Packat väskan full med mat

utflyktspackning

Ett snabbt inlägg här medan jag packar väskan inför morgondagens utflykt. Det kan ju vara en hel del som ska packas när man ska vara bort några timmar med en liten en. På bilden syns innehållet i lillebrors matpåse – vattenflaska, banan, några frystärningar med Lilla Matderivéns päron- och tranbärspuré och en muffinsform med en egenkomponerad pumpagryta.

Är för övrigt sjukt nöjd med matburkarna som jag köpte på Medveten Mini för inte så länge sen. Ett alternativ som jag ofta använt tidigare och som är lite mer ekonomiskt är att lägga maten i urdiskade barnmatsburkar, men nackdelen med dessa är att det kan vara svårt att få ner maten i fryst form då öppningen är ganska liten. (Om man som jag inte har sådana där barnmatsformar utan fryser in i istärningsformen och muffinsformar.) Här lägger jag bara ner maten och trycker på locket och låter maten tina i kylen över natten.

10 reaktioner på ”Packat väskan full med mat

  1. Vi har också alltid plockat fram maten ur frysen och låtit tina över natten i kylskåp, jag tyckte det var skönt att veta att dagens mål fanns färdiga, och inte behöva plocka fram i sista sekund och stressvärma.

    Sv: Hoppas att perioden är snabbt övergående och att ni hittar bra kvällsrutiner!

  2. Verkar ju toppen, men hur värmer du sedan maten? Och hur länge klarar den sig utan kylskåp?

    • Jag lägger upp maten sen och värmer i tallrik, mellis/efterrättspuén värmer jag dock inte. Så det är ju nackdelen gentemot att återanvända matburkarna i glas, fast då brukar jag ändå få tina maten på en tallrik och sen lägga över i burken så mängden disk blir ju densamma.

      Hur länge maten klarar sig utan kylskåp beror väl lite på vad det är, hur tinad maten är och om man ska vara ute i minusgrader eller låta maten stå någonstans inne. Om man ska iväg och låta maten ligga länge i väskan skulle jag kanske rekommendera att inte tina den över natten utan ta med sig den direkt fryst. Jag brukar oftast ta med maten dit det finns kylskåp (t ex en kompis eller öppna förskolan) så då rör det sig oftast om en timme utanför kylskåpet och det kan jag inte tänka mig är något problem.

  3. Vet du ifall det finns ”miljövänliga” formar för isbitar. Du skrev att du fryser i den och jag undrar ifall det finns någon som inte är av plast, eller ”snäll” plast. Har kollat runt lite men inte hittat något, så jag tänkte att du kanske vet?

  4. Men vad smart att använda muffinsformen att frysa in mat i! Jag har konstant brist på burkar och formar att frysa in storkok i. Imorgon börjar jag jobba på mitt gamla jobb igen och jag har fullt upp med att fylla frysen med mat…

    • Ja, det blir lagom just nu för en portion för lillebror om jag ”toppar” dem lite överfulla. Tycker som du annars att det är svårt att ha tillräckligt med bra matkärl.

      Lycka till med återgången till jobbet.

Kommentera

