Årets julkalender blir…

paketkalender

Första december såväl som första advent imorgon och jag sitter inte och slår in 24 små miniklappar att hänga upp i adventskalendern. Jag älskade min paketkalender när jag var liten, men vet att min mamma slet sitt hår över den och nu som förälder själv så känner jag mig väldigt tveksam till att införa den traditionen här hemma (även om det innebär att min fina broderade kalender från farmor får ligga oanvänd). Det blir så mycket paket ändå till själva julafton och jag vill inte att julen bara ska fokusera på klapparna.

Mitt bästa tips till den som ändå är lockad av paketkalendertanken är att satsa på en kalender där småpaketen består av delar som kan byggas ihop till en helhet, till exempel ett pussel med 24 bitar, en legobyggsats, en kakbuffé till leksaksköket eller en pyssellåda. Jag och min bror fick flera år tillsammans bygga ihop ett legoprojekt och det var himla kul. Ytterligare ett alternativ är att sätta ihop en kalender där det är upplevelser istället för prylar i paketen. I min bekantskapskrets har adventspaketen gjort entre som ett mindre köpbetonat alternativ till paketkalendern och vill man tycker jag att den kan kombineras bra med en upplevelsekalender så att det är mestadels upplevelser, men varje advent en sak i paketet.

Nästa år kommer vi troligen att plocka fram en annan favorit från min barndom, nämligen en sagokalender om två barn som räddar den kidnappade jultomten och fixar julen. I år tror jag dock att E är lite för liten för att hänga med i svängarna och tror också den kan vara lite läskig. Dessutom tror jag att konceptet ”vi läser bara en liten del och fortsätter imorrn” kanske är lite för tidigt att greppa för henne. Har lite samma fundering även när det gäler övriga typer av kalendrar, vid vilken ålder förstår man egentligen själva kalenderkonceptet?

Inte heller blir det någon chokladkalender för någon i familjen. Jag tycker själv att Chokladfabrikens variant med mörk fairtrademärkt choklad är väldigt trevlig och det finns en ljus variant också som är mer barninriktad, men även om det är en liten bit så tycker jag att choklad varje dag till en nästan treåring är lite för mycket. Och får inte E så blir det ingen för mamman heller, rättvist ska det vara.

Så vad blir det då för kalender till E i år när paketkalender, sagokalender och chokladkalender valts bort? Det var faktiskt ganska nära att det inte blev någon kalender alls, men så dök mormor upp som en räddande ängel med senaste numret av Bamse. Där medföljde det en kalender, så det är den som E kommer att öppna luckor i de närmaste 24 dagarna. Det återstår bara att se om hon klarar att hålla sig och öppna bara en lucka i taget.

Vad kör ni andra med för adventskalendrar? Är även nyfiken på att veta i vilken ålder ni med barn började med kalenderöppning?

24 reaktioner på ”Årets julkalender blir…

  1. Åh jag är kluven. Jag hade tänkt göra en adventskalender, med bra att ha grejer som strumpor och underbyxor såväl som kanske en uppdelad legosats etc. Men nu hoppade jag över det. Förra året fick hanen Muminkalender, och wow vad en har varit uppskattad. Alla mumingubbar/gummor har fått leka ordentligt ett år. Så nu fick han en Bamsekalender av min syster idag, och jag hoppas lite p ådetsamma. =)

    • Jag känner lite att så länge jag är kluven så är det bäst att låta bli, för har man väl börjat så går det inte att backa sen. En uppskattad gång räcker nog för att göra det till en vana.

  2. Efter mycket velade skippade vi adventskalender i år, det blir så himla mycket paket om man ska göra en sådan kalender och storasyster känns fortfarande lite liten för en upplevelsekalender. Det kanske blir en sån nästa år! Stod och fingrade på en mjölkfri chokladkalender på Goodstore häromdagen men avhöll mig, hon är ingen direkt gottråtta så varför uppmuntra till det tänker jag.

    En sagokalender låter mysigt, man kanske skulle pyssla ihop en sådan till nästa år. Är det en känd saga?

    • Låter ungefär som jag tänkte när jag stod på Chokladfabriken häromdagen. Fast E har alla tecken på att gärna bli en godisråtta…

      Sagan i kalendern är inte alls någon känd, tror jag i alla fall, har aldrig hört talas om den i andra sammanhang än min kalender. Men jag minns att jag tyckte om den som liten.

