Recension: Flytande tvål från L:a Bruket

Rec la bruket_2

Flytande tvål, L:a Bruket, 450 ml, 219 kr i deras webbshop*

I väntan på en shysst tvålkopp för fast tvål så testar vi oss fram med flytande tvålar här hemma. Eftersom jag gillat det mesta andra jag testat av L:a Brukets produkter så blev det deras tvål den här gången.

Överlag är jag positivt inställd även till denna produkt. Jag gillar att flaskan är rejält tilltagen och även om priset är i den högre skalan för just tvål så tycker jag att det känns som att den är rätt dryg. Vi tvättar ändå händerna rätt ofta här hemma och vi har på två månader inte lyckats göra av med mer än hälften. Att pumpen är lite av den fastare typen så att min treåring inte har kraften att ta tvål själv kan jag inte riktigt avgöra om det är bra eller dåligt. Beror på barnets inställning till tvål gissar jag.

Doften (Ceder/Apelsin/Rosmarin) känns lite kryddigt ”mörk” vilket jag gillar, och jag tycker att den funkar att tvätta med rätt ofta utan att händerna känns uttorkade. Dock är det här en himla knepig årstid så jag smörjer rätt rejält med handkräm ändå.

Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa den här tvålen igen (men testa en annan doft, tyckte att varianten med citrongräs lät himla trevlig**), om det inte vore för att den innehåller Cocamidopropyl Betaine som jag börjat undvika efter den här bloggposten hos Naturligt Snygg. Av den anledningen tycker jag att det är svårt att betygsätta den här produkten, som alltid när jag hittar icke önskvärda delar i INCI.

Sammanfattningsvis en ganska bra tvål, med god doft  och snygg förpackning men lite högt pris och inte helt hundra ingredienslista.

Betyg: 3,5/5

*Just denna doft verkar inte finnas kvar, men den finns i flera andra varianter för detta pris.

EDIT: **Tvättade händerna i ett badrum där citrongräs varianten fanns, och himmel vad den luktade gott! Skulle nog höjt betyget med den doften och den skulle helt klart kunna bli en favorit här hemma, men så var det ju det där med Cocamidopropyl Betaine bara…

8 reaktioner på ”Recension: Flytande tvål från L:a Bruket

  1. Vilken fantastisk blogg du har! Jag håller med dig om så mycket saker 🙂 Vilken rolig kategori In – Ut 😉
    Erika

    • Tack så hemskt mycket för kommentaren!

      Trevligt att du gillar in och ut, men du läste säkert att jag börjar bli lite less själv så jag gör uppehåll ett tag i alla fall. Är du intresserad så finns det dock en del i arkivet att läsa.

      • Jag kan förstå din tanke. Jag blir inspirerad av att se att du faktiskt gör dig av med en massa grejer! Jag gör mig av med saker men jag gillar loppis och 2a hand, vilket gör att jag köper för mycket saker som inte är precis det jag letade efter… Då har jag en till sak att ta hand om istället.

  2. Vi har använt flytande (mest typ änglamark för den är lättillgänglig) sen första veckorna då A var bebis då den fasta kleggade fullständigt och handfatet har dessutom någon slags lutning så den inbyggda tvålkoppen är enda möjligheten. Men sen ett par månader använder vi gamla sparade hårdtvålar. Att pumpa ut tvål är nämligen vårens grej. På den nivån att när vi bodde hemma hos vänner häromveckan fick höra av A att ”Mamma, jag vill inte att du ska se när jag tar tvål”. Ingen pumptvål hemma alltså. Och tydligen borde vi ha med oss och ge bort när vi är på besök hos andra pga förbrukar all deras…

    • Får jag fråga vad ni har för tvålkopp då? Är på jakt efter en fin i trä men det verkar omöjligt…

      Kan inte låta bli att fnissa när jag läser din kommentar även om jag förstår att det är ett besvär.

      • Funkar inte med tvålkopp på handfatet, de bara glider. Finns en liten inbyggd som är okej (men inte bra). Får se vid flytten, då kan nog behov uppstå. Jag har för mig att jag sett en del på Åhléns.

  3. Åhå, jag som hade tänkt prova L:a Brukets handtvål när vår nuvarande från Urtekram tar slut..Älskar Naturligt Snygg, söker ofta i hennes arkiv efter tips. Tycker att det är så himla svårt som nybörjare att förstå alla omskrivningar man hittar i inci. En riktig djungel!

Kommentera

