Recension: Queen of Aleppo Gold

Rec Aleppotval

Tvål Queen of Aleppo Gold, 200 g, 99 kr hos Natures Beauty

Sedan både min favoritskönhetsbloggare Naturligt Snygg, och en annan ekofavorit 365 eko, skrivit om Aleppotvålens alla fördelar har jag varit väldigt lockad av att testa om den skulle funka lika bra för mig. Därför blev jag väldigt glad när jag fick ett erbjudande från webbshoppen Natures Beauty om att testa denna tvål.

Aleppotvålen är en tvål gjord av olivolja (olea europa) och lagerbärsolja (laurus nobile). Det brukar tillverkas i Syrien eller andra medelhavsländer och det finns flera olika varianter med olika fördelning av olivolja och lagerbärsolja. Den tvål som jag har använt heter Queen of Aleppo Gold och innehåller 20 procent lagerbärsolja. Bra att veta kan vara att Aleppotvålar ska vara stämplade och det kan vara bra att hålla ögonen öppna när det gäller riktigt billiga tvålar då de kan innehålla palmolja istället.

Det som framför allt lockade mig är att tvålen är en allaroundprodukt som kan användas både som handtvål, kroppstvål, i ansiktet och som schampo. Jag tycker att den funkar bra som allt ovanstående. Tvålen löddrar väldigt bra och funkar både bra att fördela i håret och på kroppen. När jag använder den som kroppstvål känns den först som en vanlig tvål vilket ger huden den där lite sträva känslan, men när jag har torkat mig är den känslan borta och kroppen känns inte alls torr utan smidig och mjuk. Samma sak gäller när jag använt den till ansiktet.

När jag använder tvålen som schampo brukar jag göra två genomtvättningar och sedan känns håret ordentligt rent. Oftast behöver jag inte använda balsam utan håret är mjukt ändå, men efter några tvättningar kan det bli strävare så då kör jag en omgång med balsam så är håret mjukt igen. Vanligen tvättar jag håret varannan till var tredje dag vilket är lika ofta som jag behöver tvätta med andra ekoschampon (just nu varvar jag aleppotvålen med John Master Organics och jag känner ingen skillnad). Den här tvålen är utan tillsatt doft, men jag tycker att den doftar fräscht och tvåligt.

Det enda problemet jag kan se är storleken som gör att den tar stor plats på hyllan och gör att den kan vara svår att ta med sig till gymmet eller liknande. Samtidigt gör storleken att den räcker länge och därmed är himla prisvärd plus att det gör att den är lätt att tvåla in sig med. Jag har dessutom sett att andra bloggare har delat på tvålen och fått mindre bitar och då är ju ”problemet” löst. Jag funderar själv på att hugga av en bit och packa i träningsneccesären, där är det ju verkligen toppen att kunna ha med en allaroundprodukt!

Betyg: 5/5

9 reaktioner på ”Recension: Queen of Aleppo Gold

  1. Jag älskar Aleppotvål! Jag har torr hud och min hud mår mycket bättre sedan jag började använda Aleppotvål för ett par år sedan. Håret blir riktigt bra det med. Gillar också att den går att använda till så mycket. Den är jättebra som raktvål också. Går även att tvätta kläder med den, perfekt på resande fot. Jag brukar också dela på den och lägga i en burk när jag tar med mig den, då är det bra att tänka på att den behöver lufta efter att den använts, om det är vatten kvar i burken blir den lätt ”såsig” och räcker inte lika länge. För mig gör det inget att den är stor, jag har så få grejer i duschen nuförtiden. Aleppotvål, balsam (används ibland) och olivolja. Just det, har en tom burk också som jag blandar bikarbonat och vatten i och tvättar håret med ibland. .

  2. Vad snäll du är! =) Jag har testat Klockargårdens tvättnötsschampo, och efter en sådär 3-4 tvättar så är jag väldigt nöjd. Att det blivit så många tvättar är för att jag gjorde en ricinoljeinpackning, haha det tar ju sju år att tvätta ur, men det är det värt. =) Fortfarande nöjd med Aleppon dock =)

  3. det finns 100 grams aleppotvål från karawan också, den köper jag och den är mycket smidigare både i duschen och att ta med.

Kommentera

