Alternativ till plastmatlådan

glasmatlador

En sak som vi bytte ut rätt sent omsider i vårt plastbantande här hemma var matlådorna. Framför allt berodde det på att jag hade svårt att hitta bra alternativ, men den senaste tiden har jag hittat flera varianter på lådor i glas och metall. Nu känner jag att vi har ganska bra med matförvaring här hemma, förutom att jag skulle vilja ha ett par småburkar till i glas då de används väldigt flitigt.

På bilden syns nerifrån vänster följande: Glasmatlåda från Pyrex/Clas Ohlson, Ärvd glaslåda, Ärvd metallmatlåda, Två runda rostfria lådor från U konserve/MedvetenMini, Tre glasmatlådor i olika storlekar från TGR.

Generellt använder vi glasmatlådorna för att förvara mat här hemma och för att ta med matlåda till jobbet. Lådorna i metall används för att ta med frukt, majskrokar och annat till barnen.

Förutom lådorna ovan är ett tips jag hört gott om Biltemas matlådor i glas. Vi har dock själva inte kunnat testa dessa då vi bort långt från närmsta butik och inte har bil, men de ska enligt uppgifter på nätet vara väldigt bra och prisvärda.

33 reaktioner på ”Alternativ till plastmatlådan

  1. Åh! Det blir dags när vi flyttat i april tänker jag. Vi har ett stort gäng gamla barnmatsburkar som används flitigt, går säkert att få av någon eller på någon Öppen förskola eller så om ni inte använder själva! Toppen till småslattar av det mesta!

  2. Vi har inte provat nån matlåda i glas än vi men vi har många i plåt som vi är väldigt nöjda med. Men jag vet inte riktigt hur jag ska förvara hembakt bröd/bullar/kakor i frysen. Hur har du något förslag på vad vi kan använda?

  3. Nu älskar jag dig lite mer än vanligt – EXAKT vad jag behövde!!! Och min man har efterfrågat det här länge. Vi har så smått börjat plocka bort plastlådorna men har liksom inte riktigt hittat något som funkar till 100%. Men nu så! Tack!!! Och kram!

  4. Jag förvarar hembakta kakor i frysen i gamla plåtburkar som en gång innehållit ex pepparkakor, funkar utmärkt även med mjuka kakor. Bullar förvarar jag på samma sätt fast i större plåtburkar som jag köpt för det ändamålet. Lägger ett avklippt bakplåtspapper mellan lagerna.

  5. Perfekt, tackar för tipsen! Har precis tänkt börja byta ut Ikealådorna här hemma till bättre varianter.

  6. Jag sparar använda syltburkar och liknande i glas. superbra att förvara överbliven mat i i kylskåpet istället för att använda gladpack över tallrikar osv.

  7. Här hemma, ska vi också byta ut. De är bara så dyra att köpa. Men det jag funderat mest på är hur bra det är med plastlock till glasburkarna? Är det bra plaster i? För är det inte det så är ju frågan hur värt det är att byta ut från ett dåligt till ett annat?

      • Vi passade på när de hade extrapris på lådorna på Claes Ohlsson, så det blev lite billigare i alla fall. De är 1 L och jag tycker att det är ganska bra storlek.

        Pyrex lock är gjort av PP (polypropen) och TPE (termoplastisk elastomer). TPE har jag tyvärr dålig koll på och den finns inte med bland de plaster som har sifferförteckningarna 1-6, men enligt information på nätet så ska TPE vara helt återvinningsbar vilket ju låter bra. TGR:s lock saknar märkning, men det förstod jag redan innan jag köpte dem. Jag tycker dock ändå att lådor i glas är bättre och att utbytet inte är från ett dåligt till ett annat bara för att locket är plast. Framför allt för att jag kan använda lådorna till att värma i (de mindre lådorna har jag ofta lillebrors mat i och då kan jag värma och mata honom direkt från lådan). Dessutom förvarar vi oftast lådorna i upprätt ställning vilket gör att maten aldrig kommer i kontakt med locket.

  8. Det svåraste är hur man gör när man skall transportera lådan, min man som är hantverkare har lådan i sin ryggsäck som han kanske inte alltid behandlar milt. Hur skall man undvika glaskross tro? 🙂

    • Ja, det kan ju vara ett problem. Då skulle jag nog säga att rostfritt är bättre än glas. Om han har den i ryggsäcken tills det är dags för lunch kanske en mattermos skulle vara något?

    • Jag har försökt att kolla på Biltemas hemsida och hos personer som skrivit och tipsat om denna låda, men den enda info jag har fått är att locket ska vara omärkt. Hoppas att du kan få bättre svar från någon som köpt lådan.

    • Det är en kedja med lite ”allt möjligt billigt”. Jag har ännu inte besämt mig vad jag tror om denna kedja, dessa typer av affärer där allt är så billigt känns lite sisådär, samtidigt som de har en del i naturmaterial i alla fall.

  9. Av en slump trillade jag in på din blogg. Vi har också plockat bort all plast i köket och de få ärvda plastleksaker vi hade. Men det stora problemet, matlådor! Tack snälla för tipset! superfin blogg, kommer fortsätta följa! 🙂

    • Åh tack för länktipset om locket, vet att många frågat om detta.

      Är osäker vilka du menar från MedvetenMini. De vi har är alltså småburkarna, som passar för en liten portion barnmat, frukt, kex eller dylikt. Jag vet att de även har större lådor (fyrkantiga och klassisk matlådesform) men har inte testat dessa. Vi har mest glas nu i de större formaten, men kanske är smidigt med en rostfri låda för picknickar etc.

      • Jo, jag har köpt några. Byt ut plasten hemma. Men eftersom jag fryser in en del så fick kag spara några. Men igår såg jag att coop lanserade några nya matlådor som man kanske kan frysa. Kommer inte ihåg märket, men i’m not plastic stod det på dem och det lät ju bra.

      • Haha, det blev faktiskt en tripp till Ikea för mig igår. Jag blev totalt rastlös efter ett par dagar hemma med sjuklingarna så jag drog iväg och tog tag i några surdegar som vi haft sen vi flyttat in. Väl där passade jag på att köpa några fler matlådor också.

        Jag har sett de där matlådorna i flera instagramflöden, men är försiktigt skeptisk. Jag föredrar nog glas eller rostfritt ändå, men ska aldrig säga aldrig. Dessutom är det ju bra med fler alternativ för de som föredrar plast! Ska nog spana in dem närmare hur som helst.

        Vi fryser btw i glaslådorna och det har funkat bra hittills. Har inte testat med Ikeas dock, men de från TGR.

  10. Jag har hittat Laplandecostore. Där finns det läckagefria matlådor för lite mer ovarsam hantering 😉 Tänkte köpa på mig lite av varje därifrån. Matlådor i glas, bambumuggar och lunchlådor i plåt med flera fack. Perfekt för picknicken 😀

  11. Pingback: Inlägg till tusen! | Ekomamma i stan

Kommentera