  3. Jag har köpt en klassisk i papper ned tomtar på till A. Sen har hon precis fått en chokladvariant från farmor (de äldre kusinerna får och då ska visst A också ha tycker svärmor). Förra året tog vi bara undan den (då fick hon inga sötsaker alls), det blir nog någon sådan lösning i år med, men klurigare eftersom hon förstår konceptet mer nu. Är själv uppväxt med papperskalendrar (även om vi ibland hade flera var) och tycker det räcker bra. Funderar ändå ibland på paket, kanske kunde då chokladkalendern förhandlas bort mot några paket…

    • Nej, sån där choklad som finns i de vanliga chokladkalendrarna smakar ju blä.

      Tycker också som du att det räcker med en kalender. Men det finns så många olika varianter nu för tiden att det känns som att det är lätt att det bara blir så att man plötsligt står där och har fyra-fem stycken så att ungen ska öppna paket, äta choklad, läsa saga, öppna till tv:n och så en vanlig, varje dag.

  4. Jag har kvar min gamla broderade julkalender som min farmor gjort. Dessutom har barnen fått egna gjorda av min farmor. Dock har vi valt att inte ha några kalendrar alls i år. Vi tycker barnen är för små än. Signe skulle kanske tycka att det är kul men Nils känns för liten så då väntar vi.

  5. Vi har två stycken kalendrar, en som är Finska scouternas och en Mumin (utan choklad). Barnen är dock båda så små att de nog inte riktigt förstår grejen. Mycket bra ide med adventspaket eller att köpa en lego-sats och dela upp den. Det skall jag lägga på minnet. Tack för bra tips!

    • Det finns ju numera färdiga lego-kalendrar om man vill slippa joxet med att dela upp själv (uppdelat i tjej- och killvariant som jag uppfattar det. 😦 ) men jag tycker att det är charmigare att köpa en egen sats och dela upp själv, även om det blir lite mer jobb.

  6. Min äldsta är också 3 år och jag tycker inte att det är något ”måste” med julkalender. Hon är för liten än för att fråga efter kalender så vi kommer inte köpa någon alls.

    /Linda

    • Intressant att höra att ni också tycker att hon är liten för kalender. Tycker att det annars att jag mest hört om att ”alla” har kalendrar nästan oavsett ålder.

      Kan säga att vi dessutom glömde öppna den Bamse-kalender som hon fick från mormor, så vi får se hur det blir med det där.

  7. Vi har ingen julkalender i år för E, hon är ju lika gammal som din E 🙂 Jag tror inte att hon förstår grejen med det ännu, och då känns de onödigt att köpa/göra någon. Men varken jag eller min man är inne på att ha en kalender som innebär 24 små presenter, utan i så fall blir det pyssel eller aktivitetskalender tror jag, men först nästa år då. Det är ju en mysig tradition, och jag minns att det var mysigt när jag var liten, och det känns roligt att ge E det också när hon förstår det.

  8. Jag hade paketkalender som barn, och älskade det. Dock vet jag att min mamma precis som din slet sitt hår (tänk tre barn med varsin kalender…) så jag har varit väldigt velig med detta. Men då kom C:s farmor med en paketkalender! Och löftet om att fylla den med paket. Så det kunde jag faktiskt inte tacka nej till. C är ju bara ett och ett halvt och högst omedveten om kalenderfunktionen. Egentligen tror jag att farmor och jag tycker det är roligast.
    När jag var barn hade jag kompisar som delade paketkalender med sina syskon, de öppnade alltså paket varannan dag. Också en bra lösning tycker jag såhär i efterhand, men på den tiden tyckte jag synd om dem.

    • Hade nog tyckt samma sak som dig både nu och då om delade paketkalendrar. Appropå kompisar så kanske det blir svårt att stå emot paketkalender om ”alla andra” har, men då får det bli en fråga då.

  9. Tänker att när båda barn är större kan vi ha paketkalender som de får öppna varannan dag. Gärna med just lego eller liknande i. I år får Edith paket på de fyra adventssöndagarna. Då har tomten lämnat en påse under granen på natten. Mycket poppis än så länge. Känns lagom. Ska blogga om vad som finns i!

  10. Vi gjorde en ”uppdragskalender” tillsammans med barnen. På yngsta dotterns dagis hade barnen fått ett brev från tomten att pyssla ihop en låda för tomtepost. Sedan får de ett nytt brev från tomten varje dag, med ett uppdrag som de gör på dagis, typ pyssla en tomte, pynta ett träd. Storasystern, som inte var med på detta, blev jättesugen på att få uppdrag hon också, så då gjorde vi en kalender där det står saker att göra. Idag ska de bygga en koja!
    Sedan har vi vanliga papperskalendrar också.

Kommentera

