2013, en sammanfattning

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?
Blev uppsagd. Sade nej till ett intressant projekt.

Höll du något av dina nyårslöften?
Ja, ett. Att börja koka mina egna bönor istället för att köpa tetror/konservburkar. Att tänka positivt och att saker löser sig har jag varit särskilt dålig på just i år, och det här med att att fota mer och bättre blev aldrig riktigt av trots ny bebis.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Inte så många som tidigare år, men några stycken. Men ganska många bekanta som jag inte sett bebisarna mer än på bild på Facebook.

Dog någon som stod dig nära?
Ja, tyvärr gick barnens farmor bort när lillebror precis fötts.

Vilka länder besökte du?
Frankrike.

Är det något du saknade 2013 som du vill ha år 2014?
Ett nytt jobb. En starkare kropp. Mer egentid för mig och maken. Ett mer jämställt samhälle. (Hej, Motvalls, är det ok att vi har samma mål? Utom jobbet då… :-))

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
12 januari när vi fick lillebror!

Vad var din största framgång 2013?
Att jag och maken lyckats hålla ihop trots tvåbarnskaos, en segdragen flytt (eller kanske mer första tvåbarnstiden i lilla lägenheten) och omhändertagandet av ett dödsbo med en pyttebebis i släptåg.

Största misstaget?
Om jag skulle säga ”motgång” istället för misstag så skulle det vara att jag fortfarande är så himla feg när det kommer till bilköring. Vår semester hade nog underlättats betydligt om vi haft egen bil. (Maken har inte körkort.)

Bästa köpet?
Det är himla tight mellan syskonvagnen och tvättmaskinen. Bägge två köp som gjort himla mycket för vår vardag.

Vad spenderade du mest pengar på?
Flytten är nog det som kostade mest om vi ser till alla detaljer.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att vi blev en familj på fyra. Att lillebror är en sån himla glad prick och att stora E är en fantastisk storasyster. Dessutom att jag fick tre nygamla vänner.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2013?
Ok, mitt nyårslöfte för 2014 måste nog vara att börja lyssna på musik igen.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Det har varit ett ganska tufft år, samtidigt så är tvåbarnsglädjen en dubbel glädje. Så kanske jämnt upp då.

Vad önskar du att du gjort mer?
Pysslat. Tränat. Läst. Ätit ute med maken.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Varit sur, ledsen och trött. Skällt.

Blev du kär i år?
Var lika kär som vanligt. :-)

Favoritprogram på TV?
På Spåret. Girls. How I met your mother. Breaking Bad. Mad Men. Qui sera le grand patissier. Det är nog det enda jag följt på tv i år. Och så tittar vi på Solsidan, men det kvalar inte riktigt in som favvo längre utan är mer av gammal vana.

Bästa boken du läste i år?
Kan knappt minnas att jag läst, så nu gick jag tillbaka och skrev upp det på vad jag önskar att jag gjort mer.

Största musikaliska upptäckten?
Storasysters sånger – hon är en hejare på texter och att hålla melodierna.

Något du önskade dig och fick?
En bebis. En ny lägenhet (med diskmaskin och tvättmaskin, och hiss). En syskonvagn. Ett par kavat-kängor.

Något du önskade dig och inte fick?
Tid och intresse för att träna. En lyxig middag ute med maken (vi hade bokat bord och barnvakt när lillebor fick hög feber).

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Jag önskade mig en sak i födelsedagspresent av min mor – att få bli bjuden på middag hemma (lillebror var pyttis så att äta ute med barnvakt kändes uteslutet).

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Samma saker som på frågan om vad jag saknat – mer träning, egentid med maken och att jag lyckats landa det där utmanande och spännande jobbet. Att fler av E:s böcker skulle handlat om tjejer eller okönade djur.

Vad fick dig att må bra?
Bra nätter och roliga dagar med familjen. Mina nygamla vänner som ger mig så mycket inspiration och pepp och får mig att känna att jag är mer än bara mamma.

Vem saknade du?
Pappa, som vanligt de senaste åren. Vänner som jag inte kan träffa så ofta som jag skulle vilja, på grund av avstånd eller tidsbrist.

De bästa nya människorna du träffade?
Har jag träffat nya människor?

2 reaktioner på ”2013, en sammanfattning

  1. Vilket bra lista, ni verkar haft ett år med toppar och dalar, hoppas på fler toppar för er i år!

    Sv: Det blev några repriser från i fjol på årets lista (springa, läsa och kanske var det något mer..), men det känns som bra att ha något konkret man kan återkoppla till flera gånger per år och påminna sig själv.

Kommentera

