Nyårsambitioner 2014

2014

Jag blev väldigt peppad på att ha ett ledord för det kommande ordet sedan en vän skrev på Facebook om sitt ord för 2014. Det känns dock lite svårt att begränsa mig till ett ord så det blir tre: Hälsa, kreativitet och jämställdhet tycker jag känns som en bra trio. Dessutom hade jag tänkt ge några nyårslöften, eller snarare kanske ambitioner för mitt 2014:

Komma igång med en varaktig träning

Fixa nytt jobb

Inte ta fruktpåsar i plast i butiken

Virka en glass (låter lätt men är svårt)

Sätta upp alla hyllor, tavlor och lampor i lägenheten

Göra fotoböcker för 2011, 2012 och 2013

PS1. Först var det supersvårt att komma på fler ambitioner än två, sedan var det helt plötsligt svårt att sluta. Men fem blir lagom tror jag.

PS2. Sluta med frukpåsar är ett återanvänt ohållet löfte från 2013. Där fanns även fota mer och bättre, och att tänka positivt, bägge ej hållna under 2013. Däremot började jag koka egna bönor. En av fyra alltså.

PS3. Kom på ett till löfte, det sista som jag ju bara måste göra i år eftersom jag sagt det nu sen 2011. Så sex löften blir det. Men inga fler nu…

7 reaktioner på ”Nyårsambitioner 2014

  1. Bra ambitioner! Men många, se till att inte vara så hård mot dig själv bara! (Det kanske du skulle haft som löfte också! =) ) Fotoböcker alltså, det står ständigt på min att göra-lista. 2013 borde bli rätt lätt dock för vi har typ inga foton från förra året. Fotokalendern jag gör till släkten i julklapp bestod enbart av mobilfoton!

    • Jag funderade nästan på att stryka alla ambitioner mot en – att ha kul. Vilket i och för sig hör ihop med några av sakerna eftersom jag tycker att det är kul att pyssla och jobbar på att tycka det om att träna också. Det är himla svårt med nyårslöften tycker jag, att hitta balansen mellan få och många, konkreta och övergripande.

      Fotoböckerna har jag tänkt hinna med varje jul, men tiden går ju för fort… Vi har ca 100-150 bilder från varje år som jag fixat i Photoshop så det finns så att det räcker, men inte motivationen att fixa ihop böckerna. Det handlar framför allt om att utbudet är för stort på nätet och jag har svårt att välja.

  2. Hej!
    Läser din blogg titt som tätt men har aldrig kommenterat förut. Fy på mig 🙂
    Det där med att sluta ta småplastpåsar till frukt och grönt har jag också ofta tänkt på att man borde sluta med men har ännu inte kommit till skott. Mycket på grund av att jag inte vill vara…”besvärlig” i matbutiken, hur dumt som helst egentligen.
    Hittade dock dessa:
    http://katesmarket.se/frukt-och-gronsakspasar-p-487-c-305.aspx
    Känns som att de skulle förenkla betydligt, gäller bara att komma ihåg att ta med dem till affären när man handlar 😉

    • Ja, de påsarna har jag funderat på att köpa både en och två gånger. Samtidigt har ju symaskin och syvana så att sy egna är ju ett enkelt projekt om jag bara hittar tiden.

      Känner igen det där med att vara besvärlig eller ”konstig” i butiken och det är nog det som gjort att jag dragit mig för det. Eftersom jag alltid har barnvagn med, och dessutom alltid har en tygpåse i den, så har jag inget argument för att glömma.

  3. Vilka trevliga löften! Jag har ett lite udda löfte: inte köpa något svart klädesplagg, eftersom jag vill få in mer färg i min vardag, just nu ser garderoben väldigt dyster ut…

    • Jag känner visserligen i efterhand att jag skulle kunna göra om lite bland löftena, är himla svårt att välja lagom tycker jag.

      Känner igen mig det du skriver om svarta plagg, har också en garderob med övervägande svart. Gillar ändå färg men vet inte varför det blir så… Känner att jag behöver se över garderoben lite nu när en lång period med graviditet och amning är över och då kanske det vore något att försöka få in lite färg.

  4. Pingback: 2014 i retrospekt och 2015 i bara början | Ekomamma i stan

Kommentera

