Januaris IN:UT

IN:
3 matlådor
1 par leggins

UT:
Sju handdukar
1 tröja
1 bok
1 sjal
3 par strumpbyxor/leggins
7 spetsar

Resultat: – 16

I början av året bestämde jag mig för att inte redovisa in och ut-listorna veckovis längre utan samla det till hela månader istället. Anledning var att jag tyckte att det blev  lite väl tjatigt med dessa inlägg varje vecka och att det kändes som att det blev så stor fokus på hushållets prylar vilket skapade en stress hos mig. Jag tycker fortfarande att IN:UT-listan är ett bra koncept, men får se hur jag känner kring denna typ av redovisning inför nästa år. Kanske fortsätter jag med månadsredovisningar, kanske blir 2014 det sista IN:UT-året för mig. Jag får återkomma i ämnet helt enkelt.

Januari var en rätt fåtalig månad både när det gäller in och ut. Det som framför allt rensats ut har varit trasiga saker och lite spetsar till en väns bröllop. På insidan har jag tre matlådor i glas som jag bloggat om tidigare, samt att jag ersatt ett par av de trasiga legginsen. Jag behöver dock fler men har inte kommit iväg till någon affär som har vad jag vill ha. Jag sonderade de stora kedjorna i vårt köpcentrum efter strumpbyxor/leggins med hög andel naturmaterial och ekologiska sådana, men hittade inte rätt.

Min plan är hur som helst att 2014 ska vara ett sparsamt år när det gäller saker in. Vi har lite prylar som vi fortfarande behöver efter flytten och som jag håller utkik efter i erbjudanden och på loppisar,  plus att jag ska se över min garderob lite nu när jag slutat amma (och förhoppningsvis får nytt jobb snart), men annars så tänker jag att vi ska satsa på att spara pengar i stället.

PS. Jag funderade ju på om 2014 var året då jag skulle inkludera barnens kläder och saker på redovisningslistan eftersom vi nu börjat rensa ut lillebrors urvuxna kläder, men har bestämt mig för att inte göra så ändå. Framför allt för att det känns bekvämare att köra på mitt inarbetade koncept, men också för att jag känner ett väldigt litet behov av att styra upp konsumtionen åt barnen. Jag tycker att vi begränsar oss bra till deras behov när det gäller både kläder och prylar. Visst har de fått lite ”onödiga” saker ibland men det är framför allt koncentrerat till jul och födelsedagarna vilket ändå känns helt överkomligt. Och lite kändes det som att jag gick bananas på rean nu, men när jag tänker på vad vi köpt så är det ändå sådant som storasyster kommer att växa i och behöva framöver och sådant som kan vara svårt att hitta begagnat. Lillebror, han får bara ärva han…

Kommentera

