Vår vagnpark 2013

vagnar1

Jag har vid flera tillfällen fått frågan om hur vilka vagnar vi har till våra två barn, och vad vi tycker om dem. När lillebror var nyfödd skrev jag ett inlägg om vilka vagnar vi hade hemma just då: En Bugaboo Cameleon (som vi redan då hade på annons), en Bugaboo Bee, en Brio Sitty och en Phil och Teds Promenade. Av dessa har vi just nu…ingen. Jag tänkte därför börja med ett första inlägg om de vagnar vi haft och varför vi valt att byta bort dem, så får ni en liten heads up inför inlägget om vilka vagnar vi har nu.

Vår Bugaboo Cameleon var den första vagnen vi köpte, och den enda vi använde fram tills storasyster började på förskolan. Vi var himla nöjda med den, och fortfarande tycker jag att den har väldigt få minus. En lite svåråtkomlig varukorg är väl det som jag framför allt störde mig på. Att vi gjorde oss av med den var på grund av att det inte går att göra om sittdelen till en liggdel ”i farten” (t ex genom att fälla sittdelen och lägga i mjuklift) utan du har olika tyg som du fäster i ramen. När vi fick lillebror var tanken att låta storasyster stå på ståbräda, men då ville jag gärna kunna byta enkelt mellan ligg- och sittdel om storasyster plötsligt behövde åka. Det var en bra idé, men i retrospekt ganska onödig med tanke på att jag inte utnyttjade den funktionen alls när jag sedan hade den tillgänglig utan planerade då så att vi använde vår sittvagn istället. Med ergonomisk sittdel kan dessutom det lilla barnet börja använda sittdelen ganska tidigt, och då spelar det ju ingen roll länge hur liggdelen är utformad. I retrospekt hade jag nog gärna behållt denna vagn och använt den lillebrors första månader.

Ytterligare en funktion som vi inte kunde få med Cameleon var att vi behövde en vagn som kunde fällas i ett svep när storasyster började förskolan och vagnsförrådet visade sig vara ganska litet. Vi köpte därför en Brio Sitty billigt på loppis och vi använde den i stort sett dagligen fram till att lillebror föddes. Den främsta anledningen att vi valde att inte behålla denna var att Sittyn har fyra fasta hjul och vi hellre ville ha en vagn med swivelhjul fram. Plus att vi gärna ville ha möjligheten att justera längden på handtaget då jag och maken är så olika långa. Då vi fick ett bra erbjudande på en sådan modell så valde vi att sälja Sittyn.

Bugaboo Bee var den vagnen som fick ersätta Cameleon, då den har en sittdel som går att fälla och ha mjuklift i. Förutom detta var den stora fördel som gjorde att vi valde denna att den är så himla liten och lätt. Ett problem för oss var nämligen att vagnen skulle bäras upp och ner för tre halvtrappor varje dag. Generellt är detta en vagn som jag gillade ganska mycket just för de funktionerna. Den gick till och med in i lilla minihissen hos kompisen, och när bussen stannade mitt i gatan kunde jag enkelt bara bära upp vagnen själv. Jag fick ofta kommentarer av folk på stan att det var en himla liten och smidig vagn. Den stora nackdelen var dock att fotbromsens placering gjorde det väldigt komplicerat att bromsa med ståbräda på, och med en bångstyrig tvååring som gärna hoppade av i farten var det väldigt jobbigt. Innan vi köpte vagnen hade jag också blivit varnad för att de små hjulen inte gjck särskilt bra ihop med Sveriges vinterklimat, men jag tänkte att vi bor ju mitt i stan och där brukar det snöröjas ganska bra. Tyvärr tyckte jag ändå att kritikerna hade rätt, det var svårt att köra när det kom ordentliga snöfall och snöröjningen inte riktigt hann med.

vagnar3

Sist men inte minst (snarate tvärtom) – Phil & Teds Promenade. Vi övervägde alternativet att bara ha ståbräda, men då storasyster ändå var ganska liten när lillebror föddes och det faktum att vi bor ganska centralt (läs: mitt i trafiken) och promenerar mycket, så kändes det rätt bra att satsa på en syskonvagn också. Eftersom vi då bodde i ett gammalt hus med pardörrar som jag bara kunde öppna den ena på (haken satt i taket och jag är ganska kort) så behövde vagnen vara max 68 centimeter bred och det gjorde att valet stod mellan en Duet och en vagn där barnen satt på längden. Den stora fördel som gjorde att vi valde Promenade var att det är möjligt att ta av syskonsitsen och sedan ha det lilla barnet vänt mot föraren i enkelsitsen. Dessutom är det en hyfsat smidig och snygg vagn. Nackdelarna för oss var dock att jag inte var bekväm med att ha barnen på längden, att jag ville kunna ha den lilla bakåtvänd även när syskonsitsen satt på, samt att den helt enkelt var för tung. Som jag skrivit tidigare skulle vagnen upp för tre halvtrappor och det orkade jag inte själv. Skulle dubbelvagnen användas fick det i sådana fall bli vid de tillfällen vi skulle iväg bägge två och då kunde vi lika gärna ha två vagnar, eller en bredare vagn då maken kunde öppna dörrarna.

Dessa är alltså de vagnar vi hade i början av 2013, och som vi valde bort för att köpa två andra. Generellt kan jag säga att jag tycker att alla de vagnar vi haft varit bra, men att de helt enkelt inte passade våra behov just då. Är du mer nyfiken på någon av vagnarna ovan rekommerar jag att läsa inläggen om respektive vagn på Allt om barnvagnar. För den som undrar om ekonomin i att köpa och sälja vagnar som vi har gjort kan jag berätta att alla vagnar i det här inlägget köptes begagnade, och alla utom den första såldes för i stort sett vad vi köpt den för så vi har inte gjort några förlustaffärer i alla fall.

Vilka är då de vagnar vi valde istället? Fortsättning följer…

2 reaktioner på ”Vår vagnpark 2013

  1. Vi är på gång och letar syskonvagn, vilket är roligt och svårt. Frågan är hur man ska tänka kring kemikalieanvändadet vid vagnens tillverkning. Är det något du ha funderat över och vet lite mer om? Är det några märken som är bättre än andra i just denna fråga? Kan man tänka att en begangnade vagn har ”vädrats” ur sina kemikalier?
    Tack för en bra och inspirerande blogg! 🙂

    • Jag har ett inlägg på gång just om miljötänk kring barnvagnar (även om jag inte är någon expert på området) som kommer att dyka upp efter det om vilka vagnar vi har nu och när jag får ordning på sömnen och får lite mer datortid. Inom ett par veckor i alla fall!

Kommentera

