättre. Men det är lite knepigt det där med att ge bort saker man själv valt bort för att man inte gillar innehållet.

  2. De riktigt dåliga prylarna jag rensar bort hamnar på tippen, typ mina teflongrejer. Annars lämnar jag det mesta vidare. Det finns gott om folk osm gillar plast fortfarande och då är det väl helt okej om de får min gamla. Klart man inte ska konsumtionshetsa ekoprylar/kläder heller. Däremot ifall man behöver något som är svårt att hitta begagnat så är det ju toppen att man hittar en eko-variant. Nä håller med dig mindre konsumtion är det bästa! 😀

    • Bra inställning, håller helt med. Det kan ju vara lite knepigt det där med att ge bort saker som man själv inte vill ha, men som du skriver så är det ju många som inte tycker att plast är ett problem och då är det ju bra om de tar hand om sakerna istället för att dina kasseras och de kanske köper nya.

  3. Pingback: Det där med konsumtion igen | 365 eko

  4. Får lite ångest över att jag stod å HOPPADE sönder ett helt plastdurkslag för att få ner det i plastinsamlingen för nåt år sedan…kanske inte var mitt smartaste…men hade iaf inte köpt ett nytt utan bara sorterade ut det eftersom solrosen hade med sig ett i rostfritt in i boet. Kunde ju lämnat plastvarianten till myrorna… Ska önska mig rostfria vispskålar i julklapp dock å byta ut dem i plast har jag tänkt.

  5. Jag har fått rensingsmani i köket, och vill helst kasta allt i plast långt dit pepparn växer..Men försöker att begränsa mig till det som används mest, och sedan får vi byta ut allt eftersom prylarna vi mer sällan använder är uttjänta. Svår balansgång! Man vill rätt men det blir fort fel..

    Sv: Visst är det skönt, att man landar i kärleken, och ser det för vad det är. Och att inte hymla med det tror jag gör att jag själv mår bättre!

    • Miljövänligt vardagsliv heter den. Som alla grupper på Facebook med många deltagare (i alla fall de flesta jag är med i) så är den väldigt blandad, men är man intresserad av att leva hållbart finns det nog en del att läsa där.

  6. Så gör jag – tex med smink (använder inte mycket). Hade inte köpt mascara på flera år, men ”behövde” en nu och då blev det en eko. Samma med handtvål och allt annat. Samtidigt gör jag som någon skrivit ovan, att är det riktigt dåligt byter jag ut det ändå av egoistiska själ = Vill inte få i mig onödiga kemikalier.

    • Jag tycker att det absolut är ok att byta ut de saker som känns dåliga, men att man bör hitta en balans. Jag har också varit mer benägen att byta ut sådant som gäller barnen och även mig själv under den tiden som jag ammar för jag vill inte få i mig saker som överförs till bebisen.

Kommentera

