Eget julgodis

kola

I början av december fick jag ett reklamutskick från en av de stora butikskedjorna om att köpa aladin/paradis-askar för bara 15 kronor styck. Jag undrar hur många svenska hem som nappade på det erbjudandet? Själv hade vi i mitt barndomshem ofta just en sådan ask på bordet i juletider och vi var nog inte ensamma.

Idag har jag valt bort den typ av godis och gör istället eget. Den enkla anledningen är att gör jag eget godis blir det både godare och jag kan själv välja vad som ska vara i. Det vanliga köpta godiset innehåller tyvärr ofta palmolja och chokladen kan komma från plantager som använder sig av barnarbete vilket inte riktigt är de associationer jag vill frambringa i jul.

För att inte skapa ytterligare julstress för den som känner att ”Men va?! Måste jag göra eget julgodis nu också, ännu en sak jag ska hinna i hekiska december. När ska jag bara njuta?” så är mitt tips att istället minska på mängden. Välj ut den sorts godis du känner att du inte kan vara utan och laga bara det. För ärligt talat – är det inte rätt mycket av allt ätbart just kring jul? Ett annat alternativ är att gå ihop några kompisar och laga en sort var som ni sedan byter med varandra. Känns det fortfarande för stressigt så finns det ju faktiskt ekologiskt godis att köpa så att även om den innehåller palmolja så kommer det från en ekologisk odling.

Själv lagade jag i helgen jag pepparkakskola efter Hannas recept, och resultatet blev lovande. Det vill säga att om ett kok till eller två så är jag nog uppe godkänd kolakonsistens. Förutom kolan brukar jag göra chokladtryffel och det är mina två godissorter till jul.

4 reaktioner på ”Eget julgodis

  1. Vi kör på samma tänk här i år! Hade julgodisswap med en vän, men när vi åker till svärföräldrarna över jul så kommer jag bara ta med mig en påse med kolor i tre olika smaker (de andra sorterna är snart slut, hoppsan!). Svärmor förbjöd oss att ta med olika sorters godis, choklad osv, för precis som skriver så blir det ju ändå tillräckligt av det goda över jul. Men jag föredrar nog mina egna kolor framför plockgodiset som kommer erbjudas på plats. Kul att du provade receptet, och hoppas att du kommer på något bra sätt att nå rätt temperatur utan termometer 🙂

    Sv: För att hyacinterna inte ska få för mycket vatten så fyller jag inte fullt i vasen, utan bara så att de längsta rötterna når. Det lyckades då med vår senaste som började blomma!

    Jag kollar vädret på Väder-appen som redan finns inlagd på iPhonen, men den stämmer inte riktigt..Dock får man ju ett hum iallafall 🙂 Crille föreslog att jag skulle öppna fönster och hålla ut stektermometern..Just snyggt att trilla ner från fjärde våningen för att man skulle kolla tempen 😉

    Tack från Astrid och oss!

    • Låter klokt av din svärmor, samtidigt har du ju rätt i att hemgjort godis är så mycket godare! Det är ju plockgodiset som borde fått stanna hemma till förmån för dina kolor!

      Jag köpte faktiskt en termometer, men får inte riktigt till det ändå…tror att jag inte får upp värmen för att jag rör för mycket. Samtidigt måste jag röra efter en viss tid för annars börjar det bränna fast. Moment 22! Men det går bättre och bättre i alla fall. Den senaste varianten blev som fugde i alla fall. Men bättre det än knäckkonsistens som satsen innan.

  2. Åh jag håller med dig. Det är roligare att göra julgodiset! Vi är tre som träffas varje år, lagar 2-3 sorter var och delar på det, en mkt kul tradition som resulterar i mer godis än man själv mäktar göra =)

    • Det är ju supersmart! Själv har jag pratat om det varje år, men det har inte blivit av så vi kör på mina två sorter. Å andra sidan har jag inte några måsten när det gäller just godiset.

Kommentera

