Tips för att handla ekonomiskt – Matpriskollen

matpriskollen

Ett önskemål jag fick i början av året var att skriva mer om hur en handlar ekologiskt och ekonomiskt. Efter att ha gått igenom januaris kvitton inser jag att vi tyvärr har en bra bit kvar på den fronten när det gäller maten. Ska försöka knåpa ihop ett inte allt för deprimerande inlägg om våra handlingar.

Ett tips jag kan dela med mig av tills vidare av är Matpriskollens app. Det är en gratisapp som visar extrapriser i matbutikerna. Här lägger du lätt in dina matbutiker som favoriter och kan även bevaka extrapriser på enskida livsmedel eller produktgrupper. Jag har till exempel lagt upp så att jag får ett meddelande när någon av de butiker jag brukar besöka har extrapris på ekologiska varor, plus några andra varor som vi handlar ofta.

Förutom att appen kan hjälpa till att hitta billigare ekovaror på ett himla smidigt sätt, så gör du även miljön en tjänst genom att byta ut pappersreklamen (om du inte redan gjort det). Totalt skickar Sveriges matbutiker ut 1 miljard reklamblad per år! Det är både pengar och miljö som kunde användas till annat.

Appen finns för Iphone, Ipad, Android och dessutom i en webbversion.

PS. Kommentera gärna med era bästa tips för att handla mat ekologiskt och ekonomiskt.

8 reaktioner på ”Tips för att handla ekonomiskt – Matpriskollen

    • Bra tips! Vi veckohandlar alltid på samma butik men det kan ju vara bra att lägga in bevakning på dyrare stapelvaror. Mitt bästa ekonomitips när den gäller mat är att handla efter säsong och äta mindre kött/fisk som ju är dyrt.

      • Bra tips som vi också försöker att äta efter. Vi äter fisk ungefär en gång i veckan och annars vegetariskt. Jag försöker att tänka säsong, men det är svårt ibland tycker jag när handlarna frontar med allt som om allt var i säsong. Skulle vilja ha de där säsongpyramiderna i en smart app att ha till butiken tror jag.

  1. Mitt bästa ekotips är att inte handla för mycket och därmed minska matavfallet. Vi bor på landet och har 1 mil till närmsta affär, där vi handlar nån gång i månaden för att stötta vår lokala handlare (trots att det blir dyrt), i övrigt storhandlar vi på stormarknaden i stan, 6 mil härifrån. Vi ser till att alltid ha det som behövs till ett par rätter här hemma utifall att vi inte hinner handla i samband med att veckomatsedeln tar slut.

    De vanligaste ingredienserna vi har hemma är till pannkakor (på vatten istället för mjölk), frysta bönor och grönsaker (till pasta, ris eller quinoa) och soppa (gör alltid dubbel sats när vi gör soppa så vi kan frysa in resten). Har man dessutom lite vitlöksbröd hemma märker ingen att man snålat eftersom det av någon anledning alltid ger en lyxkänsla 😉

    • Bra tips! Handlar ni en gång i veckan? För mig blir det oftast två eller tre gånger, men så har vi heller inte bil och även om vår vagn tar mycket så rymms inte en hel veckas mat och frukt.

  2. Mitt bästa tips är också att handla säsongsbaserat! Och med fisk: istället för att laga t ex hela laxfiléer, gör laxwok för att dryga ut maträtten lite. Samma med annat kött: låt köttet bli ett tillbehör och inte det som rätten baseras på. Köp storsäck med potatis, morötter och annat som går bra att lagra av en bonde. Köp ägg direkt från producent.Skippa näringsfattiga grönsaker som gurka, sallad (speciellt vintertid) och koka haricots verts, ärtor, broccoli istället. Gärna infrysta, svenska från sommar/höst vilket ger bättre pris.

    • Det var ju ett smart tips. Oftast när vi lagar fisk så blir det fiskgratäng och då är ju själva fisken en stor del av rätten.

      Att köpa direkt från producenten är ju ett bra tips för den som bor i närheten av en bondgård och när vi är på landet köper vi gärna ägg från grannar som har höns, men till vardags bor vi ganska centralt i Stockholm och har inte bil så då känns det ganska knepigt. Dessutom är det inte lika lätt att lagra maten när en som vi bor i lägenhet där den enda kylmöjligheten är kylskåpet.

  3. Hade ju varit smutt om man hade kunnat få en såndär säsongsapp, då jag tyvärr har rätt dålig koll på det. Jag tror dock att om man börjar tänka på vad som är i säsong så kanske man blir lite mer van vid vad man borde fokusera på under respektive årstid. Men just nu är väl fortfarande typ rotsaker och så i säsong. Kan dock känna att det blir lite tjatigt, även om rotsaker är tacksamt på det viset att man kan göra en hel del olika saker av det.

    Men jag såg ditt inlägg förut om tips på vintergrönsaker och googlade efter det på recept och fick upp en del tips på vintersallader. Kände mig genast mer peppad efter det 🙂 vilken sallad som helst kan ju piggas upp av en god dressing också!

Kommentera

