Det tar tid att vara hållbar, tyvärr

eko_i_butik1

Jag brukar framhålla det som är enkelt med att leva hållbart snarare än den lite krångligare delen, helt enkelt för att jag vill peppa människor att känna att det här med eko är något som de kan göra också! Och att många saker kräver inte särskilt mycket tid, ork eller pengar – som att välja ekomjölk istället för vanlig, inte slentrianåka bil eller att köra en köttfri måndag. Men när jag läste ByWholes inlägg om att bränna ut sig i sin vilja att handla så hållbart som möjligt så känner jag att hon verkligen har en poäng – det måste bli mer tillänglig med ekologiska varor!

I dagsläget handlar jag på tre-fyra olika butiker. Inte varje dag, men istället för att veckohandla kanske två gånger i veckan på en och samma butik så blir det ett besök här och ett där, antingen samma dag eller flera dagar i rad. Tid som jag skulle kunna lägga på annat. Så varför? Helt enkelt för att olika butiker har olika ekologiskt utbud. Spenat, kravmärkt torsk och pommes frittes är varor som i mitt närområde endast finns på Konsum. Hemköp har soltorkade tomater och brukar ha druvor när det är slut överallt annars. Mandarinerna och tomaterna kostar hälften så mycket på Goodstore som på Ica, som annars har det överlägset bästa ekoutbudet nära mig.

Det här förhållningssättet till matvaruinköp funkar eftersom jag är föräldraledig och lillebror sover två gånger om dagen (och bäst i vagnen). Men när vi kommer att vara två arbetande i familjen så inser jag att det kommer att bli svårt att leva så, samtidigt som jag inte har lust att göra avkall på den nivå av ekologiska varor som vi har idag. Lösningen kanske blir en ekologisk matkasse och/eller låda med frukt och grönt. Vilket är tråkigt eftersom jag tycker att det är ganska trevligt att göra veckomatsedeln, och det dessutom kommer att kräva en himla massa receptläsande.

eko_i_butik2

ByWhole avslutar sitt inlägg med att önska sig en framtid där ordet hållbar framför konsumtion inte ens behövs för att det då inte finns något annat. Jag håller med! Jag skulle vilja kunna gå in på Ica och handla alla matvaror jag behöver ekologiskt, så att jag kan lägga tid på annat, viktigare. Och så att jag med helt gott samvete kan säga att det inte är så svårt att leva hållbart. På vägen dit är det bara att försöka visa på att det faktiskt finns en efterfrågan på ett större utbud av ekologiskt, och att stötta aktörer som Naturskyddsföreningen och Föräldravrålet som driver frågan om ett miljövänligare samhälle.

8 reaktioner på ”Det tar tid att vara hållbar, tyvärr

  1. Tänkvärt! Vår räddning, och just nu verkar vi faktiskt få ihop två heltidsjobb och ett 2,5-årigt förskolebarn är, som jag har skrivit tidigare, mathem (coop har också någon onlinetjänst tror jag). Vi gör matsedel och handlar efter den. Jag tycker att det ekologiska utbudet är helt okej och njuter av att kunna kryssa för det och bara välja bland ekologiska varor ibland. En sådan handling varannan vecka och komplettering på vår närmaste butik (konsum) gör att vi under hösten nått mycket större andel ekologisk mat än tidigare. Frukt- och grönt-låda är härligt och lyxigt, men jag tycker att det finns bättre utbud i vanlig butik än för ett par år sedan. Tidigare nämnda närförorts-konsum har alltid ekologiska bananer, äpplen, en eller ett par sorters citrus och kiwi – minst samt en hel del rot- och grönsaker – mathem lika så.
    Daglivs har förresten ekologisk laxfilé i hel (eller delad) bit. Bra med möjlighet att köpa och dela själv. Tror den kostade 249 kr/kg förra veckan och jämfört med två portionsbitar för typ 60 är det inte särskilt dyrt…

    • Intressant att höra att Mathem har ok ekoutbud, ska kanske kolla in dem också som ett alterntiv. Tror dock att vi kör på så här tills vi båda jobbar.

      Ekolax har faktiskt vårt Ica också, både färsk och fryst och den färska är bara lite dyrare. Hur är utbudet på Daglivs annars? Vet inte om du såg att jag fick en kommentar i förra inlägget om var det finns bra frukt och grönt och då rekommenderade jag Daglivs för jag hört att det ska vara bra. Men har inte varit där själv, så du får gärna kommentera om det stämmer.

      • Daglivs är helt klart en av stans mer välsorterade livsmedelsbutiker och de har en separat disk för eko-frukt och grönt. Periodvis har de tex haft ekopotatis i lösvikt. Har du tid så ta dig dit och kolla!

  2. I hear you! Vi åker fram och tillbaka som små skållade råttor för att få till innehållet i skafferi/kyl/frys med glutenfritt, laktosfritt och eko. Tänk vilken dröm, att bara knata in i första bästa matvaruaffär och plocka ner i korgen utan att behöva granska. När eko är vanligare än ”icke-eko”!

    Sv: Tackar! Nu blev jag visst pigg som en mört, så jag kanske hinner med några sidor i den där boken efter läggdags trots allt 🙂

  3. En ny nisch vore ju verkligen affärs-kedja med enbart eko-utbud, dock till marknadsmässigt vettiga priser så det inte blir dyrare än de vanliga kedjornas eko-utbud… Var på nån snarlik affär i Malmö i somras… Green matmarknad. Intressant…

  4. Önskar en ekobutikkedja jag med! Sådant finns i England, flera olika faktiskt. När jag är i London (händer ganska ofta) där är vi stammisar på As Nature Intended. Där finns allt man behöver, och allt är ekologiskt. Älskar den affären så mycket så jag skulle vilja packa ihop den och ta med den till Sverige.

    • Det låter ju toppen! Gillar ekoaffärerna som finns här i stan (borde skriva mer om dem inser jag), men det knepiga är att de flesta är rätt små och det gäller att bo i närheten för att kunna utnyttja dem till fullo.

      Om jag kommer till London någon gång framöver så jag absolut kolla in butiken du skriver om!

Kommentera

