Två anledningar till dålig uppdatering här

instagram

Det har blivit mycket recensioner här inne den senaste tiden och ganska lite inlägg generellt. Det beror helt enkelt på att vi haft en lite tuff period här hemma när det gäller sömnen så jag har försökt att prioritera att lägga mig tidigare för att komma ikapp. Vilket är lättare sagt än gjort för när det plötsligt känns som att jag är på gång så är det någon unge som vaknar klockan halv fem och säger ”är det morgon?”. Jag tröstar mig lite med att recensioner faktiskt var en av punkterna på önskelistan om vad jag skulle skriva om så förhoppningsvis är det ändå någon som blir glad.

Dessutom håller jag på med en omläggning av mina vanor och då blir det mesta lite upp och ner. Jag har en idé om att minska på min skärmtid, vilket också har en del med mitt försök att prioritera sömnen att göra. Det blir så mycket lättare att gå och lägga sig i tid om jag gör något annat än att sitta vid datorn och tänker ”jag ska bara läsa klart de här x antal blogginläggen i min bloglovin”. Eller som nu när jag sitter och skriver det här fast klockan egentligen passerat min deadline för sängen.

Å andra sidan kanske det är fel att säga för min andra anledning till det minskade bloggande förutom sömnproblemen är att jag har skaffat Instagram. Så det där vardagsnoterandet som till viss mån skedde i bloggen är nu bara ett snabbt instagramklick bort. Det är för övrigt himla roligt, och ni hittar mig här.

Samtidigt så är det egentligen inte så motsägelsefullt, för min tanke är att minska på min skärmtid är inte att  sluta blogga, instagramma, twittra eller ens minska på det, utan att koncentrera mitt användande av dator och mobil till vissa tider och vissa kvällar. Att vara mer effektiv när jag väl sitter där istället för att gå in på Instagram eller bloglovin och ”bara kolla” stup i kvarten.

Min tanke är att jag både ska kunna äta kakan och ha den kvar. Skriva roliga inlägg på bloggen ena kvällen och nästa virka och kolla på film med maken.

9 reaktioner på ”Två anledningar till dålig uppdatering här

  1. Recensioner är verkligen inte fel, jag har fått många bra tips genom dig. Senast var det weleda weather protection som vi numera använder hela familjen. 🙂

    Tack snälla för dina ord och all din omtanke senaste veckan. Det gör det lite lättare att härda ut situationen just nu. Stora kramar! ❤

  2. Jag tycker det där med att minska skärmtiden är så jäkla svårt.
    Förra året började jag med digital detox 3 dagar över jul. I år körde jag en hel vecka vilket var så jäkla skönt. Men sen skaffade jag också insta och efter januari har jag åkt dit rejält igen, kollar telefonen typ sjuttio ggr/dag och slözappar framför TV’n och slösurfar på nätet. Känns inte alls vettigt! Jag vill inte fastna i det där. Vi får hjälpas åt och peppa varandra att göra andra saker 🙂

    • Jag försöker att tänka att jag inte ska kolla telefonen och datorn hela tiden utan bara göra det vid vissa fasta tillfällen – på kvällen, när barnen gått och lagt sig, när lillebror sover efter lunch och eventuellt någon gång på morgonen (en tanke jag hade var om någon kanske skriver på FB och vill ses lite spontant, men jag vet inte hur ofta det händer så kanske borde det bara bli två gånger om dagen). Vi får se hur det går… Förhoppningsvis kan jag då få in en rutin att jag kollar av mina fasta grejer (typ facebook, instagram, bloggkommentarer etc) och sluta när jag kommer till slösurfandet.

      Värt att skriva är att jag nog inte kommer att vara så hård i min detox att jag inte svarar på sms eller liknande, och att jag nog kommer att lägga upp bilder på instagram och kanske skriva något på twitter när jag får inspiration istället för att vänta till kvällen. Men vi får se. Kanske känns det så skönt att jag bara skjuter det med till den tiden.

      TV är som tur är inte alls ett problem för mig (räcker väldigt bra med datorn och mobilen) eftersom vi aldrig slötittar utan mer att vi bestämmer att vi ska se ett avsnitt av en tv-serie eller en film på kvällen. Nu har jag dessutom börjat virka samtidigt och det känns verkligen som att jag faktiskt GÖR något när jag bara tar det lungt och kollar på en film. 🙂

  3. Denna ständiga balansgång. Jag gillar recensioner (och blev sugen på att prova aleppo). Funderar på om du har lust att skriva om den bio-plasten (är det väl eller med bambufibrer) ni ser ut att ha! Vore uppskattat! Och alltså tidiga mornar. A har slutat sova på dagen och sover generellt bättre på nätterna nu än tidigare, men alltså en del mornar i alla fall 04.45. Svårt att orka för oss andra…

    • Åh, nu blev jag väldig peppad av ditt förslag! Ska absolut skriva om bioplasten vi har här hemma (som ju syns bland annat på bilden ovan) och även om lite andra ”klassiska plastalternativ” vi har här hemma. Tänker mig en miniserie. Tack så hemskt mycket för en idé som gav mig lite bloggpepp tillbaka. 🙂

      Ja, dessa mornar alltså…. Vi har dessutom vanligen haft ganska kvällspigga och således morgontrötta barn så vi är helt orutinerade inför det faktum att det numera ofta är morgon innan klockan sex… Svårt att lära sig att gå och lägga sig i tid på kvällen helt enkelt.

      • Vi har för all del inte haft ett morgontrött barn de senaste två åren och lämnar relativt ofta tidigt på förskolan. Men kvart i fem tycker hon är att föredra på dagar ingen ska iväg. Då tycker jag ändå att det är fint att hon snart är tre och att barnkanalen eller ipad faktiskt kan få vara okej alternativ för underhållning.

        Pepp på din pepp! Vi flyttar snart och de kommer bli viss utrensning (men jag håller mig mycket till att i första hand byta när något behöver bytas). På ikea senast (kanske såg du det i ngn av FB-grupperna…) hittade jag förresten glasburkar med plastlock i diverse formar men där burken också är okej som ugnsform – perfekt för lasagne/fiskgratäng/annat ugnslagat för tillagning och infrysning till matlåda! Och fryspåsarna av sockerrör är himla bra!

      • Ja, kvart i fem är rätt tidigt. Det ska ändå erkännas att tidigare än sex är det sällan morgon hos oss (och då sticker jag ändå till ungen ipaden för att få sova 30 min till) men det är ändå rätt segt att vara vaken en halvtimme tills barnet förstår att det inte är dags att kliva upp och somnar om.

        Ja, jag såg det och tänkte spana in dem när jag tar mig dit nästa gång (vilket inte händer så ofta men nu har jag bestämt att vi ska köpa en lampa där till slut så vi ska väl dit hyfsat snart). Var var det du hittat fryspåsarna?

  4. Fryspåsarna (jag har bara hittat 3 liters än så länge) hittade jag på Prisxtra (den som stängt/snart stänger vid Fridhemsplan och blir Willys) men jag tror att de kan gå att hitta på både Willys och hemköp. Det är tydligen inte 100% sockerrör (se här http://ihearteco.net/?p=2073) men vi verkar vara en bit från att helt avveckla fryspåsarna så då är dessa ett bra alternativ tänker jag.

Kommentera

