Veckans IN:UT 2013

2013 var andra året jag körde IN:UT, och som det ser ut så kommer jag att fortsätta även 2014. Jag tycker att det är både ett roligt och intressant sätt att se över sina köpvanor. Det ger en extra tankeställare för sakerna som kommer in när jag ska reovisa dem här också.

Mina regler har varit att jag har räknat mina egna och hushållets saker, men undantagit förbrukningsvaror, presenter och barnprylar. Anledningen att jag undantagit barnprylar har tidigare varit att storasyster ju växer och utvecklas och därför har behov av nya kläder och saker samtidigt som vi sparat allt urvuxet till ett syskon så då har det ju bara blivit prylar in vilket känts missvisande. Nu när lillebror är född och vi även rensar ut kläder så känns det mer ”rättvist” så jag ska ta en funderare hur jag ska göra på den fronten 2014, men i sammanräkningen nedan är alltså barnprylar undantaget.

Om jag ska sammanfatta mitt IN:UT-år 2013 blir det så här:

Totalt antal prylar in: 226
Totalt antal prylar ut: 645

Antal plusveckor: 19
Antal minusveckor: 21
Antal nollveckor: 11

Om jag ska jämföra med 2012 så har jag både rensat och fått in mer än tredubbla mängden saker (in förra året var 67 och ut 169 – hela sammanräkningen hittar du här). De stora mängderna kan till stor del förklaras med att vi flyttat och då både rensat rejält och fyllt på med en del nytt, att en släkting dött och vi fått ärva en del saker, samt att jag rensat alla gravidkläder (vilket visade sig vara en hel del). Ändå känns det helt galet att det var så många saker, både in och ut. För det är ju inte som att vi saknar de där 645 sakerna som lämnat hemmet, det är snarare så att jag knappt kan komma på vad det var för prylar. När det gäller sakerna in så vet jag att det till största delen handlar om husegeråd/porslin och sy/pysselgrejer som vi fått ärva, vilket gör att det känns lite bättre, men målet för 2014 måste ändå bli att minska på mängden saker in.

6 reaktioner på ”Veckans IN:UT 2013

  1. Gillar din blogg skarpt och tycker man bör tänka på in ut och minska sin konsumtion men tycker kanske inte det är jättekul och veta alla dina in ut varje vecka. Känns som att ämnet är mycket relevant men alla dina in ut kan du bokaföra själv men kanske inte blogga om det varje vecka blir tyvärr tjatigt och ointressant om du skänk en slev eller köpt en tekanna eller vad det kan vara i längden. Hoppas du förstår… God fortsättning önskar jag dig

    • Vad kul att du gillar bloggen! Förstår absolut att vad som kommer in och ut i mitt hem kanske inte är så jätteintressant för alla, och en fundering jag har haft är att börja lista detta månadsvis istället för att minska på antalet inlägg kring detta. Dock har jag även fått en hel del positiv respons på dessa inlägg, och många menar på att de inspirerats så även om jag förstår din kritik så kommer jag nog att fortsätta ett tag. Jag får försöka att väga upp detta men massa andra roliga inlägg så får du bara scrolla förbi dessa. 🙂 God fortsättning själv!

  2. Roligt att se din årssammanställning. Jag missade några veckor i höstas men ska ändå försöka mig på en summering…om jag får tid att sammanställa allt! =)

  3. Kul! Jag kommer nog få massor massor mer IN det här året med tanke på vår flytt till större. Men just nu åker också en massa ut. Ska lämna två säckar kläder till stadsmissionen, en kasse böcker dit samt en flyttlåda diverse. Ska också köra en gammal mikro och två billybokhyllor som havererat till tippen. Vi har ärvt dem i vår tur och jag ville flytta med dem men när solrosen tömde ut böckerna höll en av dem på att vika sig så de har nog gjort sitt. Hoppas kunna hitta nya fina hyllor, kanske på loppis/auktion, att komplettera vår string som får följa med.

Kommentera

