…men det sparar tid också

Då det förra inlägget blev lite nedslående kände jag att jag vill slå ett slag för det hållbara levernet genom att lyfta fram några sätt som det faktiskt också sparar tid och kraft.

  • En minimalistisk inredningsstil är himla lättstädad. Få prylar och en ”var sak på sin plats”-mentalitet för de prylarna gör att det oftast tar fem-tio minuter att gå från totalt kaos hemma till en känsla av välstädat och snyggt.
  • Den största tidsspararen (för att inte tala om den ekonomiska) har jag dock fått genom att handla efter behov snarare än lust. Istället för att bläddra i kataloger/fönstershoppa och känna att ”den där vore ju fin” så handlar jag i stort sett bara när jag upplever att jag har ett behov av något. (Vilket kan vara nog så ofta som synes på mina in:ut-listor.)
  • Att dra ner på shoppandet ger också en ekonomisk vinst som kan omsättas i tid, till exempel genom att jobba mindre. För vår del handlar det just nu om en möjlighet att ta ut färre föräldradagar och istället få möjlighet att pytsa ut ledighet lite framöver när barnen behöver det.

Sist men inte minst känns det ju i alla fall lite bra att försöka göra min del för att motverka både jordens klimatpåverkan som mängden kemikalier i mina barns liv. Det är en hyfsat kraftpåfyllare i alla fall när det känns lite motigt.

8 reaktioner på ”…men det sparar tid också

  1. Ja det är ens barn, existerande eller kommande som är drivkraften, det är för dem vi gör det här.

  2. sant sant. samtidigt stressar det här med ”enkelheten” via ekomärkningar (som kommenteras ovan) mig. utbudet är skralt minst sagt och ska man handla genomgående eko så blir det mycket ”I love eco” vilket ger än större makt till ICA att köpa upp vad de vill utan att jag vet var det kommer ifrån. än värre är det med fairtrade där det eg bara finns en märkning. men jag är enig med konklusionen att det emellanåt sparar en massa tid – stora delar av mataffären är ju t.e. off-limits – mycket praktiskt! 🙂
    annubattre.wordpress.com

Kommentera

