Vår vagnspark 2014

vagnarb2

När lillebror föddes var storasyster knappt två och jag önskade mig verkligen en dubbelvagn eftersom vi promenerar mycket och inte har bil. Tyvärr gick det inte riktigt ihop med hur vi bodde tidigare med smala dörrar och flera trappor, men när det blev klart att vi skulle flytta stog en ny vagn högt upp på inköpslistan.

För vår del var valet av dubbelvagn ganska enkelt – det blev en Bugaboo Donkey. Vi ville ha en vagn där det lilla barnet (eller helst bägge barnen) kan vändas mot den som kör, där barnen sitter i bredd och som går att göra om till en enkelvagn. Att vi haft en Bugaboo Cameleon innan som vi varit väldigt nöjda med spelade också stor roll när vi tittade på vilka vagnar  som kunde passa våra behov. Jag gillar generellt Bugaboo eftersom jag tycker att de har en bra inställning till reservdelar. Skulle en del gå sönder är det himla lätt att bara byta ut denna och slippa köpa en helt ny vagn.

Är vi då nöjda? Ja! Den är smidig, lätt att byta mellan singel och dubbelläge, lättkörd även med 25 kilo barn i och båda barnen sitter väldigt bra. Bara funktionen att kunna köra bägge barnen till förskolan, lämna storasysters sittdel där och sedan köra vidare vagnen som singelvagn är guld värd. Att förvaringsutrymmet är himla rymligt vilket gör det möjligt för mig att storhandla på vägen hem från förskolan är inte helt fel det heller.

vagnarb1

I början använde vi nästan bara duoläget förutom när storasyster var på förskolan, men idag, när storasyster är ett år äldre, använder vi i stort sett bara vagnen som singel med ståbrädan. Det är ytterligare en grej som jag gillar med Donkeyn – att vi i princip kör en helt annan vagn än för ett år sen, och det är fortfarande samma vagn! De gånger vi har varit iväg sent på middag eller fest och vi vet att storasyster kommer att bli trött så har vi helt enkelt bara satt på hennes sittdel och fått en dubbelvagn. Så himla enkelt!

”Den här vagnen gör det möjligt för mig att göra allt jag vill och få med mig allt jag vill, få plats var jag vill och jag gör det med stil. Den är en fröjd för ögat, för händerna, för barnen och för sin omgivning.” skriver Allt om barnvagnar i en väldigt utförlig recension av Donkeyn. Jag kan inte annat än att hålla med!

Donkeyn fyller verkligen alla behoven vi har av en vagn, och till vardags är det bara den vi använder. Vi kände dock att vi behövde ytterligare en vagn för de tillfällen jag och maken skulle dela på oss med varsitt barn. Det vi önskade av denna vagn var att det skulle vara en ganska enkel sittvagn, med swivelhjul, där hantaget gick att reglera i höjd och som gick att fälla i ett steg. Vi valde därför Brio Spin. Även denna är vi himla nöjda med. Storasyster sitter bra, den är lätt att köra och det är lätt att komma åt varukorgen. Det enda jag skulle kunna önska mig mer av vagnen är att handtaget gick att sänka ett snäpp till och en lite större sufflett. Eftersom jag har blivit totat bortskämd av Dokeyns packförmåga skulle jag gärna se en större varukorg dessutom, men det förstår jag är lite svårare att få.

vagn_brio_spin

Enligt mig har vi alltså den ultmata vagnsparken just nu. Ändå kan jag inte låta bli att spana in andras vagnar ibland. Hade jag fått mitt första barn idag hade vi sneglat både på Brio Go och Kronan City. Dessutom tycker jag att det ser så himla smidigt ut med de som kör en Urban Jungle Duet, även om det betyder att båda barnen måste sitta framåt. Hursomhelst är min tanke att vilken vagn som passar en själv beror helt på vilka behov familjen har så även om vi är supernöjda med våra två vagnar så kanske det är någon annan kombo som passar just din familj.

PS. För den som är intresserad av hur miljötänk och vagnsköp kan gå ihop så kommer det en del 3 i serien om vagnar, som handlar om just detta.

