Ytterligare ett slag för ekogodis

godis

Häromdagen skrev UnderbaraClara ett träffsäkert inlägg om stora godispåsar. Att det är helt galet när en vanlig godispåse rymmer två kilo godis och att vi öser på med skopor för att godiset är så billigt och lätt att ta. Dessutom är godisarna så himla stora nuförtiden. UnderbaraClaras lösning är att klippa ner godisarna i små bitar till sitt barn. Smart, men jag vill ta tillfället i akt att slå ett slag för ekogodiset. Förutom bättre innehåll så är nämligen bitarna bra mycket bättre dimensionerade för ett litet barn.

På bilden syns E:s lördagsgodis. Hon brukar få fem-sex bitar och är supernöjd med det. Det räcker ju inte ens med två ekogodisar för att motsvara en vanlig.

Ormarna och nallarna är från Kung Markatta, skumhallonet från Ekorreks och hjärtat från Biona Organic.

6 reaktioner på ”Ytterligare ett slag för ekogodis

  1. Oj vilken skillnad rent storleksmässigt! Har inte tänkt på det faktiskt. Elma får också ekogodis, och nöjer sig ofta med betydligt mindre än det vi ger henne. Jag brukar köpa Änglamarks godis, men de senaste gångerna har jag inte hittat påsarna i hyllan, hoppas de inte slutat tillverka dem. Älskar deras sura pinnar 🙂

  2. Köpte markattas colaflaskor och de syrliga ovan häromdan. Jag har ju svårt att begränsa intaget… De var jättegoda! Vet nån om det finns salt lakrits i ekovariant? Jag har bara sett söt mjuk som jag inte är så förtjust i.

    • Lakrits är ingen favorit för mig så jaghar dålig koll på det. Jag har sett kung markattas, men kan gissa på att den är söt. I Ekorrens blandade fanns lakritsbitar med men jag tyckte att de var rätt så söta (jag tror jag åt en och maken åt resten, därför har jag dålig koll). Mitt bästa tips är att kolla på Goodstore i Hornstull, de hade rätt stort godisutbud.

  3. Jag får alltid lite panik när barnen ska på kalas. Jag vet att de kommer få fetaste påsen med skitgodis och jag har så svårt att förhålla mig till det. Men trots allt är det jag som är förälder och än så länge är det inte kalas alltför ofta. När det väl är det brukar jag säga innan att de inte ska trycka i sig allt, utan ta hem och spara i skåpet. Oftast glömmer de att det finns där i skåpet, och så kan de få bättre gotter av mig istället. Pjuh, klurigt det där. Men jag vet föräldrar som till och med stoppar med sig eget godis till barnen när de ska på kalas. Kanske ska en börja med det…???

    • Imponerande att de lyssnar när du säger att de ska spara!

      Har inte riktigt kommit dit än eftersom de flesta kalas vi varit på inte haft godis utan russin och någon liten sak i fiskdammen (det är också svårt för det brukar oftast vara nån liten plastpryl), och har det varit så har det varit ganska få bitar i påsen. Men det händer ju… Försöker att tänka att det är så få gånger och att lördagsgodiset här hemma ändå är bra, men när de blir äldre kan det ju bli oftare. Vissa vänner går på kalas nästan varje helg känns det som…

Kommentera

