Recension: Weleda Weather Protection Cream

Rec Weleda Wheather

Weleda Calendula Weather Protection Cream, 30 ml, 59 kr på Jordklok.

Nu när kylan  och snön har gjort sitt intåg i landet är det ett bra läge att skriva om Weledas väderkräm som vi kör på här hemma. Krämen, som innehåller bivax och hudvänligt ullfett, är tänkt att skydda den känsliga huden i ansiktet mot kyla, vind och rå väderlek.

Stora E har vi märkt blir lätt röd och får ”utslagsliknande” torr hud när det är riktigt kallt ute, men jag tycker att det hjälper bra att smörja in med salva innan. Även lillebror verkar ha en tendens att bli röd särskilt runt munnen när han sitter och snuttar på nappen i vagnen, så han har också fått sig en omgång med gott resultat. Jag brukar passa på att smörja in bägge barnen den korta stund vi sitter på bussen, så är de klara när vi kommer fram till förskolan.

På minussidan har jag faktiskt svårt att hitta något. Doften vet jag kan vara lite känslig för många, men det handlar helt enkelt om tycke och smak och jag tycker denna är helt ok. Krämen är lätt att smörja in, men den är dryg så ta inte för mycket för då blir det lätt kladdigt. Tuben kan verka liten, men den är som sagt dryg så den räcker lääänge, och jag gillar formatet som gör att den är lätt att ta med i fickan.

8 reaktioner på ”Recension: Weleda Weather Protection Cream

  1. Kan inte annat än hålla med jag tycker att krämen är jättebra både på barnen och på mig själv. Men som sagt så blir den lätt kladdig om man tar för mycket så den räcker länge.

  2. Hej!

    och tack för inspirerande blogg! Har använt Weledas Wind&Weather på min dotter och varit nöjd med den.

    Snubblade för ett tag sedan av en händelse (äsch, jag dumsurfade) över ett recept på hur man kan göra egen bivaxsalva. Jag provade och sedan dess använder jag inget annat på dottern. Bästa hand- och fotkrämen för mig också!

    De enda ingredienserna som behövs är bivax och någon olja. Jag har använt ekologiskt bivax och kallpressad ekologisk rapsolja som är en relativt fet olja. Det bivaxet jag köpte var oblekt och inte ”deodoriserat”, dvs man har inte tagit bort den naturliga doften med kemikalier eller upphettning. Doften är lite speciell men om man är väldigt känslig i huden/näsan så tror jag att eteriska oljor är mer irriterande.
    Bivax är inte känt som allergiframkallande. Och när man använder bivax stöder man också biodlare och bevarandet av bina, som ju är så ofattbart viktiga för hela världens matförsörjning, genom att de pollinerar grödor.

    Salvan är helt vattenfri, precis som W&W-cream och går därför att använda ute vid minusgrader. Hur hård/lös salvan blir beror på mängden bivax i förhållande till olja. Jag har experimenterat lite och gillar 27 g bivax till 1,5 dl rapsolja. Har man mer bivax blir det hårdare, och då kan man göra eget cerat/läppbalsam.

    Nu är jag mkt sugen på att experimentera med andra vaxer och oljor! Vill också prova att göra egen ”rumpsalva” med ullfett (finns att köpa utan pesticider) till bebisen när den kommer. Men orken är begränsad just nu, med fyra dagar till beräknad förlossning.

    Tja, det var mitt lilla hushållstips!

    Ha det gott!

    • Blir så glad att du gillar bloggen! 🙂

      Tack för tipset om att göra egen salva. Har tänkt flera gånger att jag borde göra både just salva och även deo, men har inte riktigt haft orken hittills. (Det här första året med två små har varit rätt tufft.) När det lättar ska jag komma tillbaka till ditt recept. Och jag blir också lite peppad på att göra cerat!

      Jag har när vi varit på vårt lantställe använt en bivaxsalva som min mamma har både till mina nariga nagelband och till barnrumpan och det har funkat toppen så jag kan verkligen tänka mig att jag skulle gilla en egen bivaxsalva.

      Vad spännande att det bara är fyra dagar kvar till beräknat. Lycka till!

  3. Just ja, hur gör man? 🙂 Finns massor av beskrivningar på nätet, men i princip gör jag så här:

    1. väger bivax och mäter upp olja och lägger i en skål.
    2. sätter skålen i ett vattenbad i en kastrull. Blir lättare att röra med en disktrasa i botten av kastrullen.
    3. smälter ihop vax och olja. Det är bra om temperaturen inte överstiger 68 grader har jag läst, men det är svårt att avväga så noga, då bivaxet smälter först vid 63 grader. Jag gör mitt bästa och det har funkat ändå!
    4. Häll över i burkar, tex små marmeladburkar av glas är perfekta, om man inte vill köpa nya tomma burkar.
    5. man kan röra lite i burkarna då och då medan de svalnar, annars blir det ett hål i mitten eftersom salvan svalnar från kanterna och inåt. Ett hål i mitten gör ju ingenting tycker jag. Ser kanske bara lite snyggare ut utan?
    6. Innan salvan stelnar i skålen och på redskapen, torka torka torka ur med hushållspapper, annars hamnar bivax och fett lätt i avloppsrören vid disk och korkat igen! Detta mkt användbara tips fick jag från en blogg vars namn jag tyvärr har tappat bort.

    Kram!

  4. Kan tipsa om att salvan Weleda Wind&Weather kostar ”bara” 48kr om man handlar på vitaminvaruhuset. Gratis frakt. Handlar många ekologiska grejor där. Mycket billigare där än på andra ställen. 🙂

Kommentera