13 reaktioner på ”Vår vagnspark 2014

  1. Intressant! Vi har nummer två på väg och jag funderar mycket kring om vi ska ha en dubbelvagn eller inte. vi har satsat på en thule chariot för två barn men den får vi mer nytta av senare tror jag, barnen är ju framåtvända från start i den.. hoppas på att tvååringen kan tänka sig ståbräda till förskolan.

    Kan tillägga att Kronan hyr ut sina vagnar (så kan man köpa ut vagnen sen) vilket jag tycker är ett väldigt positivt miljötänk. Det skulle jag satsa på jag hade fått mitt första barn nu.. Tyvärr är det inte samma för dubbelvagnen (vad jag kunde läsa mig till..)

    • Det där är verkligen en svår fråga som jag vet debatteras hett bland blivande flerbarnsföräldrar – dubbelvagn eller inte. För oss visade sig det ju vara helt rätt att kunna köra bägge två, men jag har bekanta med samma ålderskillnad mellan barnen som tyckt det funkat toppen med ståbräda. Det beror väl helt på barnen och på ens egna vanor, boende mm. De som kan stoppa ner ungarna i bilen efter en sen middag har kanske inte lika stort behov av en syskonvagn till exempel.

      Vad intressant att höra att Kronan hyr ut vagnar, bra för miljön och för att kunna testa på vilken modell som passar en själv.

  2. Jag är iaf rätt nöjd med Kronans sittvagn, dock är varukorgen ett skämt, möjligen att man får i grejerna en och en men en påse kan man glömma… Men hur som, rätt nöjd. Dock är det rätt svårt att få den lagad omd en går sönder tydligen om man bor lite lantligt. Ett kompispars sittvagn gick sönder och de fick budet att ta med vagnen till nån stad på fastlandet, ehm jo men eller näj. =)

    • Kul att höra att du är nöjd med Kronans sittvagn, har en kompis som kollar på den till sitt barn. Låter mindre kul med lagningsmöjligheterna dock. Det är ju som sagt en av mina favoriter med Bugaboo – superlätt att beställa reservdelar och har en problem med de annars ganska enkla instruktionerna så finns det tusen tutorials på youtube.

    • Hade missat att ni sålt den. Vad har ni istället? Men förstår det med två barn på förskola, vet inte hur länge vi kommer att behålla våran när lillebror börjar till hösten.

  3. Låter som bra val! Hade jag inte haft en singelvagn hade jag också köpt en donkey men eftersom vi har kvar (och älskar) vår Brio Go blev det en Britax B-dual syskonvagn för oss, håller tummarna för att den är bra.

    • Ja, Donkeyn fyller ju mer sin funktion om den både är enkel- och dubbelvagn så har ni en Brio go som ni gillar så förstår jag att det inte blev en Donkey också.

  4. Vi funderar lite på hur vi ska lösa vagnbiten med en bebis som anländer om ca två veckor, och en nyss fylld fyraåring som inget hellre vill än att sitta i sin vagn och åka eller sova. Har köpt en ståbräda till vår gamla Brio Happy-barnvagn, men eftersom vi inte har bil och förskolan ligger 25 min promenad bort enkel väg, så lutar jag mer och mer åt att köpa en begagnad Phil & Ted-syskonvagn med bebisinsats av ngt slag.

    Det är inte helt lätt detta med vagnar!

    • Knepigt! Vi har ju ungefär lika lång promenad till vår förskola, men E vill helst gå själv (vilket dock skulle ta en evighet). Numera funkar ståbrädan också hyfsat, men i början använde vi dubbelvagnen dagligen.

      Det är ju himla smidigt med en dubbelvagn som går att använda som singel också, men de är ju rätt dyra och kanske onödigt när storasyskonet är så stort. Det finns ju ståbrädor med sits på, kanske kan det vara något. Men P&T:s kan nog absolut vara bra att testa, särskilt om du kan hitta nån beggad till bra pris.

  5. Pingback: Att välja vagn med miljötanke | Ekomamma i stan

Kommentera

